בקשות ממשלתיות לנתוני משתמשים מגוגל הגיעו לשיא של כל הזמנים

ממשלות מכל רחבי העולם מבקשות מענקית החיפוש מידע על משתמשיה ● דו"ח השקיפות החצי-שנתי של החברה מצביע על עלייה משמעותית של 15% במספר הפניות ● אפילו ישראל הקטנה הגישה 122 פניות לקבלת מידע

כל פרט מידע. אילוסטרציה: BigStock

המספרים שעולים מדו"ח השקיפות האחרון של גוגל (Google) מגלים לנו שהאח הגדול לא נח לרגע – בקשות הנתונים שקיבלה גוגל מצד רשויות אכיפת החוק ברחבי העולם הגיעו לשיא במחצית השנייה של שנת 2015.

בפעם הראשונה מאז שענקית הטכנולוגיה החלה לפרסם אותם, לפני חמש שנים, נרשם במחצית זו מספר שיא של יותר מ-40 אלף פניות. בסך הכל קיבלה החברה 40,677 בקשות נתונים בין החודשים יולי לדצמבר 2015, לעומת 35,365 שהתקבלו במחצית הראשונה של השנה, ו-30,140 בקשות בשנה הקודמת.

הכי הרבה פניות מצד הממשל האמריקני

על פי דו"ח השקיפות, הממשל האמריקני הוא שהפנה הכי הרבה בקשות לענקית ממאונטיין ויו במהלך התקופה המדוברת, עם 12,523 בקשות להצגת נתונים מ-27,157 משתמשים. בין אותם המקרים, נענתה החברה וסיפקה מידע – אם כי לא בהכרח בשלמותו – רק ב-79% מהמקרים. הנתון החדש מהווה עלייה מ-12,022 הבקשות שהתקבלו מהממשל האמריקני במחצית הראשונה של 2015.

החלק הארי של בקשות ממשלת ארצות הברית הוגשו כצווים שהוציא בית המשפט, כחלק מחקירות פליליות, וחלקן היו בקשות שהוגשו דרך ה-FBI במסגרת צו ממשלתי מיוחד ושלשם הנפקתן אין כלל מחויבות לאישור שופט, מטעמים המנומקים כצורכי ביטחון לאומי. במקרים אלו מחויבת גוגל להעביר אל הממשל שם, כתובת ופרטים אודות תשלומים והיקף השימוש בשירותיה.

העלייה בבקשות בגלל גל הטרור

ממשלת גרמניה רושמת גם היא מספר פניות מכובד של 7,491 בקשות למידע של משתמשי גוגל במחצית השנייה של השנה (לעומת 3,903 במחצית הראשונה של 2015). לאחריה מתמקמת ברשימה צרפת עם 4,174 בקשות (לעומת 3,489), בריטניה הגישה 3,497 בקשות (אחרי 3,146 במחצית הראשונה), ולאחריה הודו – עם 3,265 (אחרי 3,087 במחצית הקודמת). ממשלת ישראל הגישה לגוגל במחצית זו 122 פניות, שרק 61% מתוכן נענו על ידי הענקית.

שלוש המובילות במספר הפניות – ארצות הברית, גרמניה וצרפת – כמעט שהכפילו את מספר הבקשות שלהן בפרק זמן של מספר חודשים בלבד, וזהו נתון מטריד אך לא ממש מפתיע. כל שלוש המדינות היו יעד של פיגועים שונים במחצית זו של שנת 2015, ובהתחשב בהתרחשויות הנוכחיות של 2016, אפשר לצפות שמספר הבקשות יגדל אפילו עוד יותר בדו"ח שנראה בתום המחצית הראשונה של השנה.

ריקושטים להדלפות של סנואודן

גוגל מפרסמת את דו"ח השקיפות בכדי לאפשר למשתמש לקבל מושג אודות האופן שבו ממשלות ומדינות בינלאומיות מנסות להשתמש ולגשת לנתונים של כולנו, וכן במטרה להציג באופן גלוי על כמה מפרטיותנו היא נאלצת למעשה לוותר.

התנהלותה זו של גוגל הביאה גם חברות טכנולוגיה אחרות, כמו טוויטר (Twitter) ופייסבוק (Facebook), לאמץ אף הן פרסום דו"חות דומים, ובכלל, מספר החברות שנוהגות כך גדל מאז 2013, אחרי גילויו של אדוארד סנואודן, שהדליף מסמכים סודיים של ה-NSA, המפרטים כיצד ממשלות העולם השונות "ריגולו" אחרי אזרחיהן ושיתפו את המידע שצברו עם הסוכנות לביטחון לאומי.

"גוגל גאה בכך שהובילה את הנוהג לפרסום דו"חות אלה, שעוזרים לשפוך אור על חוקי ושיטות מעקב ממשלתיים ברחבי העולם", מסרה החברה בהודעה שפרסמה בבלוג שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים