ג'ף בזוס הודיע: יתרום 10 מיליארד דולר למאבק בשינויים האקלים

אמזון ובזוס מתמודדים עם מהלך אקטיביסטי מטעם עובדי החברה, הקוראים לשינוי נהליה למען המאבק האקוטי של שינויי האקלים, ולהפחתה מיידית של פליטות הפחמן המזהמות ● המוחים לא התרגשו, בלשון המעטה, מהבשורה החדשה של בזוס

הפסיד 13.5 מילירד דולר בין לילה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, הודיע אתמול (ב') כי הוא תורם 10 מיליארד דולר להקמת קרן כדור הארץ של בזוס (Bezos Earth Fund).

המהלך הגיע כחודש לאחר שהבעלים של ענקית הקמעונאות אונליין, והאיש העשיר בעולם כיום, ספג שיימינג מאסיבי ברשת על כך שתרם 690 אלף דולר – סכום שבהחלט אפשר לכנות "כסף קטן" לנוכח היותו של בזוס שווה יותר מ-130 מיליארד דולר – למען המאבק בשריפות המשתוללות באוסטרליה.

 

View this post on Instagram

 

Today, I’m thrilled to announce I am launching the Bezos Earth Fund.⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣ Climate change is the biggest threat to our planet. I want to work alongside others both to amplify known ways and to explore new ways of fighting the devastating impact of climate change on this planet we all share. This global initiative will fund scientists, activists, NGOs — any effort that offers a real possibility to help preserve and protect the natural world. We can save Earth. It’s going to take collective action from big companies, small companies, nation states, global organizations, and individuals. ⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣ I’m committing $10 billion to start and will begin issuing grants this summer. Earth is the one thing we all have in common — let’s protect it, together.⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣ – Jeff

A post shared by Jeff Bezos (@jeffbezos) on

בזוס פרסם את הצהרתו המרשימה בחשבונו באינסטגרם, צירף אליה תמונה של כדור הארץ מהחלל, וכתב: "היום אני שמח לבשר שאני משיק את קרן Bezos Earth. ⁣⁣⁣⁣⁣⁣שינוי האקלים הוא האיום הגדול ביותר על כדור הארץ שלנו. אני רוצה לעבוד לצד אחרים, גם כדי להעצים דרכים ידועות וגם על מנת לחקור דרכים חדשות, להילחם בהשפעה ההרסנית של שינויי האקלים על כדור הארץ הזה שכולנו חולקים.

יוזמה עולמית זו תממן מדענים, פעילים, ארגונים לא ממשלתיים – כל מאמץ המציע אפשרות אמיתית לעזור לשמר ולהגן על העולם הטבעי. אנחנו יכולים להציל את כדור הארץ. תדרש פעולה קולקטיבית של חברות גדולות, חברות קטנות, מדינות לאום, ארגונים גלובליים ואנשים פרטיים. ⁣⁣⁣⁣⁣⁣אני מתחייב להשקיע 10 מיליארד דולר לשם ההנעה, ואתחיל להעניק מענקים בקיץ. כדור הארץ הוא הדבר היחיד המשותף לכולנו – הבה נגן עליו ביחד".

בזוס, שלא ידוע כנדבן גדול כמו איילי הון אחרים שנמצאים לצידו בפסגת עשירי תבל – למשל ביל גייטס או וורן באפט. הוא ערך את הופעת הבכורה שלו ברשימת התורמים הבכירים של ארה"ב (America’s Top Givers) של פורבס רק בשנת 2018, אז דורג במקום ה-23 מתוך 50.

אקטיביסטים מפגינים בעד מעבר לאנרגיה ירוקה לפתרון משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

אקטיביסטים מפגינים בעד מעבר לאנרגיה ירוקה לפתרון משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

אלא שבזוס ספג וסופג ביקורת לא רק על הסכום שתרם לאוסטרליה – שכמותו מרוויחה אמזון בחמש דקות על פי ההערכות – אלא גם נתקל בדבר מה הרבה יותר מאיים מבחינתו: מחאה כבדה מטעם עובדי החברה שלו, שהתארגנו בקבוצה אקטיביסטית שכל עניינה משבר האקלים. שם הקבוצה "עובדי אמזון למען צדק אקלימי" (Amazon Employees For Climate Justice) והיא מתחזקת דף פעיל בטוויטר.

בעבר מחו הפעילים במספר אופנים כנגד בזוס והחברה, ולא הסתפקו הצהרותיה השונות על שינויים מתוכננים לטווח הארוך להפחתת פליטות הפחמן המזהמות שלהן היא תורמת. הם החתימו עצומה על ידי אלפי עובדים, התייצבו בישיבת בעלי מניות של אמזון והביכו מאוד את המנכ"ל וההנהלה.

בהמשך הגיע לתקשורת דיווח מטריד עוד יותר – אמזון איימה לפטר עובדים שלה, משום שדיברו בפומבי על התפקיד של ענקית הקמעונאות אונליין במשבר האקלים הנוכחי. את הדברים חשפו עובדי חברת הטכנולוגיה בינואר. מסתבר כי הודעת דוא"ל שהגיעה לתקשורת העידה שמחלקת משאבי האנוש של אמזון פתחה בחקירה של עובדת החברה, מרן קוסטה, על הערות שסיפקה למדיה, ושקראו לחברה לעשות יותר כדי להתמודד עם משבר האקלים. במייל הודיעה החברה לקוסטה כי לא תספוג עונש כרגע – אך כי כל התבטאות עתידית שלה, שלא תקבל מראש אישור מאמזון, "עלולה להסתיים בפעולה מתקנת פורמלית, שכוללת סיום העסקתך באמזון", כך דיווח הגרדיאן.

העובדים הפעילים: לא קונים את סיפור ההתגייסות למאבק במשבר האקלים

כל אלו גרמו לאמזון נזק תדמיתי ואפשר שזו הסיבה שבגללה בזוס – שהתקשורת עסוקה בעיקר בתכניותיו העסקיות כמו גם בזוגיות הלוהטת שלו עם מי שהייתה מאהבתו, לורן סנצ'ז, ולמשל בנכסי הנדל"ן שהשניים רכשו באחרונה – החליט לפעול באופן מובהק בכדי למתג את עצמו כמי שפועל ואכפתי מהעולם ולא רק מרווחיו וענייניו האישיים.

לאחר הודעתו של בזוס על התרומה והקמת הקרן, פרסמו עובדי אמזון לצדק אקלימי את ההצהרה הבאה: "הקהילה המדעית הבינלאומית מאוד ברורה: שריפת הנפט בבארות שחברות נפט כבר פיתחו, פירושה שאיננו יכולים להציל את כדור הארץ שלנו מקטסטרופה אקלימית. כפי שלימדה אותנו ההיסטוריה, אנשי חזון אמיתיים עומדים מול מערכות מבוצרות, לעיתים קרובות במחיר כבד בעבור עצמם. אנו מברכים על הפילנתרופיה של ג'ף בזוס, אך יד אחת לא יכולה לתת את מה שהשנייה גוזלת. אנשי כדור הארץ צריכים לדעת: מתי אמזון אמורה להפסיק לעזור לחברות נפט וגז להשמיד את כדור הארץ עם עוד בארות נפט וגז? מתי אמזון אמורה להפסיק לממן מכונים המכחישים אקלים, כמו ה-Competitive Enterprise Institute ומדיניותו מכחישת האקלים? מתי אמזון תיקח אחריות על ריאותיהם של ילדים הסמוכים למחסניה, על ידי מעבר מסולר להובלה כל-חשמלית?

ומדוע איימה אמזון לפטר עובדים שהשמיעו את האזעקה אודות תפקידה של אמזון במשבר האקלים ועסקי הנפט והגז שלנו? מה שזה מראה זה שהמצב שבו העובדים מדברים עובד – אנחנו צריכים יותר מזה כרגע. האם ג'ף בזוס יראה לנו מנהיגות אמיתית, או שהוא ימשיך להיות שותף להאצת משבר האקלים תוך שהוא כביכול מנסה לעזור?"

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים