מהן בקשות פטנט ארעיות?

איך להתחיל את הליך רישום הפטנט? על מה לשים דגש בהסכם זמני? ואיך להימנע מקיצורי דרך? ● המשך המסע לרישום הפטנט

15/05/2016 16:20
עמית כהן, מומחית לדיני פטנטים וקניין רוחני

בשלב זה, אם קראתם את פרקי הסדרה עד היום, אתם כבר יודעים מהו פטנט, מדוע הוא חשוב ואיך נגשים לפרויקט הרישום באופן נכון. הסברתי שחשוב להבין האם הגשת בקשת פטנט בכלל כדאית עבורכם ואיך פטנט יכול לשרת מיזם. עסקתי בתנאים לרישום פטנט והצעתי כלים לחיפוש, על מנת לבדוק אם ניתן להגן על האמצאה שלכם בפטנט.

אם כך, עבודת הרקע נעשתה והגיע הזמן לצאת לדרך. לכן, בחלק הנוכחי אעסוק בבקשות פטנט ארעיות (Provisional Patent Applications).

איך להתחיל את הליך הרישום? ויותר מדויק: איך לא להתחיל…

יש בשוק אנשים שממליצים ליזמים לכתוב בעצמם מסמך ולהגישו כבקשת פטנט ארעית במשרד הפטנטים האמריקני. אחרים מציעים לכתוב עבור הלקוח בקשת פטנט ארעית, זולה בהרבה מבקשת פטנט מלאה. היזהרו מעצות אחיתופל שכאלה.

מהי בקשה ארעית?

כאשר מגישים בקשת פטנט, במדינה כלשהי, כחלק מתהליך ההגשה יש לשלם אגרה. גובה האגרה נקבע על ידי המדינה בה מגישים והוא משתנה מאלפי שקלים בודדים דרך אלפי דולרים בודדים ועד אלפי יורו. האגרה נועדה לכסות את הוצאות המדינה על ניהולו האדמיניסטרטיבי של התיק, על תחילת הליך הבחינה ולעתים על כולו.

בארצות הברית הגיעו למסקנה שיש יזמים שמתקשים לעמוד בתשלום אגרות ההגשה. זכרו שאת בקשת הפטנט יש להגיש לפני שמנסים להשיג השקעה, כלומר: יש לממנה מכספו הפרטי של היזם. על מנת לעודד אותם להגיש בכל זאת בקשות, פיתחו האמריקנים את בקשת הפטנט הארעית: הבקשה תוגש, תקבל מספר בקשה, אך במקום לעבור לתור הבחינה היא "תוכנס למגירה" ולא תצא משם, אלא אם כן הממציא יבקש להוציאה לצורך המשך תהליך הרישום.

מכיוון שהבקשה נמצאת "במגירה", היא לא תיבחן ולא יינתן עליה פטנט. לא יאוחר משנה מיום הגשתה, היזם יוכל להגיש בקשת פטנט בהגשה רגילה, לשלם את מלוא אגרות ההגשה והיא תיחשב כאילו הוגשה ביום ההגשה של הבקשה הארעית. כך היזם יכול להתחיל לנסות ולאתר משקיע מיד לאחר הגשת הבקשה הארעית.

מאחר שבקשה ארעית לא עוברת את כל ההליכים, הגשתה זולה מעלות הגשה רגילה. יש אפילו יזמים שלוקחים על עצמם סיכון ובוחרים להגיש את הבקשה בעצמם, באתר של משרד הפטנטים האמריקני – דבר שלחלוטין לא מומלץ במקרה של בקשת פטנט רגילה. בכך הם חוסכים גם את עלות שכר טרחתו של עורך הפטנטים על הגשת הבקשה.

בקשה ארעית היא בקשת פטנט שמוגשת בהגשה זולה, אבל זה לא אומר שמדובר בהכרח במסמך פשוט וזול ממסמך בקשה רגילה ומלאה.

משל הדירה

נחזור לעצה להגיש בקשה ארעית שנערכה בכתיבה עצמית. מכירים את האנשים שקונים דירה וכשהם מסכמים עם המוכר הם חותמים על "זיכרון דברים" לפני שהם פונים לעורך דין? עורך דין רציני יזהיר אתכם מלחתום על זיכרון דברים שכזה, מכיוון שבית המשפט עשוי להתייחס אליו כאל הסכם לכל דבר ועניין. מכיוון שאתם לא עורכי דין, סביר שמזיכרון הדברים יישמטו פרטים ומושגים שאמורים להיכלל בהסכם רכישת הדירה, או שהוא יכלול פרטים ומושגים שרצוי מאוד שלא ייכללו בהסכם שכזה. אם חלילה ייווצר עימות שיכשיל את העסקה, אתם עלולים להפסיד את כל כספכם ולהישאר בלי הדירה – והכול בגלל אותו זיכרון דברים.

אולי השתכנעתם מטיעונים אלה והחלטתם לא לכתוב בעצמכם זיכרון דברים אלא לפנות לעורך דין ולבקש ממנו לכתוב עבורכם הסכם זול ומהיר, שישמש כזיכרון דברים ("הסכם זמני זול"), מתוך החלטה שכשתגיעו להסכם עצמו, תשקיעו בו סכום נוסף ותשפרו אותו ("הסכם בהיקף מלא"). לידיעתכם, גם אם הדבר לא מוצהר בריש גלי, מחירו של כל מסמך שעורך עבורכם עורך דין מושפע ממשך הזמן הנדרש לעריכתו. אם כך, על מנת להוזיל את ההסכם הזמני ועדיין להיות רווחי, עורך הדין יצטרך לקצר אותו. אילו סעיפים הייתם מציעים לעורך הדין להחסיר? אולי את הסעיף שעוסק במה שיקרה אם המוכר לא ימסור לכם את הדירה בזמן? ואולי את זה שמגדיר מה יקרה אם יתגלה שהדירה משועבדת? ברור שזהו אבסורד ולא ניתן לקצר את הסכם הרכישה באופן משמעותי, גם אם מדובר בהסכם זמני.

באופן דומה, בקשת פטנט היא מסמך משפטי-טכנולוגי שנועד להגן על האמצאה שלכם. סביר להניח שאתם לא יודעים מה לכלול ומה לא לכלול במסמך שכזה, איך לנסח את הדברים ובאיזו שפה להשתמש. אינכם יודעים לערוך לבד את בקשת הפטנט, כפי שאינכם יודעים לכתוב בעצמכם את זיכרון הדברים. לא ניתן לוותר על סעיפים בבקשה ולהישאר עם בקשת פטנט תקפה שמעניקה לאמצאה הגנה יעילה, בדיוק כמו שלא ניתן לקצר את הסכם רכישת הדירה. לכן, פנו לעורך פטנטים מוסמך ובקשו ממנו לכתוב עבורכם את בקשת הפטנט, גם אם בכוונתכם להגיש את המסמך כבקשה ארעית. אם הוא יציע לערוך עבורכם מסמך זול, דעו שהמקרה מקביל לעורך דין שמציע לכם לקצר את הסכם הרכישה והסיקו מסקנות מתאימות לכם.

זיכרו: בקשת הפטנט היא המסמך שמתחיל את ההגנה על הטכנולוגיה שלכם. זוהי התשתית עליה תקימו את החברה שלכם ואם תצליחו, היא תהיה שווה הרבה יותר מדירה. היזהרו מהצעות לקיצורי דרך, שכן אין ארוחות חינם. הקיצור עלול להתגלות כיקר מאוד, לעלות לכם במחיר היכולת להשיג השקעה טובה, ואולי גרוע מזה – במחיר החברה. אם אתם מאמינים במיזם שלכם, השקיעו בבסיס טוב עבורו. אם אתם לא מאמינים בו, נשאלת השאלה אם הוא בכלל שווה השקעה.

בחלק הבא אעסוק בבחירת עורך הפטנטים, למה לשים לב ואילו שאלות לשאול.

הכותבת הינה עורכת פטנטים שעוסקת מזה שנים רבות בתחום, עורכת בקשות פטנט ומפתחת אסטרטגיות פטנטים וקניין רוחני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים