בזוס פורש היום מתפקיד מנכ"ל אמזון – כמה הוא הרוויח מהחברה?

מי שהחל את עסקי אחד התאגידים העצמתיים בעולם במוסך בסיאטל יפסיק לאחוז במושכות החברה, וימשיך הלאה לשלל עיסוקים עם הון אישי המוערך בכ-202 מיליארד דולר והרבה שאיפות ● וכן, השמיים הם לא הגבול בשבילו, בקרוב הוא גם יגיע לחלל

ב-5 ביולי 1994, ג'ף בזוס ורעייתו דאז מקנזי סקוט פתחו חנות ספרים מקוונת במוסך ליד סיאטל. העסק הצנוע הזה הפך ברבות השנים לאחד התאגידים הגדולים והחזקים בעולם: אמזון (Amazon). בזוס מנהל את החברה מאז, אבל היום (ב'), בדיוק בחלוף 27 שנים, זה נגמר – בזוס, האיש העשיר בתבל, עוזב את כס המנכ"לות ונשאר "רק" היו"ר של הענקית מסיאטל. את תפקידו יתפוס מי שכיהן עד כה כמנכ"ל אמזון ווב סרביסז (WAS), אנדי ג'סי.

בזוס לא עומד לבלות את זמנו הפנוי בבטן-גב, או לפחות כך נדמה. הפרויקט הגדול הבא שלו כבר בפתח. בחודש שעבר בישר לעולם כי הוא עומד לקראת טיסה אל החלל. "חלמתי לצאת לחלל מגיל חמש. אני אקח את המסע הזה עם אחי ב-20 ביולי", עידכן המולטי-מיליארדר. בטיסתם זו, על רקטה המכונה "ניו שפרד" של חברת החלל של בזוס בלו אוריג'ין (Blue Origin), יארחו האחים, ג'ף ומארק, גם נוסע אלמוני שקנה ​​את הכרטיס המיוחל במכירה פומבית שהתקיימה ביוני תמורת 28 מיליון דולר. מדובר בפרויקט ענק, אולי אף מסוכן, ובטח כזה שיעורר הדים אין ספור, ואולם התענוג יגזול מבזוס רק 11 דקות, כיון שהטיסה היא בעצם גיחה מהירה במיוחד אל מחוץ לאטמוספירה.

מספר אחד בעשירי תבל. ג'ף בזוס. צילום מסך מפורבס

מספר אחד בעשירי תבל. ג'ף בזוס. צילום מסך מפורבס

הרבה מיומניות בעסקים והמון דולרים בכיסים

אז מה יעשה המנכ"ל הפורש של אמזון בזמן שיתפנה לו אחרי שינחת בחזרה על כדור הארץ? ובכן, בזוס לא עומד להקדיש את זמנו רק לעסקי החלל של בלו אוריג'ין, או לעיתון שבבעלותו, הוושינגטון פוסט, אלא גם לפרויקטים מסקרנים – כמו למשל לעיסוקיהן של קרנות פילתרופיות שייסד, Bezos Day One Fund ו-Bezos Earth Fund, העוסקת בפתרונות למשבר האקלים – שעליהם הוא עדיין לא דיווח לעולם.

מה שבטוח הוא שהשפעתו של בזוס על אמזון עשויה להישאר גדולה וזאת ראשית כיוון ש-בזוס הוא הבעלים של עשרות מיליוני מניות החברה, שנית משום שהוא האדם העשיר בעולם, ובנוסף, ובעיקר – משום שהוא פשוט יודע למנף את עסקי החברה, כפי שמספרים הנתונים.

גירושים יקרים במיוחד. מקנזי סקוט (לשעבר בזוס). צילום: The Giving Pledge

גירושים יקרים במיוחד. מקנזי סקוט (לשעבר בזוס). צילום: The Giving Pledge

תחת שרביטו של בזוס הפכה חברת המסחר האלקטרוני לאחת החברות הציבוריות החשובות בעולם, כששווי השוק שלה עומד כיום על 1.8 טריליון דולר. תוך כדי התהליך הזה הונו של בזוס עצמו גדל ב-12,425% – או במספרים: ההון של בזוס גדל ב-196 מיליארד דולר מאז 1998, אז הופיע לראשונה ברשימת פורבס 400 של האמריקנים העשירים ביותר, עם שווי נקי של 1.6 מיליארד דולר.

למרות גירושין יקרים מאשתו לשעבר מקנזי בשנת 2019, לה העניק סכום עתק מהונו – 25% ממניות עסקיו באמזון, שבהתבסס על שווי השוק של ענקית המסחר אונליין אז היו שווים כ-35 מיליארד דולר – כספו של בזוס המשיך לצמוח בשנים האחרונות. הונו גדל ב-73% מאז אותה שנה, ועכשיו הוא שווה כמעט 202 מיליארד דולר, כך על פי פורבס. וזה הסכום האגדי שהופך אותו לאדם העשיר ביותר על פני כדור הארץ.

ומה צופן העתיד לאמזון?

אמזון של ימינו כבר אינה עושה את הונה ממסחר אונליין, אלא שעסקי הענן שלה, AWS, עם שירותי IT ושטח אחסון באינטרנט, הם מקור רווחיה העיקרי. לפיכך רק הגיוני ש-ג'סי, ראש החטיבה הזו, הוא מי שנבחר לאייש את משרת מנכ"ל אמזון הנחשקת.

נכנס לתפקיד מנכ"ל אמזון. אנדי ג'סי. צילום: יח"צ

נכנס לתפקיד מנכ"ל אמזון. אנדי ג'סי. צילום: יח"צ צילום: יח"צ

פלטפורמת הענן של אמזון AWS, שמשמשת חברות ואפליקציות רבות, כמעט שהכפילה בשלושה את המכירות ברבעון האחרון שלה, בהשוואה של שנה מול שנה, שהגיעו להיקף של 13.5 מיליארד דולר, והכנסות התפעול שצמחו בלמעלה מ-35%, ל-4.2 מיליארד דולר. המשמעות היא ש-AWS סיפקה לאחרונה כמעט מחצית מהרווח הנקי של אמזון, ואפשר להמר שזה יהיה גם הכיוון שבו תתמקד הענקית יותר בעתיד הקרוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים