עידן האינטרנט התעשייתי

אנו בדרך לעולם שבו המכונות שאיתן נעבוד אינן רק נבונות, אלא מבריקות ● הן מודעות לעצמן, הן בעלות כושר חיזוי, הן מגיבות והן חברתיות ● התפתחות זו מאפשרת לנו לעבור לתחזוקה מונעת מבוססת-תנאים

20/07/2016 12:18
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

ב-200 השנה האחרונות העולם חווה שני גלי חדשנות עיקריים. ראשית, המהפכה התעשייתית הביאה לנו את המכונות והמפעלים, מסילות רכבת, חשמל, המסע האווירי – וחיינו השתנו.

מעבר לכך, מהפכת האינטרנט הביאה לנו את כוח המחשוב, את רשתות הנתונים, גישה חסרת תקדים למידע ולתקשורת, וחיינו השתנו שוב.

כיום אנו חווים עוד שינוי קיצוני: האינטרנט התעשייתי, המשלב בין מכונות חכמות ומערכות ניתוח מתקדמות, לבין היצירתיות של בני האדם.

מהו האינטרנט התעשייתי?

היום מציידים מכונות תעשייתיות במספר הולך וגדל של חיישנים אלקטרוניים שמאפשרים להן לראות, לשמוע, לחוש הרבה יותר מאי-פעם ולהפיק כמויות עצומות של נתונים. מערכות ניתוח מתוחכמות יותר ויותר שנוברות בנתונים ומספקות תובנות שמאפשרות לנו להפעיל את המכונות בדרכים חדשות לגמרי וביעילות גדולה בהרבה.

מדובר לא רק במכונות בודדות, אלא בציים של קטרים, מטוסים, מערכות שלמות כגון רשתות חשמל, בתי-חולים ועוד. כמובן, החיישנים האלקטרוניים אינם חדשים, אך משהו מהותי השתנה: ירידה חדה במחיר החיישנים, הודות להתקדמות במחשוב הענן וירידה מהירה בעלות האחסון ועיבוד הנתונים.

אנו בדרך לעולם שבו המכונות שאיתן נעבוד אינן רק נבונות, אלא מבריקות. הן מודעות לעצמן, הן בעלות כושר חיזוי, הן מגיבות והן חברתיות. מדובר במנועי סילון, קטרים, טורבינות גז, התקנים רפואיים המתקשרים באופן חלק ביניהם ואיתנו. זהו עולם שבו המידע עצמו הופך לתבונתי ומגיע אלינו אוטומטית כשאנו זקוקים לו מבלי שניאלץ לחפשו.

אנו מתחילים להטמיע בכל המערכת התעשייתית וירטואליזציה, טכנולוגיה מרובת מעבדים, מערכות תקשורת מתקדמות מבוססות-ענן, תשתית מיכון חדשה מוגדרת-תוכנה שמאפשרת לתפקודיות הממוכנת להפוך לווירטואלית בתוכנה, לנתק את תוכנת המכונות מן החומרה, ולאפשר לנו לנטר מרחוק ובצורה אוטומטית, לנהל ולשדרג נכסים תעשייתיים.

ההתפתחות הזו מאפשרת לנו לעבור לתחזוקה מונעת המבוססת-תנאים, כלומר, תיקון של מכונות – ממש לפני שהן מתקלקלות, מבלי לבזבז זמן על טיפולים תקופתיים בלו"ז קבוע. ולהגיע למצב של אפס זמני השבתה לא מתוכננים, משמע מניעת הפסקות חשמל או דחיות של טיסות.

הנה מספר דוגמאות:

● בתעופה
היום 10% מכל הטיסות המבוטלות והדחויות נובעות מאירועי תחזוקה לא מתוכננים: משהו שמשתבש באורח בלתי-צפוי. התוצאה היא עלות של שמונה מיליארד דולר לתעשיית התעופה העולמית מדי שנה, שלא להזכיר את ההשפעה על כולנו: מתח, אי-נוחות, פגישות מוחמצות בעודנו יושבים חסרי-ישע במסוף של נמל-תעופה.

איך יכול האינטרנט התעשייתי לעזור כאן? אנו מפתחים מערכת תחזוקה מונעת שניתן להתקינה בכל מטוס. יש לה כושר לימוד עצמי וחיזוי בעיות שמפעיל אנושי יחמיץ. המטוס, בעודו באוויר, ייצור קשר עם טכנאים על הקרקע. עד נחיתתו הם כבר יידעו אם יש צורך לטפל במשהו. רק בארצות הברית, מערכת כזו יכולה למנוע מעל 60 אלף דחיות וביטולים מדי שנה, ולסייע לשבעה מיליון נוסעים להגיע ליעדיהם בזמן.

● בשירותי הבריאות
למי שזקוק לניתוח, יש חשיבות לשעה בודדת. זה אומר שיותר חולים יזכו לטיפול ויותר חיים יכולים להינצל. מרכז רפואי, במדינת וושינגטון, עורך ניסויים ביישום המאפשר לצילומים רפואיים מסורקי הטומוגרפיה הממוחשבת ומכשירי הדימות המגנטי שינותחו בענן, שמפתח כושר ניתוח משופר בעלות נמוכה יותר.

תארו לעצמכם חולה שסבל מפציעה קשה, וזקוק לטיפולם של מספר מומחים: נוירולוג, קרדיולוג ומנתח אורתופדי. אם כולם יוכלו לזכות בגישה מיידית ובו-זמנית לסריקות ולצילומים ממש כשאלה מבוצעים, הם יוכלו לספק טיפול רפואי טוב יותר ומהר יותר.

כל זה מתורגם לתוצאות בריאותיות משופרות, אבל יכול גם לספק יתרונות כלכליים ניכרים. הפחתה של 1% בלבד בחוסר היעילות הקיים, יכולה להניב חסכון של יותר מ-60 מיליארד דולר לתעשיית הבריאות העולמית.

● בתחום האנרגיה
אנרגיה ממקורות מתחדשים. חוות-רוח המצוידות במערכות ניטור ואבחון מרחוק, שמאפשרות לטורבינות הרוח לשוחח ביניהן ולכוונן את זווית להביהן באופן מתואם, לפי אופי הרוח, יכולות כיום לספק חשמל במחיר של פחות מחמישה סנטים לקילוואט/שעה.  לפני 10 שנים זה עלה 30 סנטים – פי שישה.

לא מדובר רק בנתונים, אלא בהשפעה על העבודות היומיומיות שלנו, גל החדשנות החדש הזה מביא עמו כלים ויישומים חדשים שיאפשרו לנו לשתף פעולה באופן חכם ומהיר יותר, שישפר את יעילות עבודתנו ויהפוך אותה למתגמלת יותר. הרשימה ארוכה ומתארכת  במהירות, כי הנתונים התעשייתיים מתרבים בטור הנדסי. עד 2020 הם יהוו יותר מ-50% מכל המידע הדיגיטלי.

סיכום

אנו נמצאים רק בתחילתו של השינוי, עוד יהיו מחסומים שנצטרך לשבור ומכשולים שנצטרך לעבור. יהיה עלינו להשקיע בטכנולוגיות החדשות, לסגל ארגונים ושיטות ניהול, נזדקק לאבטחת מידע איתנה שתגן על מידע מדעי וקניין רוחני ותשמור על תשתיות קריטיות מפני התקפות ממוחשבות.

מערכת החינוך תצטרך להתפתח כדי להבטיח שהתלמידים יהיו מצוידים בכישורים הנכונים. האתגרים הכלכליים שבפנינו הם קשים, אך כשאני רואה כיצד בני-אדם ומכונות מבריקות נעשים מקושרים, ורואה את השינויים המתחוללים בבית-חולים, בנמל-תעופה, בתחנת-כוח, אני לא רק אופטימי – אני נלהב. המהפכה הטכנולוגית החדשה כבר החלה.

איינשטיין אמר, "לעולם איני חושב על העתיד – הוא כבר יגיע". אז חישבו על העתיד: הוא יגיע מהר מאוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים