ג'ף בזוס ובעלי המניות של אמזון לא מוכנים להילחם במשבר האקלים

כמעט 8,000 עובדי החברה חתמו על מכתב שתובע מענקית הקמעונות להכריז כי תפעל ביתר שאת למאבק בשינויי האקלים המאיימים על כדור הארץ ● אמזון טוענת שהיא פועלת בכדי להפחית את פליטת הפחמן שלה, אך העובדים רוצים נתונים ● האיש העשיר בעולם והמשקיעים שלו לא התרגשו ופשוט סירבו

משבר האקלים. צילום: BigStock

פגישת בעלי המניות של אמזון שנערכה בשבוע שעבר (ד') כללה הצבעה בגינה של הצעה למהלכים יזומים מצד הענקית במסגרת המלחמה בשינויי האקלים, שאותה העלו על סדר היום אלפי עובדי ענקית הקמעונאות אונליין, כמו גם משקיעים פעילים. ההצעה קראה לחברה לתאר בשקיפות מלאה כיצד היא מפחיתה את השימוש בדלקים מאובנים וסורבה.

אמזון סופגת באחרונה ביקורת גוברת על תרומתה לפליטות גזי חממה, הנובעת בעיקר משינוע סחורות במשאיות ובמטוסים וכן מהדטה סנטרים שלה.

בתגובה ללחצים אלו, פנימיים כחיצוניים, השיקה החברה תכנית ששמה Shipment Zero לפני מספר חודשים, שבה היא מתחייבת לחסל את פליטות הפחמן מכחצי ממספר המשלוחים שלה עד לשנת 2030. אבל המבקרים טוענים כי התכנית לא חשפה באופן שקוף ובהיר כיצד אמזון מתכוונת להשיג את ההפחתות, וכן לא הציגה מעולם את דו"ח הפליטות העכשווי שלה.

אמזון

אמזון

מכתב פתוח לבזוס שאסף חתימות רבות

באפריל השיקו עובדים יוזמה בנושא האקלים שהציגה מכתב פתוח שהופנה אל הבעלים והמנכ"ל, ג'ף בזוס, ולמועצת המנהלים של אמזון, וביקש מהם לשקוד על תכנית פעולה כלל-ארגונית לטיפול בשינויי האקלים ולסיום הסתמכותה של החברה על משאבי אנרגיה מזהמים.

גוף העובדים הנאבק, שמכונה "עובדי אמזון למען צדק אקלימי" (Amazon Employees For Climate Justice), צייץ בטוויטר וכתב: "משבר האקלים הוא האיום הגדול ביותר שעומד מול כוכב הלכת שלנו, אך למרבה הצער, מנהיגות אמזון לא שמה אותו בראש סדר העדיפויות. זוהי האחריות שלנו להבטיח שהמודלים העסקיים שלנו לא תורמים להרס של הפלנטה שלנו".

הקואליציה המסוימת של עובדי אמזון הלכה ותפחה מאז פרסום המכתב, וכעת מונה כבר 7,683 חותמים, שמהווים 12% מעובדי החברה, כך לטענת הקבוצה.

ביום ד', במהלך אסיפת בעלי המניות שהתקיימה בסיאטל שבה שוכן המטה של אמזון, התייצבה קבוצה של כ-50 נציגים מגוף העובדים, כך דיווח הסיאטל טיימס, למפגש, ונציגתם, אמילי קנינגהם ממחלקת חוויית הלקוח, ביקשה מבזוס ומבעלי המניות לאשר את הצעתם לפרסום דו"ח מפורט על סיכוני האקלים ושימוש החברה בדלקים מאובנים.

לנוכח מה שנראה כהיעדרות של בזוס מהחדר בזמן דבריה אמרה קנינגהם: "הייתי רוצה לבקש מג'ף בזוס לעלות על הבמה כדי שאוכל לדבר איתו ישירות".

"מר בזוס יצא מאוחר יותר", ענה לה דיוויד זפולסקי, היועץ המשפטי של החברה.

"הוא ישמע את הנאום הזה?" שאלה קנינגהם. "אני מניח שכן", ענה זאפולסקי.

"עושים הרבה ובאופן מהותי כבר 20 שנה"

לבסוף התייצב בזוס לסשן שאלות ותשובות שחתם את האירוע, ואז הוטחה בו שאלה מעובד שתהה מה עמדתו בעניין היוזמות ללוחמה במשבר האקלים.

"זה נושא חשוב מאוד. קשה למצוא נושא חשוב יותר משינויי האקלים", אמר בזוס לנוכחים והוסיף, "המדע משכנע מאוד בנוגע לזה, אין ספק בכך". בזוס טען בדבריו כי מסחר אלקטרוני וענן מחשוב "הם מטבעם יותר יעילים בהיבט של פחמן מאשר החלופות שלהם. בניית דטה סנטרים משלך, זה רע מאוד. נהיגה לחנות לקחת גלון חלב… זה רע מאוד. אז אנחנו עושים הרבה ובאופן מהותי כבר 20 שנה", כך ניסה בזוס להרגיע את דאגות עובדיו.

אלא שבזוס, האיש העשיר בעולם, לא ממש מדייק משום שלטענת מומחים תחום המסחר האלקטרוני, שאמזון היא מהמובילות העולמיות שלו כיום, מייצר דווקא יותר פליטות פר-פריט מאשר בעת רכישות בחנויות פיזיות. בנוסף לאריזה ולשינוע, לקוחות נוטים לקנות פחות פריטים בעסקה מקוונת בודדת, ולכן נוצרות הזמנות מרובות של פריטים, שמביאות לעיתים קרובות למספר משלוחים.

למרות שההצעה לשדרוג מדיניות אמזון בנוגע למשבר האקלים זכתה לסירוב באסיפת בעלי המניות האחרונה, העובדים המוחים חזרו ואמרו כי אין פירוש הדבר שהמאבק שלהם חסר תועלת או שאינו משמעותי. לדבריהם, הם ימשיכו לדחוף את החברה לפעול בנוגע לנושא האקוטי, שאם לא יטופל עכשיו יגרום לדבריהם לאירועים קטסטרופליים שעליהם תצטער האנושות בעתיד לבוא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים