במה עדיף לבנות אתר עסקי – ב-PHP או ב-ASP.net?

השאלה איזו סביבה עדיפה כדי לבנות את האתר של החברה חוזרת על עצמה הרבה פעמים בשיחות עם מנמ"רים, שחלקם חוששים ממעבר ל-PHP ● האם יש להם סיבות?

יובל בר-אור, מנכ״ל Y&A. צילום: תמר אלמוג

מנמ"רים רבים בארגונים אוהבים לעבוד עם מיקרוסופט (Microsoft), בזכות ההיכרות הנרחבת עם סביבת העבודה של החברה. הסביבה הנוספת, PHP, היא אמנם דבר שהמנמ"רים יודעים על קיומו, אבל היא פחות מוכרת בסביבה הארגונית – מה שמגביר את הלבטים כשעליו להכריע בין הטכנולוגיות.

השאלה איזו סביבה עדיפה כדי לבנות את האתר של החברה – ASP.net או PHP – חוזרת על עצמה הרבה פעמים בשיחות עם מנהלי ה-IT. אלה לא תמיד מודעים לכלל החסרונות והיתרונות שיש בכל אחת מהבחירות, ועל זה אני מבקש לעמוד במאמר זה.

ראשית אכתוב שלמרות הרלוונטיות הרבה עבור כל מי שמתכנן לפתח אתר עסקי, לא נכון מקצועית לעשות השוואה בין שתי הסביבות האלה: PHP היא שפת תכנות, בעוד ASP.net היא מסגרת עבודה שנותנת כלי פיתוח זמינים. שפת הפיתוח שלה היא #C – סי שארפ, VB או ++C.

למה מנמ"רים מוטרדים ממעבר ל-PHP?

יש מספר סיבות שבגללן מנמ"רים מהססים מאוד לעבור ל-PHP, או אפילו פוסלים מהלך כזה על הסף. אלה הבולטות שבהן:

אבטחת מידע – לטענת אנשי מיקרוסופט, PHP פחות מאובטחת, כיוון שאין חברה אם שמעניקה לה גב, בעוד שהיא מתחייבת לתת מענה בפרק זמן קצוב במקרה של פרצה בדוט.נט. אמנם, ל-PHP אין את מיקרוסופט, אבל מדובר בקהילה גדולה ובינלאומית של אנשי מקצוע שמקדמים ומפתחים את השפה בקביעות. בעולם הסייבר הדינמי, החיסרון הופך ליתרון שמאפשר טיפול מהיר ומקצועי בבעיות. כשנמצאות פרצות, הקהילה מתקנת וחוסמת אותן בתוך 24 שעות לכל היותר.

גמישות עבור המפתח – בשורה התחתונה, אין בסעיף זה הבדל משמעותי בין שתיהן. בעוד שדוט.נט מאפשרת מגוון רחב של אפשרויות פיתוח מורכבות וייחודיות (היא קלאסית לאפליקציות שהן Windows native, למשל), מסגרות העבודה של PHP – בדרך כלל WordPress או Laravel – מקנות כלי עבודה זמינים עבור הפונקציות הנפוצות. הן גם מאפשרות חריגה מהן במידת הצורך.

התממשקויות עם הסביבה הטכנולוגית – מנמ"רים רבים מעלים חשש משמעותי בנוגע ליכולת האינטגרציה של PHP עם מערכות נוספות בארגון. ובכן, הם יכולים להסיר דאגה מליבם: PHP מגיעה עם סט יכולות התממשקות נרחב. כיום, כמעט כל המערכות מתקשרות בהתבסס על ווב סרוויסים או api, שהאינטגרציה אליהם היא פשוטה ומהירה גם עם PHP. מכאן שנושא ההתממשקויות לא אמור להוות שיקול.

סקלביליות ויציבות – בעולם שבו המערכות הגדולות בעולם, כמו פייסבוק (Facebook) ויוטיוב (YouTube), מבוססות PHP, הטענה בדבר העדר שכלביליות ויציבות במסגרת העבודה הזו הופרכה מזמן.

מהירות לעומת ביצועים – זהו נושא מורכב ומדובר, שמושפע מפרמטרים רבים. אין בכוונתי לחזור כאן על כולם ורק אכתוב שכיוון שאפשרויות ניהול המעבדים הן דינמיות וניתנות לשדרוג בעלויות נמוכות ובקלות, נושא הביצועים הופך לשיקול כמעט זניח.

עלויות – פיתוח בסביבת דוט.נט עולה יותר, מכיוון שהיא יושבת על השרתים של מיקרוסופט, שצורכים רישיונות מסוגים שונים. לעומת זאת, PHP היא מסגרת עבודה חינמית ומאפשרת עדכון גרסאות ללא עלות. פלוס נוסף הוא שקהילת המפתחים ב-PHP משתפת פיתוחי קוד רבים, מה שמאפשר לחסוך בעלויות על סמך עבודתם של אחרים. בשורה התחתונה, העלויות למי שמחליט לפתח על בסיס PHP נמוכות משמעותית מהאלטרנטיבה.

אז… במה לבחור?

לסיכום, PHP היא שפה שהומצאה כדי לתת מענה לפיתוח מהיר, קל וזול של מערכות מבוססות ווב. כפי שניתן להבין ממה שכתבתי עד עכשיו, ברוב המקרים אני ממליץ לעבוד על בסיסה. היא מאפשרת גמישות רבה, הגנה מפני פרצות והורדת עלויות בצורה משמעותית. כשאני מסכם עלות מול תועלת, אין לי אלא לכתוב ש-PHP נותנת תפוקה טובה יותר במחיר נמוך בהרבה.

למרות כל הכתוב לעיל, גם PHP וגם דוט.נט יעשו את העבודה, ויעשו אותה היטב. בשורה התחתונה, הצלחת הפיתוח תלויה במומחיות הצוות ובהעדפות שלו.

הכותב הוא מנכ״ל Y&A – חברה שעוסקת בעיצוב ובפיתוח מערכות אינטרנט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים