סיכום: הסמארטפונים עמדו במרכז MWC, ורובם הגיעו עם אנדרואיד

רוב היצרניות שהשתתפו בתערוכה סבורות, כי אנדרואיד תהיה התשובה ל-iOS של אפל ● מרבית ההכרזות היו בטווח המשולש הקלאסי של תשתית-מכשירים-תוכן ● בתשתיות - יש הסכמה גורפת שכעת מדובר כבר בדור-4 הסלולרי שמציע רוחבי פס אדירים ● בנוגע למכשירים - החומרה שלהם לא הייתה מביישת מחשבי-על ● בצלע התוכן - ההשקה של רשתות דור-4 בעולם, יחד עם שירותי מיחשוב הענן, מציינים עידן חדש של חדשנות סלולרית ● למרות זאת, עדיין יש בעיה אחת גדולה - כל מכשירי האנדרואיד מתחילים להיראות דומים זה לזה, ומכאן, שעולה הצורך בבידול

תערוכת MWC (ר"ת Mobile World Congress), שננעלה בברצלונה בסוף השבוע הוכיחה, בגדול, שהתחיל עידן הפוסט-iPhone. אם בשנים האחרונות ריחף ה-iPhone בחלל אולמות התצוגה, השנה הפחד הזה נגמר.

אנדרואיד (Android) היא מילת המפתח שגירשה את הפחד והעלתה ורדרדות על לחיי היצרניות. נכון, ה-iPad עדיין מאיים, אבל פחות, ובכלל – ולמרות שעיני כל העולם נשואות למהדורות הבאות של אפל (Apple) – לכולם כבר ברור שגל ההיסטריה עבר את שיאו.

המלחמה על מערכת ההפעלה

מכאן נובעת גם המלחמה הגדולה של מערכות ההפעלה. אם כבר הסכמנו שיש חיים מעבר ל-iOS של אפל, האם ה-"דבר" הוא דווקא אנדרואיד? רוב היצרניות חושבות שכן, אבל הילה גדולה ריחפה בחלל סביב ההחלטה של נוקיה (Nokia) לשלב ידיים עם מיקרוסופט (Microsoft) ועם חלונות פון 7 (Windows Phone 7) ולקבור, פחות או יותר, את סימביאן (Symbian).

נוקיה ומיקרוסופט דיווחו על העסקה כמה ימים לפני פתיחת התערוכה, והדיה לא פסקו במשך כל ימות התערוכה. למרות שנוקיה עצמה לא הציגה בביתן משלה, כל נאום של המנכ"ל שלה זכה לכותרות, וכל אזכור על כך מצד מיקרוסופט והמנכ"ל שלה זכה גם הוא לגל של תגובות וכותרות. אולי בעוד שנה נגלה שצדקו השניים, ושיש חיים גם מעבר לאפל וגם מעבר לגוגל (Google). נחכה ונראה.

אסור לשכוח גם את HP, שרכשה את פאלם (Palm) ומפתחת מכשירי סלולר וטאבלטים המבוססים על מערכת ההפעלה webOS. כמו כן, אסור גם לשכוח את סמסונג (Samsung), המפתחת מערכת הפעלה משלה ואף הכריזה על גירסה חדשה שלה, באדה 2 (Bada 2). בל נשכח גם את אינטל (Intel), עם MeeGo – כולן חברות עם כיסים עמוקים מספיק ועם ערוצי הפצה חזקים, שיכולות עוד לשנות את התמונה.

תשתית-מכשירים-תוכן

מרבית ההכרזות היו בטווח המשולש הקלאסי של תשתית-מכשירים-תוכן. אם בתשתיות עסקינן – יש הסכמה גורפת שכעת מדובר כבר בדור-4 הסלולרי, LTE (לאן נעלם ה-WiMAX?), שמציע רוחבי פס אדירים והחידושים שהוכרזו קשורים לנושאי הטיפול ברשתות, האופטימיזציה שלהן, ופיתוחים המאפשרים לספקיות הסלולר לפרוס רשתות גדולות עם רכיבים ממוזערים וקיבולת רשת גדולה כמעט פי שניים, תוך חיסכון גדול בעלויות ובשטחי נדל"ן.

בנוגע למכשירים – כן, כולם סמארטפונים, כי זה מה שהמשתמשים רוצים בכל העולם, וכולם עם מערכת ההפעלה אנדרואיד, שהחומרה שלהם לא הייתה מביישת מחשבי-על. מעבדים דו-ליבתיים (ובקרוב ארבע-ליבתיים), מסכים מדהימים באיכותם, זיכרון גדול, מצלמות תותחיות, נגני מוסיקה, וידיאו ב-HD, קישוריות בכל הטכנולוגיות האפשריות, רכיבי GPS והשיגעון החדש – NFC. הדבר יאפשר לנו להעביר את כרטיס האשראי למכשיר הסלולרי ולשלם במחי לחיצה קטנה במקום להוציא את הארנק, ולחפש את כרטיס האשראי, ולחכות בלי סוף עד שהמוכר יגמור את כל סידורי התשלום. כן, החל מבקבוק קולה ממכונה, כרטיסי נסיעה באוטובוס וברכבת, ואולי בעוד כמה שנים יהיה לנו גם סופר בלי קופאיות…

מתבדלים

אבל עדיין יש בעיה אחת גדולה – כל מכשירי האנדרואיד מתחילים להיראות דומים זה לזה, ומכאן, שעולה הצורך בבידול. זו אחת הסיבות, לפחות לפי דבריו של מנכ"ל נוקיה, שהם בחרו דווקא בחלונות פון ולא באנדרואיד – האתגר הגדול ליצור בידול. ואכן, החלו לצוץ סימני הבידול של היצרניות: סמסונג פתחה את התערוכה יום לפני היום הרשמי ב-"בום" עם גלאקסי S II -שהוא פצצת חומרה ושירותים, דק יותר, בטכנולוגיית +HSPA, מעבד דו-ליבתי, מסך גדול יותר וטוב יותר, חיבור מהיר יותר לאינטרנט, שמציע שירותים של שליטה מרחוק או מהמחשב על תכניו, להמיר הודעות טקסט לקול, עם רכיב NFC, כמובן.

סוני-אריקסון (Sony Ericsson) בחרה לבדל את עצמה עם מותג הפלייסטיישן (Playstation), והציגה את מכשיר ה- Xperia Play- שמלבד היותו סמארטפון אנדרואיד כשר למהדרין, מציע גם מקלדת נשלפת שדומה לקונסולת המשחקים של סוני (Sony) ומציע את חוויית הפלייסטיישן במכשיר הסלולר. בצמוד אליו תוקם גם חנות משחקים שנכתבו במיוחד בשבילו.

מרכיב הבידול של LG היה מסך התלת מימד ללא משקפיים במכשיר ה-Optimus 3D, שמאפשר הן לצלם והן לצפות בתוכני תלת-מימד.

HTC, לעומת זאת, בחרה במסלול שונה, והבידול שלה התבטא במכשירי הסאלסה (Salsa) והצ'ה-צ'ה (Cha-Cha), שמציעים מלבד קישוריות לפייסבוק (Facebook) גם מקשים ייעודיים, המאפשרים לבצע פעולות בדף הפייסבוק שלהם ולשתף תכנים בלחיצת כפתור.

אסור גם לשכוח את מוטורולה (Motorola), שהציגה חודש לפני התערוכה בברצלונה את מכשיר ה-Atrix שלה בידול בצורה של "מחשב נייד טיפש" שהופך להיות חכם ברגע שמחברים אליו את מכשיר הסלולר.

60 מחשבי טאבלט יושקו השנה

מחשבי הטאבלט זכו גם הם לאור הזרקורים, על רקע הטשטוש הגובר, או יותר נכון החיבור המסתמן בין הסמארטפונים לטאבלטים ומרבית היצרניות הציגו גם מחשבי טאבלט המתחרים ב-iPad של אפל, כשרובם, כמו הסמארטפונים, פועלים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד בגירסה 3.0 המתוכננת במיוחד לטאבלטים. לפי הערכות, השנה יושקו לפחות 60 מחשבי טאבלט ברחבי העולם.

אבל במירוץ הסמארטפונים משתתפים לא רק המכשירים היוקרתיים. המירוץ להשקת סמארטפונים זולים המבוססים על מערכת ההפעלה הגוגלית ממשיך ואף יצבור תאוצה, לדבריה של האנליסטית מגרטנר (Gartner), קרולינה מילנזי. אלקטל (Alcatel), למשל, השיקה חמישה מכשירי אנדרואיד, שאמורים לחדור לשוק הפרי-פייד ועלותם המשוערת תגיע ל-60-80 יורו. גם ZTE והוואווי הסיניות מריחות את הפוטנציאל, והשיקו מכשירים זולים שאמורים לחדור לפלח הפרי-פייד.

בצלע התוכן – השמים הם הגבול, והיטיב לתאר זאת אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, שאמר, כי "ההשקה של רשתות דור-4 בעולם, יחד עם שירותי מיחשוב הענן, מציינים עידן חדש של חדשנות סלולרית. ה-LTE יהיה פלטפורמה לסט שלם של שירותים ויישומים שאנחנו רק מתחילים לדמיין".

לא רק ללקוחות פרטיים

מלבד ביתן האפליקציות העמוס, גם נושאים עסקיים, אלה ששמידט דיבר עליהם, החלו לתפוס כותרות. למשל, סמסונג וסאפ (SAP) הציגו את תוכנת-BI למכשירי אנדרואיד שזמינה בארה"ב, באירופה ובאסיה. HP הציגה את יישום ההדפסה בענן שלה ממכשירי סלולר למדפסות ברחבי הרשת. גם VMware הציגה פלטפורמת וירטואליזציה לאנדרואיד, שתאפשר למשתמשים להפריד בין התכנים האישיים שלהם לאלה העסקיים, הקשורים לעבודה, תוך אבטחה מלאה שלהם.

עם זאת, יש גם קבוצת חברות בתעשייה שהביעו דאגה מההשפעה הגוברת של אפל וגוגל על תעשיית הסלולר, שמאפשרת למשתמשים לצרוך תכנים באמצעות חברות צד שלישי ובכך להפוך ל-"צינורות טיפשים". מנהלי RIM, נוקיה ו-NTT דוקומו הציגו במפגש שולחן עגול במסגרת התערוכה חזית אחת של אסטרטגיה שתתמודד עם האיום. נוקיה חותרת ל"סביבה שבה היחסים בין ספקי השירותים, יצרני המכשירים ומפעילות הסלולר יהיו בשיווי משקל הולם", אמר סטיבן אילופ, מנכ"ל נוקיה.

להדוף את התחרות

"מה שהכי חשוב למפעילות הסלולר הוא כיצד להימנע מלהגיע למצב של 'צינורות טיפשים'", אמר מנכ"ל NTT דוקומו. "אנחנו נמצאים יותר מאי פעם בעבר תחת איום של להפוך לצינורות טיפשים, ואנחנו נחושים להימנע מכך בכל האמצעים". אחת הדרכים, לדבריו, היא להציע שירותים חכמים בענן. "מאחר שאנחנו בעלי הרשת, אנחנו יודעים למה היא מסוגלת".

נראה שהגישה של RIM לנקודה הזאת היא לנסות לסייע למפעילות להדוף את התחרות מצד חברות כמו גוגל. "גם אם יש שירותי תרגום של גוגל או שירותי מיקום של נוקיה – בסוף היום, עדיף שיהיה שירות מקיף של דוקומו ישירות לחשבון המשתמש מטעם המפעילה".

RIM השיקה בשבוע האחרון שירות שמאפשר ללקוחות לשלוח במתנה לאחרים זמן אוויר או יישומים, שהחיוב עליהם יהיה באמצעות חשבון המשתמש ולא צד שלישי. בתחום הזה, המלחמה רק מתחילה, ובחודשים הבאים נראה לאן היא מתקדמת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים