אורסון וולס, מאחוריך: כך מתגוננים בצה"ל מפני מתקפת סייבר של חייזרים

אנשי מחשוב מהצבא ומהאזרחות התמודדו באחרונה עם מתקפת סייבר של חייזרים על כדור הארץ ● האם הם הצליחו?

תא"ל אייל זלינגר, קצין קשר ותקשוב ראשי. צילום: ניב קנטור

ב-30 באוקטובר 1938, לכבוד ליל כל הקדושים שחל למחרת, שידר אורסון וולס, אז שדר רדיו ולימים במאי קולנוע מוערך ("האזרח קיין"), בתחנת הרדיו של ה-CBS תסכית המבוסס על ספר של ה. ג. ולס בשם "מלחמת העולמות". התסכית הבדיוני היה במתכונת של שידור אירוע חי, תוך פריצה לשידור באמצע תוכנית מוזיקה. אורסון וולס היה השדר (האמיתי כביכול) ועשה זאת בצורה כה משכנעת, עד שהתעוררה בהלה ורבים באזור ניו-יורק וניו-ג'רזי נסו מבתיהם. כוחות של המשמר הלאומי הוזנקו להילחם ב-"פולשים" ממאדים ובדרום ארצות הברית חברו קבוצות רבות של אנשים לתפילות המוניות נגדם. מספר אנשים ניסו להתאבד מרוב פחד.

77 שנים לאחר מכן, התמודדו בשבוע שעבר אנשי מחשוב מהצבא ומהאזרחות עם מתקפת סייבר של חייזרים על כדור הארץ.

תחרות IDefence התקיימה בשבוע שעבר, זו השנה השנייה, במרכז רבין לשלום. התחרות העמידה למבחן את יכולות התקיפה וההגנה בסייבר של יותר מ-20 קבוצות סייבר מהארץ והעולם, בהן יחידות ההגנה של אגף התקשוב, חיל האוויר, חיל המודיעין וחיל הים, כמו גם של בנקים, משרדי הממשלה ומשלחות זרות. הצוותים שלקחו חלק באירוע התמודדו עם תרחיש של מתקפת חייזרים על כדור הארץ, בו היה עליהם לתקוף את יכולות התקשורת, ההגנה וההתקפה בסייבר של החייזרים.

"הסייבר מתעצם מיום ליום ואתו התלות של צה"ל בשימוש ברשתות", הסביר תא"ל אייל זלינגר, קצין קשר ותקשוב ראשי, בדברים שנשא בפתח התחרות. "יחד עם המימד גדלים גם האיומים ועמם תגדל מקצועיות צה"ל בתחום ההגנה בסייבר. בדיוק בשביל מיומנות זו אנחנו מקיימים תחרויות כאלה".

עטיפת הספר "מלחמת העולמות"

עטיפת הספר "מלחמת העולמות"

בשנה שעברה התקיים הפיילוט של התחרות ואילו השנה לקחו חלק פי שניים צוותי הגנה בסייבר. אשתקד האתגר היה קולקטיבי – כל קבוצה התמודדה בעצמה אך הסיוע והרמזים לקבוצות שהתקשו ניתנו בפורום של כלל המשתתפים. השנה, המערכת שעל גביה בוצעה ההתמודדות פותחה על ידי יחידת אופק של חיל האוויר והיא הייתה משוכללת יותר, נתנה מענה ספציפי לצוותים ויצרה אתגר גדול אף יותר.

"מאז התחרות הקודמת הפקנו לא מעט לקחים, כשבסופו של דבר הגענו לתחרות הנוכחית במטרה לשבור שגרה ולשמור על כשירות המגנים", אמר אל"מ נ', רמ"ח הגנה באגף התקשוב. "היכולות אליהן נדרשו החיילים, כגון חשיבה יצירתית, חדות ועבודת צוות – כולן נדרשות גם ביום יום, על מנת להבטיח הגנה מוצלחת על התשתיות החיוניות ביותר בצה"ל".

בשגרת היום יום, חיילי מערך ההגנה בסייבר בצה"ל עוסקים בניטור, מעקב ונטרול של איומים רשתיים על מערכות צה"ל. במסגרת התחרות, צוותי ההגנה הפכו לתוקפים מיומנים, שמטרתם לנטרל "אויב" שבא לכלות את כדור הארץ. "הקושי המשמעותי ביותר בתרחיש הזה, היה לשנות את צורת המחשבה. לכל אורך העבודה אני מגן – ופתאום אני צריך להיכנס לראש של תוקף", הסביר סמל ז', חייל באגף התקשוב שלקח חלק בתחרות. "מדובר במהפך של 180 מעלות ממה שאנחנו רגילים, אבל ברור לנו שזה קריטי: אם לא נדע כיצד התוקף חושב לא נוכל להקדים את הפעולות שלו בזמן אמת. בעולם הסייבר, חשוב למנוע אירועים לפני שהם מתחילים".

בסופו של יום התחרות הגיעה למקום הראשון קבוצת 0xOmar מ-ממר"ם, שצברה 4,700 נקודות. אחריה הגיעה חוליית מגנים בסייבר ממשרד הביטחון, שצברה 4,200 נקודות, ולמקום השלישי הגיעו שתי קבוצות: חברי "ליגת הצדק" מהאקדמיה הצה"לית למקצועות המחשב והסייבר, לצד קבוצת מתחרים ממשלחת זרה.

"העבודה שנעשתה לאורך היום הזה חשובה מאין כמותה – כאימון יחיד מסוגו. כיום, כל תרגיל בצה"ל משלב מימד סייבר, אך החשיבות של תרגול סייבר לבדו נותרה קריטית כשהייתה", סיכם תא"ל זלינגר.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חני

    אייל זלינגר חסר כישורים רק יודע לדבר

אירועים קרובים