אפל הסירה את האפליקציה של הניו-יורק טיימס מה-App Store בסין

החברה הודיעה כי ההסרה נובעת מהנחייה שקיבלה מבייג'ינג שלא להציע עוד את היישום בחנות האפליקציות, מכיוון ש"הפר תקנות רגולטוריות" במדינה ● הציות של אפל להנחיית הממשל עלול לעורר כנגדה ביקורת נזעמת במיוחד

מסוכנת לציבור? אפליקציית הניו-יורק טיימס

אפל (Apple) האמריקנית הסירה את אפליקציית החדשות של הניו-יורק טיימס (New York Times) מהחנות שלה, App Store, בסין, לאחר שקיבלה בקשה מפורשת לעשות כך מהממשלה הסינית.

כעת טוענים מבקריה של הענקית מקופרטינו, שמדובר בדוגמה אופיינית לעד כמה רחוק תלך החברה בכדי למצוא חן בעיני השלטונות בשוק השלישי בגודלו בעבורה, שממנו זכתה בהכנסות של 8.8 מיליארדי דולרים ברבעון האחרון של שנת 2016.

חוסמת אלפי אתרים זרים על בסיס קבוע

בסין מופעל משטר צנזורת אינטרנט שהוא הגדול בעולם. משמעותו של הדבר היא חסימת אלפי אתרים זרים שנתפסו כאיום על ידי המפלגה הקומוניסטית השלטת.

בין האתרים והיישומים החסומים בפני הציבור הסיני נמצאת צמרת השירותים הפופולריים ביותר בעולם, כולל יוטיוב (Youtube), טוויטר (Twitter), גוגל (Google), אינסטגרם (Instagram) ואפילו פייסבוק (Facebook).

ב-23 בדצמבר נעתרה אפל לדרישת הסינים והסירה את הגרסאות באנגלית ובשפה המנדרינית של אפליקציית הניו-יורק טיימס, למרות שלא היה ברור מיד מדוע היא נדרשת לעשות זאת בכלל.

לא נאמר איך הפר הניו-יורק טיימס את התקנות

"קיבלנו הודעה כי האפליקציה מפרה תקנות מקומיות", אמרה קרולין וו, דוברת אפל. "כתוצאה מכך האפליקציה צריכה להיות מוסרת מחנות האפליקציות בסין. כאשר המצב הזה ישתנה חנות האפליקציות תציע שוב את יישום הניו-יורק טיימס להורדה בסין".

הדוברת סירבה לציין באילו הפרות מדובר או איך נמסרה ההודעה לחברה. הניו-יורק טיימס ביקש מאפל לחשוב מחדש על ההסרה, כך טען איש הדוברות של גוף החדשות.

איפה ואיפה מול ממשלות שונות

בשנת 2016 נזפה אפל בפומבי בממשלת ארצות הברית על ניסיון לאלץ את החברה לפתוח iPhone של חשוד בפיגוע טרור שהתקיים בסן ברנרדינו. בזמנו אמר מנכ"ל אפל, טים קוק, כי היענות לבקשת הממשל האמריקני תהיה "קביעת תקדים מסוכן המאיים על חירויות האזרח של כולם". עוד ציין קוק כי מדובר בהחלטה גורלית והבהיר כי "אנחנו צריכים להחליט כאומה כמה כוח אנחנו רוצים להעניק לממשלה בנוגע למידע שלנו ובנוגע לפרטיות שלנו".

לא כל יישומי החדשות המערביים חסומים בסין. לעת עתה האפליקציה של הגרדיאן (Guardian) עדיין נגישה ב-App Store בגרסתה הסינית, כמו גם הגרסאות הסיניות של ה-Financial Times וזו של הוול סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal).

האתר נחסם ראשון לפני שנים

האתר של הניו-יורק טיימס נחסם בסין כבר בשנת 2012, לאחר שהעיתון פרסם מאמר המפרט את העושר של וון ג'יאבאו, ראש הממשלה הסיני לשעבר ושל בני משפחתו. בזמן שהות בסין – גישה לאתר זה, כמו גם לאתרים חסומים אחרים, מחייבת שימוש בתוכנה מיוחדת שנועדה לעקוף את בקרות האינטרנט הממשלתיות.

לאחר שהאתר של הניו-יורק טיימס נחסם, פנו הגולשים המקומיים ליישום של הניו-יורק טיימס על מנת לקרוא את המאמרים שפרסמה החברה. כעת, למרות הסרת האפליקציה, נטען כי משתמשים שכבר הורידו אותה בעבר עדיין מסוגלים לגשת לסיפורים שמתפרסמים בה.

סין פגעה והסירה גם שירותים של אפל

לא מדובר על הפעם הראשונה שבה מאלצת הממשלה הסינית את אפל לסגור שירותים. החברה סגרה את יישום הספרים שלה, ה-iBooks Store, וכן את פלטפורמות אספקת הסרטים iTunes Movies באפריל 2016, לאחר שצנזור התקשורת של סין התערב ואסר על הענקית מקופרטינו להמשיך להציע את שירותיהם של היישומים הללו במדינה.

קוק נוטה לבקר תכופות בסין באחרונה, במה שרבים מכנים "מתקפת קסם" שמטרתה לתפוס מחדש נתחי מכירות שאבדו לענקית הטכנולוגיה, שבשנת 2015 התגאתה בהכנסות סיניות גבוהות יותר מההכנסה שלה באירופה.

בחודש מאי 2016 הודיע קוק על השקעה בגובה מיליארד דולרים בגרסה הסינית של אובר (Uber) ובאוקטובר הקימה אפל את מרכז המחקר והפיתוח הראשון שלה בבייג'ינג. במהלך 2017 אמור להיפתח בעיר הדרומית שנזן בסיס שני של מו"פ, שבו השקיעה אפל עלות משוערת של 45 מיליוני דולרים.

מכל אלו אפשר ללמוד שלאפל יש הרבה מה להפסיד אם חלילה תסתכסך עם הממשל הסיני, אבל הכניעה שלה לצנזורה הסינית השמרנית והחונקת תקים עליה ללא ספק ביקורת חברתית נוקבת, אם לא אבסולוטית – אזי לפחות על הסטנדרט הכפול שהפגינה ביחסה להנחיות הממשלות השונות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים