הכנסת השיקה את "מאגר החקיקה הלאומי"

מדוע צורף שמה של יפו לתל אביב? מה כוללת הצעת "יום הקוממיות?" וכמה חוקים תקפים יש במדינת ישראל? על כל אלה ועוד ניתן לקרוא במאגר האינטרנטי שהשיקה הכנסת

חוק כלכלי חדש. צילום: BigStock

הכנסת אמנם התפזרה אתמול (א'), אבל היום היא השיקה את "מאגר החקיקה הלאומי", שכולל מידע על כל חוקי המדינה. ניתן למצוא במאגר קישורים לכל חוק ולחוקים שתיקנו אותו, לנוסחי הצעות החוק בקריאות השונות ולפרוטוקולים של ישיבות המליאה ודיוני הוועדה.

ניתן ללמוד מהמאגר שמספר החוקים התקפים כיום בישראל עומד על 898. הם תוקנו עם השנים יותר מ-6,000 פעמים. המאגר מאפשר לקבל עדכון שוטף עליהם ועל החוקים הלא תקפים, כמו גם מידע עדכני על החוקים שנחקקו באחרונה ושתוקנו באחרונה. לכל חוק במאגר יש מעין "תעודת זהות" ובה שם החוק, סוג הצעת החוק (ממשלתית או פרטית), התאריכים שבהם פורסם בראשונה ותוקן באחרונה, ומידע על החוקים שתיקנו אותו.

מדובר בפעם הראשונה בה מרוכז כל המידע על החוקים במאגר אינטרנטי אחד. יצירתו חייבה סריקה וקליטה של נתונים ומסמכים רבים מאוד. בחודשים הקרובים יושלמו בהדרגה הקישורים לפרוטוקולי הוועדות הקבועות שדנו בהצעות החוק, בכל הכנסות מקום המדינה, וכן לנוסחי הצעות החוק לקריאה הטרומית ולמסמכים נוספים. כבר עתה אפשר לראות באתר מסמכים רבים שעד היום לא היו זמינים לציבור במדיה הדיגיטלית.

חידוש נוסף במאגר הוא הצגת מידע על פקודות שחוקקה מועצת המדינה הזמנית עד הקמת הכנסת הראשונה ב-1949 ופורסמו ב-"עיתון הרשמי", וכן פקודות שנחקקו בתקופת המנדט הבריטי ופורסמו ב-"עיתון הרשמי" המנדטורי.

ניתן גם לקבל בו מידע על אחת מהצעות החוק הפרטיות הראשונות שהתקבלו לאחר הקמתה של המדינה: שינוי שמה הרשמי של תל אביב לתל אביב-יפו. עיון בדברי הכנסת המקושרים לחוק מלמד על הסיבות לכך: איחוד הרשויות יפו ותל אביב והרצון שלא למחוק את שמה של יפו, שיש לה היסטוריה עשירה. עוד אפשר ללמוד כי אחת מהצעות החוק הממשלתיות הראשונות הייתה חוק "יום הקוממיות", שבה הוצע לקבוע כי ה' באייר יוחג מדי שנה כ-"חג המדינה". בדיון על הצעת החוק במליאה הציע ח"כ אברהם אלמליח מרשימת הספרדים כי השם ישונה ל-"יום העצמאות". עוד ניתן לקרוא שם על הוויכוחים שהתעוררו האם המדינה תחגוג את החג בתאריך העברי או הלועזי של הקמתה ומי יקבע האם הוא יהיה יום שבתון – הכנסת או ראש הממשלה.

בעתיד יורחב המאגר ויכלול נושאים חשובים נוספים. העיקרי שבהם הוא הצגת הנוסח המלא של החוק – נוסח שישולבו בו כל התיקונים שנעשו בחוק מאז נחקק החוק המקורי. מהכנסת נמסר כי היא פועלת להשלמת התשתית הטכנולוגית המתאימה וליצירת הנוסחים המלאים של החוקים, בהתבסס על התשתית שכבר קיימת במאגר.

הפרויקט הוקם בתמיכתו של מנכ"ל הכנסת, רונן פלוט, שדחף את הפרויקט והקצה לו את המשאבים הנדרשים. שיתפו פעולה מחלקות הכנסת: הלשכה המשפטית, חטיבת המידע – ארכיון הכנסת ומערכת דברי הכנסת, אגף הטכנולוגיה והמחשוב וצוות אתר הכנסת, יחד עם משרד המשפטים, ששיתף פעולה בהשגת חומרים היסטוריים.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר באירוע השקת המאגר כי "מדובר במבצע איסוף נתונים אדיר. יצרנו כלי עבודה חדש ומרשים לציבור הרחב בכלל ולמי שמתעניין ועוסק בעבודת הכנסת ובחקיקה. זהו עוד נדבך, משמעותי מאין כמוהו, בשקיפות עבודת הכנסת לציבור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים