תפיסת ה-DevOps: קודם ההון האנושי וכל היתר זה קוד; רק כך אפשר להצליח!

במה בעצם מדובר, אתם תוהים? סנדרין קאלק מציגה בפניכם את עקרונות השיטה, איך מיישמים DevOps נכון ויעיל, ועוד סודות מקצועיים

איך גורמים למנכ"לים לאהוב את ה-DevOps? צילום אילוסטרציה: BigStock

ארגונים גדולים כקטנים מעוניינים לעבוד על פי תפיסת ה-DevOps, אך כל ארגון לוקח את התפיסה לצרכים שלו. במאמר זה ארצה לתאר מעט את תפיסת ה-DevOps ברמה הפילוסופית והפרקטית, אחשוף אתכם לעקרונות השיטה במטרה להבין מה זה בעצם DevOps ואיך מיישמים DevOps נכון ויעיל.

מה זה DevOps בהגדרה? ומי הם אנשי DevOps?

אנשי DevOps הם אנשי תוכנה ואופרציה שהופכים תוכנה או אפליקציה זמינה למשתמשים, הם אנשים שמקיפים את כל מחזור החיים של היישום משלב הרעיון ועד שלב היישום וחוזר חלילה, הם אנשים שבונים את המוצר (שלב ה-Build ), פורסים ומתקינים אותו בשרתי הייצור וביתר הסביבות, מתחזקים את הסביבות, מנטרים, מתקנים ומקשיבים למשוב הלקוחות שמשתמשים ביישום.

הניסיון האינדיבידואלי של אנשי DevOps  הובילה אותם להבין בצורה ברורה מהו החזון עוד בתחילת הדרך בכדי שיוכלו לסייע בדרך הטובה ביותר לספק אותו על ידי הספקת מוצר איכותי ומנוטר בסביבות ייצור.

בעבר, אנשי האופרציה אשר היו אמונים על הספקת המוצר והתקנתו בסביבת ייצור, היו מקבלים את הדרישות של התקנתו בסוף מחזור הפיתוח והיו נתקלים בקשיים רבים לספק אותו וזאת כי לעיתים דרישות הפיתוח והאופרציה לא תאמו.

בתפיסת ה-DevOps, דרישות האופרציה וההבנה של הסביבות כבר נהירות בתחילת הדרך ומתוכננות בקפידה כך שנעשה תכנון והבנה אופטימלי בראשית מחזור החיים של היישום. עבודה בשיתוף והבנה של שני הגופים – פיתוח וייצור, יצרה מוצרים טובים ואיכותיים יותר לשוק.

מיישמי ה-DevOps המובילים את הטכנולוגיות על פי אותה תפיסה מוצלחת מתבססים על תריסר העקרונות הבאים:

● האנשים הם בראש ובראשונה. ההבנה כי טכנולוגיה, כלים ותהליכים אכן מועילים אבל ההצלחה טמונה תמיד בתוצרי הצוות שלנו.

● שיתופיות. לעבוד בשיתוף עם כלל הפונקציות בארגון. העבודה לא הסתיימה עד שווידאנו כי העבודה של כל הצוות בוצעה על פני כל הרמות.

● שקיפות. החלטות מתקבלות בשקיפות ופתיחות. דיונים מתקבלים בברכה תמיד.

● להבין את הלקוח. חשוב שכל אחד מחברי הצוות ידבר עם הלקוח בכדי להבין טוב יותר את צרכיו ולהפוך את הדרישה והחזון של הלקוח לברורה יותר.

● שירות עצמי. לעזור לאחרים לעזור לעצמם על ידי הגדלה של שירות עצמי ובכך לפנות לנו זמן להתעסק עם דברים אחרים גדולים יותר.

● Continuous Improvement. התפיסה חייבת להיות מיושמת בארגון כולו והכל נתון לשיפור מתמשך.

● לבסס החלטות על בסיס נתונים. לאסוף כל הזמן מידע, ללמוד אותו ולעשות עליו אנליזה, לשתף את המידע, לענות על השאלות ולוודא שהתשובות הובנו.

● להאמין בתוכנה/מוצר שאנחנו מספקים. הן מבחינת הארגון בו אנו עובדים וכמובן במשתמשים שאנו משרתים. זה יביא למוטיבציה אולטימטיבית.

● לצפות כל הזמן להתרחבות וגמישות של המערכות שהתוכנה/מוצר מתבססים עליה. לספק ערך מידי לתוכנה ולמערכות תוך התחשבות ביכולת הרחבה עתידית.

● לבנות אמון במוצר על ידי כמה שיותר בדיקות. לבצע בדיקות כמה שיותר מוקדם ולעיתים קרובות במחזוריות, לשתף את תוצאות הבדיקות עם כולם, איכות זה תוצר ולא משימה.

● לבצע אוטומציה במחזור החיים של המוצר. כך נוכל להתגבר על המחיצות בין הפיתוח לייצור על ידי הבנה של דברים צפויים. כך גם שינויים מתקבלים בברכה וללא חשש.

● לספק ברציפות Continuous Delivery – התוכנה מוכנה בכל עת לשימוש, שחרור גרסאות לייצור נעשה באופן תדיר ובצורה פשוטה עם סיכון נמוך.

לסיכום, אם הצלחתם ליישם את העקרונות הללו, כנראה שאתם עובדים DevOps בצורה נכונה ויעילה וכל שנותר הוא להמשיך ולהשתפר ולהפוך כל דבר ידני לאוטומטי, כל דבר בלתי צפוי לצפוי, כל מכשול ליתרון, כל התקדמות לשיפור מתמיד, וכמובן בפן הקבוצתי תעבדו בשיתוף ובשקיפות. תלמדו מכשלונות והפכו אותם יחד להצלחות, עזרו האחד לשני, עבדו כצוות והפכו כל דרישה לאיכותית בייצור. נטרו את המערכות בייצור באופן תדיר והפכו את המערכות לגמישות וניתנות להרחבה בצורה שקופה. התמקדו באיכות וערכו את הבדיקות בשלוש סביבות עיקריות: פיתוח, בדיקות, וקדם ייצור. הגדילו את כמות הבדיקות האוטומטיות לכ-85% ובכך תוכלו לפנות את ידכם לאתגר הבא ולאוטומציה הבאה. ככל שתתמידו בבדיקות המוצר/היישום שלכם יהיה בריא יותר ונקי מתקלות. השתמשו בתשתיות קוד להכנה של סביבות, לא עוד סקריפטים. נהלו גרסאות לסביבות והפכו אותם לרובוסטיות.

הכותבת הינה מנהלת תחום DevOps בחטיבת הבדיקות (V-Ness)  בנס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים