פתיחת חנויות אפל בהודו מתעכבת ואולי אף מתבטלת

האכזבה מהחלטה שכזו תהיה גדולה בשל הפוטנציאל העסקי העצום שמציע השוק ההודי, במיוחד בכל הנוגע למכירות הסמארטפונים

שוב תביעה על התנהלות מונופוליסטית. אפל. צילום: BigStock

מועצת קידום ההשקעות הזרות בהודו, ה-FIPB (ר"ת India’s Foreign Investment Promotion Board), פסקה כי הענקית מקופרטינו מחויבת לעמוד בתקנות המדינה, ולייצר לפחות 30% מרכיביהם של מוצריה באופן מקומי אם ברצונה למכור דרך חנויות משלה, כך דווח על פי בעלי ידע ישיר בנושא שביקשו שלא להזדהות כיוון שההחלטה עדיין אינה רשמית. נכון לעכשיו, החברה – שמייצרת את מרבית מוצריה בסין – אינה עומדת בקריטריונים ההודיים.

בעוד שהודו יכולה לספק ויתורים לחברות טכנולוגיה חדשניות, החליטה המועצה שלא תוכל לאשר חריגות בנהלים אפילו לענקית מקופרטינו. החלטת ה-FIPB צריכה להיות מאושררת על ידי הממשלה, כך שהדברים עדיין אינם חתומים וברורים ובינתיים יש לאפל (Apple) סיכוי מסוים לכך שההחלטה תידחה.

מנכ"ל אפל, טים קוק, נסע בשבוע שעבר להודו במטרה לדחוף את מכירות המוצר הנמכר ביותר של החברה – ה-iPhone – אלא שכעת, לנוכח הדיווחים על ההחלטה, ייתכן שהמסע לא יישא פירות.

להביא את המותג מלא חיים אל הלקוחות

קוק מנסה לנצל את הרווחים הגלומים בצמיחה בהודו, שם צפויים להימכר מיליארד טלפונים חכמים חדשים בחמש השנים הקרובות, מכיוון שהצרכנים הפוטנציאליים מגדילים את הכנסותיהם ומאמצים טכנולוגיות חדשות. בשוק ההודי משתרכת אפל אחרי סמסונג (Samsung) ומיקרומקס (Micromax), בין השאר משום שמוצריה יקרים יחסית. "החנויות מאוד חשובות באסטרטגיית בניית המותג של אפל בהודו", אמר אנקור ביסן, סגן נשיא בכיר של מוצרי צריכה בחברת הייעוץ הקמעונאי, Technopak Advisors, והוסיף כי "חנויות יעזרו להביא את המותג מלא חיים אל הלקוחות".

לא פלא שאפל מתאמצת דווקא בנוגע להודו. המדינה הענקית, על 1.3 מיליארד תושביה, מהווה שוק פוטנציאלי עצום בעבור אפל ועוד ענקיות בתחום ההיי-טק, ביניהן גוגל (Google), אמזון (Amazon) ופייסבוק (Facebook).

הנתח המוערך כדומיננטי ביותר לשיווק בהודו שייך לתחום הניידים, בעיקר בשל העובדה שמשלוחי הטלפונים החכמים עלו ב-29% ליותר מ-100 מיליון יחידות שהוזמנו במהלך השנה האחרונה. עד 2018, תהווה הודו 11% מכלל משלוחי הטלפונים החכמים העולמיים והשוק שלה יגדל פי חמישה מקצב הגדילה של השוק בסין, כך נקבע על ידי מורגן סטנלי (Morgan Stanley) בדו"ח שיצא ב-20 באפריל.

החלטת המועצה אמורה לקבל עוד את אישורו הסופי של שר האוצר ארון ג'יילטלי ולעת עתה דובר משרד האוצר לא היה זמין לספק תגובה בנושא. דובר אפל בהודו מסר אף הוא כי אין בידיו תגובה לדברים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים