תוכן שיווקי
בעקבות כנס e-GOV 2023

המטרה: יצירת ערך משמעותי למגזר הממשלתי באמצעות שימוש בנתונים

הטמעת פתרונות דאטה במגזר הממשלתי מייצרת שורה של אתגרים ● מנהל האסטרטגיה של אלעד דאטה מסביר כיצד מתמודדים עימם ומה הם פירות ההצלחה במשימה

20/02/2023 11:42
אסף אלה, CSO באלעד דאטה.

בשנים האחרונות ניכר שמנהלים מבינים את הצורך להגדיר אסטרטגיית דאטה כדי למקסם את התועלת בדאטה לקבלת החלטות ויצירת תהליכים. במגזר הממשלתי, שיטות עבודתו הספציפיות ושורת עיסוקיו הייחודיים – מייצרים מצב מאתגר. מדובר במבנה ארגוני שבאופן מסורתי לא יצר דאטה אחוד לכל משרד. המידע מפוזר ופעמים רבות תהליכי העבודה אינם ממוסמכים. לעומת ארגונים פרטיים, שבהם הערך הנמדד הוא לרוב כסף – ולכן המידע בהם מאורגן יותר – במשרדים ממשלתיים הערכים הם חברתיים – ולכן הגישה שונה. כך נוצרים פערי ידע משמעותיים.

מניתוח עבודת הממשל ניתן ללמוד, לייעל ולייצר תהליכים משופרים. שימוש נכון בדאטה אף יכול להועיל רבות לשירות הניתן לאזרח.

"אסטרטגיית דאטה היא חלק מהפתרון לפתיחת צוואר הבקבוק בשירות שמספקים משרדי הממשלה", אמר אסף אלה, מנהל אסטרטגיה באלעד דאטה, שעד לאחרונה כיהן כארכיטקט הראשי של משרד העבודה, תפקיד במסגרתו היה מעורב בתהליכים רבים שהתנהלו מול מערך הדיגיטל הלאומי ומול משרדי ממשלה אחרים.

אלה, שהוביל את תחום הדאטה במשרד העבודה ובנה את אסטרטגיית הדאטה שלו, המשיך והסביר: "שדרוג יכולות בתחום הדאטה מאפשר לפלח את האוכלוסייה, לזהות היכן נמצאים כשלים בנקודות הממשק איתה ולשפר את השירות לאזרח. כל זאת גם מביא ניצול טוב יותר של התקציב והטכנולוגיות הקיימות. בנייה נכונה של יישומים תוריד בעלויות ותאפשר להשתמש באותה שמיכה קצרה לכיסוי הרבה יותר נושאים. כך שמדובר בשילוב מנצח של יותר שירותים תמורת פחות עלויות".

משתתפי כנס e-GOV 2023. שני מימין: אסף אלה, מנהל אסטרטגיה באלעד דאטה.

משתתפי כנס e-GOV 2023. שני מימין: אסף אלה, מנהל אסטרטגיה באלעד דאטה. צילום: ניב קנטור

שיטה שכבר הוכיחה את עצמה

אלעד דאטה היא חלק מקבוצת אלעד מערכות. משימתה היא לסייע לארגונים לצלוח אתגרים עסקיים מורכבים בעזרת יישום כלי ניהול ובקרה מבוססי נתונים, בטכנולוגיות מגוונות. החברה מספקת תובנות עסקיות ופתרונות בעולם האנליזה, לארגונים מכל המגזרים העסקיים. באלעד דאטה פותח מודל פעולה ייחודי בשם MDS, המרחיב את העולם האג'ילי בכל הקשור לתכנון, ביצוע, היזון חוזר וניתוח התוצרים. המודל מאפשר לארגון לנהל תהליכים באופן שמנטר ערך עסקי ועלוּת, ומאפשר התקדמות מהירה ובניית צוותים אג'יליים, הגדלים וקטנים לפי הצורך ועובדים בצורה מקבילית.

"מדובר בשיטה שכבר הוכיחה את עצמה אצל לקוחות רבים והיא מתאימה מאוד גם למגזר הממשלתי", אמר אלה. "כשמדברים על בניית אסטרטגיית דאטה מדברים בעצם גם על בניית תרבות ארגונית, המאפשרת יישום פתרונות דאטה. הרי אסטרטגיית פעולה תלויה תמיד במוכנות הגורם האנושי – ואנחנו נותנים את הדעת לכך. ככל שההיכרות עם הלקוח אינטימית יותר, כך אנו יכולים לייצר עבורו פתרון טוב יותר. לכן, כשאנחנו מגיעים למשרד ממשלתי כדי להטמיע פתרונות דאטה אנו עובדים בצמידות ללקוח, מבינים מהם הכלים הטכנולוגיים העומדים לרשותו, כיצד מתנהלים תהליכי העבודה בארגון ומהי תפישת השירות הארגונית".

מהם האתגרים העומדים בפני אלעד דאטה כשאתם ניגשים לפרויקט דאטה במגזר הממשלתי?
"מטרתנו היא שאסטרטגיית הדאטה תהיה חלק מאסטרטגיית כלל הארגון. אנו מנתחים את התהליכים הארגוניים והטכנולוגיים ואת הכלים הקיימים, כולל הגורמים האנושיים, שכן כמובן שנדרשת גם יכולת הובלה באופן שרותם את הגורמים הרלוונטיים לתהליך. עלינו להבין מה יחסי הגומלין בארגון ואילו משאבים עומדים לטובתו במשימת הדאטה שתביא אותו למטרה: יצירת ערך משמעותי לארגון באמצעות שימוש בנתונים".

אתם מרגישים שיש בשלות במגזר הממשלתי לפרויקטים כאלו?
"בהחלט יש קשב ארגוני לנושא, בין השאר הודות למערך הדיגיטל הממשלתי ומוביליו. הוא אחד הקטרים, אולי אף הקטר המרכזי, בשינוי הגישה במגזר הלאומי. מערך הדיגיטל יצר שינוי משמעותי מאוד, מקידום פרויקט נימבוס ועד קידום שירותים דיגיטליים לאזרחים, חיבור דיגיטלי בין משרדי ממשלה והעברת מידע ביניהם. כך התאפשר למשרדי ממשלה רבים לייצר פתרונות מתקדמים. אני יכול לגלות שבימים אלו מתנהלים דיונים על התנעת פעילות דאטה מול מספר גורמים במגזר הציבורי, ואנחנו באלעד דאטה מצפים לזה. אנחנו כבר מכירים היטב את הארכיטקטורה הממשלתית ואת הדרך לעבוד איתה ולייצר פתרונות. מגוון יכולותינו בתחום הדאטה מאפשר יצירתיות רבה, משלב הניתוח עד יישום הפתרון, הן ברמה העסקית-תהליכית והן ברמה הטכנולוגית. אנו מצפים להמשיך להביא לידי ביטוי את כוחה של אלעד בכלל וכוחה של אלעד דאטה בפרט במגזר הממשלתי".

אירועים קרובים