עקב חשש מטרור – איסור העלאת מחשבים לטיסות לארה"ב ולבריטניה

החלטה למנוע עלייה למטוסים עם מכשירים אלקטרוניים הגדולים יותר מטלפון נייד, נבעה מחשש לניסיונות פיגוע ופיצוץ במטוסים ● רשות שדות התעופה הישראלית הוציאה הנחייה מיוחדת לישראלים

טסים וגולשים - אבל בינתיים לא בחברות ישראליות. אילוסטרציה: kasto/BigStock

בריטניה הודיעה כי תאסור על נוסעים המגיעים אליה בטיסות ממדינות מסוימות במזרח התיכון לשאת חלק  נרחב מהמכשירים האלקטרוניים, כך דיווחו גורמים רשמיים מהממשלה אתמול (ג'). המהלך מגיע בעקבות צעדים דומים שהונהגו בארצות הברית שעות ספורות קודם לכן.

ארצות הברית הייתה הראשונה להטיל הגבלות בהעלאת מכשירים אלקטרוניים גדולים יותר ממכשירים סלולריים למטוסים המגיעים מ-10 נמלי תעופה במדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה.

שתי המדינות הבהירו כי התקנות החדשות באות בתגובה לאיומים ביטחוניים שטיבן לא פורט.

"נוסעים לארצות הברית דרך טורקיה וירדן לא יוכלו לקחת למטוס מכשירים אלו איתם", כתבה רשות שדות התעופה הישראלית, שהודיעה גם כי אין שינוי בהטסת ציוד בכבודה אשר מוטסת בבטן המטוס. הרשות הוסיפה כי היא מקיימת קשר רציף עם הרשויות האמריקניות והבהירה ש"אם יהיה שינוי נעדכן את הציבור. אנו קוראים לציבור הנוסעים בטיסות מעבר לארצות הברית לבדוק בחברת התעופה אם קיימות הנחיות לגבי כבודת היד".

שוקלים את האיסור כבר כמה שבועות

"נוסעים מברית המועצות, ירדן, לבנון, ערב הסעודית, תוניסיה ותורכיה ייאסרו מלהביא מחשבים ניידים וטאבלטים לתא הנוסעים", בישרה ממשלת בריטניה. "בראש סדר העדיפויות שלנו יהיה תמיד לשמור על הבטיחות של אזרחי בריטניה", כך הצהירה הממשלה.

החוק החדש בארצות הברית הוכרז על ידי המחלקה לביטחון המולדת (Department of Homeland Security), לאחר שמקור רשמי בכיר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס (Reuters) כי החוק נמצא בבחינה מאז שממשלת ארצות הברית למדה על האיום, לפני מספר שבועות.

בהצהרה של המשרד לביטחון המולדת נכתב כי "ארגוני הטרור ממשיכים להתמקד בתעופה מסחרית וממשיכים באגרסיביות, בשיטות חדשניות, לבצע את ההתקפות שלהם, שכוללות הברחות של מטעני חבלה במוצרי צריכה שונים. בהתבסס על מידע זה, המזכיר לביטחון המולדת, ג'ון קלי, והאחראי המכהן לביטחון התחבורה, הובאן גוואדיה, קבעו כי "יש צורך לשפר את נהלי האבטחה לנוסעים במספר נקודות אחרונות של המראות משדות התעופה לארצות הברית".

אפשר לטוס עם ניידים ולהטיס מחשבים בתא המטען

המדיניות החדשה מתייחסת לתריסר חברות תעופה זרות ול-10 נמלי תעופה בינלאומיים, כולל שדות התעופה של קהיר, עמאן, כווית סיטי, קזבלנקה, דוחה במרוקו, ריאד וג'דה בסעודיה, איסטנבול, אבו דאבי ודובאי שבאיחוד האמירויות הערביות. כאמור, ישראל אינה נכללת במדינות הללו.

לדברי גורמים רשמיים, ספקיות אמריקניות לא יושפעו מהאיסור, אשר יחול על מכשירים גדולים יותר מאשר טלפון על טלפונים סלולריים. הנוסעים יהיו רשאים לשאת מכשירים גדולים יותר, כמו טאבלטים, מחשבים ניידים ומצלמות, בתיקים הנבדקים.

חברות תעופה מהמזרח התיכון מצייצות לנוסעים

ביום ב' פרסמה חברת התעופה הירדנית, Jordanian Airlines, ציוץ שנמחק אתמול שבו כתבה כי ייאסר על נוסעים אמריקנים (כולל אלה העוברים דרך קנדה) להעלות את רוב המכשירים האלקטרוניים למטוס החל מיום ג', וזאת לבקשת גורמים רשמיים בארצות הברית.

החברה ציינה בציוץ כי הנוסעים יורשו עדיין לשאת טלפונים סלולריים ומכשירים רפואיים מאושרים. לאחר האיסור האמריקני הרשמי פרסמה החברה הודעה חדשה בחשבון הטוויטר (Twitter) ובו הבטיחה כי "עדכונים נוספים יפורסמו", ותייגה את הציוץ באמצעות ההאשטאג electronicsban@.

Turkish Airlines צייצה אף היא את הבשורות לחבריה וכתבה כי "לתשומת לבם של הנוסעים שלנו הנוסעים לארצות הברית: בעקבות ההצהרה האחרונה שקיבלנו מהרשויות הנוגעות בדבר, אנו מודיעים לנוסעינו שנאסר על כל מכשיר אלקטרוני או חשמלי גדול מהתקן סלולרי או טלפון חכם (למעט מכשירים רפואיים) להיות בתא הנוסעים בטיסות שלנו שמגיעות ליעדים בארצות הברית. עם זאת, נוסעים אלה יוכלו בקלות להעביר את המכשירים הנ"ל שלהם באזור אחסון המטען במטוס".

Saudia Airlines אישרה בציוץ כי רשויות התחבורה בארצות הברית אסרו על נשיאת מכשירים אלקטרוניים גדולים יותר בתא הנוסעים.

העיתון אל-ריאד (Al Riyadh), המקורב לממשלת סעודיה, דיווח כי רשות התעופה האזרחית הודיעה ל"חברות תעופה המגיעות משדות הממלכה הסעודית לנמלי התעופה האמריקניים, אודות הצעדים האחרונים של גורמי הביטחון בארצות הברית, בהם על הנוסעים לאחסן מחשבים ניידים וטאבלטים במטען שנבדק". אל-ריאד ציטט מקור סמכות תעופה אזרחית באומרו כי צעדים אלה, שמגיעים מטעם שלטונות אמריקנים בכירים, הועברו למשרד הפנים הסעודי.

הבית הלבן סירב להגיב ואילו עוזרים בקונגרס סיפרו כי שר ההגנה המולדת, קלי, כינס את חברי הקונגרס בסוף השבוע הזה כדי להודיע להם על התכנית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים