"אפקט טראמפ לא ישפיע על המשקיעים האמריקניים"

האמריקנים ימשיכו להיכנס לשוק הישראלי, יותר ויותר משקיעים סיניים יגיעו לכאן ולעומת זאת – ההשקעות מאירופה יחוו ירידה, מעריך חגי רביד, מנכ"ל קוקירמן ● וגם: למה בית ההשקעות הוותיק בוחר להתמקד בשנים האחרונות בשוק הסיני?

חגי רביד, מנכ"ל בית ההשקעות קוקירמן. צילום: יח"צ

בית ההשקעות קוקירמן עוסק שנים רבות בהבאת משקיעים זרים כדי להשקיע בהיי-טק הישראלי. מה, לפי ההערכות שלכם, יהיו המגמות הבולטות ב-2017?
"ראשית, אני רוצה להפריך כאן חשש: אפקט טראמפ וחוסר הוודאות לא ישפיעו על המשקיעים האמריקניים. הם ימשיכו להיכנס לשוק הישראלי.

שנית, ההשקעות של חברות סיניות בישראל ימשיכו לעלות – הן השקעות בחברות פרטיות והן דרך קרנות. בנוסף, מספר המשלחות הסיניות שיגיעו ב-2017 לישראל יהיה גבוה יותר מאשר בשנה הנוכחית.

לעומת זאת, אנחנו צופים ירידה בהשקעות מאירופה, לאור ההיחלשויות של היורו והפאונד. למרות זאת, השוק האירופי בכלל והבריטי בפרט ימשיכו להיות מצוינים עבור חברות ישראליות.

בנוסף, נראה ברחבי העולם פחות הנפקות ואקזיטים, בעיקר בנסדא"ק, ויותר מיזוגים ורכישות. ארצות הברית וסין יובילו בתחום זה".

בשנים האחרונות אתם מתמקדים בשוק הסיני. מדוע?
"הפוטנציאל של השוק הסיני הוא עצום – זו הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. ענף כמו ההיי-טק של ישראל, שבנוי בעיקר על ייצוא, חייב לטפח את הקשרים עם סין.

בית ההשקעות קוקירמן היה ידוע בזירה האירופית, ולא ניתקנו את היחסים שלנו עם אירופה, אבל כרגע אנחנו שמים את הדגש על סין. לפני כמה שנים, כשהתחיל המשבר הכלכלי באירופה, הגענו למסקנה שעקב ההאטה בצמיחה והמצוקה הפיננסית שם יהיה קשה למצוא השקעות ביבשת זו, ושעלינו למצוא מקורות השקעה אלטרנטיביים. היה רק טבעי שנפנה לגורמים פיננסיים סיניים. כך עשינו וזה הוכיח ומוכיח את עצמו.

לפני כשנתיים הקמנו ביחד עם China Everbright את קרן ההון-סיכון Catalyst Everbright, עם הון של 200 מיליון דולר. דרך קרן זו הון סיני מגיע לחברות היי-טק ישראליות".

מה להערכתך היקף ההשקעות של חברות סיניות בישראל?
"קשה לענות על שאלה זו, כי יש עסקות רבות שלא מגיעות לידיעת הציבור.

השנה, חברת המדיה החברתית הישראלית פלייטיקה (Playtika) נמכרה לקונסורציום של חברות סיניות תמורת 4.4 מיליארד דולר. אחת מהן היא חברת השקעות פרטית שהוקמה על ידי המייסד והבעלים של עליבאבא (Alibaba), ג'ק מה.

אולם, ההשקעות מסוג זה נדירות ולהערכתי, גורמים סיניים השקיעו ב-2016 בישראל, פרט לאותם 4.4 מיליארד דולר, כחצי מיליארד – מרבית הסכום בחברות היי-טק מקומיות".

האם סין הפכה למדינה בעלת ההשקעות הזרות הרבות ביותר בישראל?
"הייתי אומר כך. אמנם, האמריקנים הם המשקיעים הגדולים ביותר בארץ בעסקות שבוצעו בפועל, אולם כשבוחנים את העסקות המתהוות, שנמצאות בשלבי משא ומתן, הסינים לא נופלים מאחור. כך, למשל, על כל דולר שחברות אירופיות משקיעות בהיי-טק הישראלי – הסינים משקיעים 10 דולר".

האם הסינים קונים מוצרים שמייצר ההיי-טק הישראלי?
"בוודאי, אבל הם באים לכאן בעיקר כמשקיעים אסטרטגיים. הם רוכשים חברות היי-טק בתחומים שונים בכדי לעשות שימוש בסין בטכנולוגיות שהן פיתחו".

מהם התחומים שמעניינים את הסינים בישראל? האם נכון שה-IT עומד בראשם?
"לא. הסינים די מתקדמים בתחומי ה-IT ולפיכך, זה לא עומד בראש סדר העדיפויות שלהם כשהם באים לעשות קניות בישראל. מה שהכי מעניין את הסינים זה טכנולוגיות בתחומי הרפואה, הביו-טכנולוגיה, הפינטק והסייבר לתחומים אזרחיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים