אורקל הגישה עתירה מינהלית נגד פסילתה ממכרז הענן הציבורי נימבוס

העתירה הוגשה בעקבות פסילתה של אורקל מהמכרז, בשלב הטכני ● מינהל הרכש סירב לבקשת החברה לתת לה ארכה נוספת בעיון במסמכי המכרז, והיא מבקשת מבית המשפט להתערב

מכרז נימבוס - לבית המשפט. אילוסטרציה: digitalista/BigStock

מכרז נימבוס צועד בבטחה אל המסלול המוכר במכרזי ממשלה של עתירות משפטיות, והסנונית הראשונה היא אורקל: החברה עתרה באחרונה לבית המשפט לעניינים מינהליים נגד מינהל הרכש של אגף החשב הכללי במשרד האוצר ונגד גוגל ואמזון בנושא מכרז הענן שפרסמה הממשלה. אורקל דורשת מבית המשפט להורות למינהל הרכש הממשלתי לאפשר לה הארכת המועד שבו תוכל לעיין במסמכי המכרז, כדי לבחון אפשרות לעתור נגד תוצאותיו.

אורקל הגישה את העתירה לאחר שבתחילת מרץ החליטה ועדת המכרזים שלא לאפשר לה לעבור לשלב הבא של המכרז, מאחר שהיא נכשלה בשלב הטכני. בעקבות פניית אורקל, הוועדה העוסקת בנושא במינהל הרכש החליטה להגיש לה את המסמכים שהיא דרשה, אבל היא קצבה לה לוח זמנים של 21 יום, בעוד שאורקל דרשה 45 יום על מנת לעיין במסמכים ולערער על ההחלטה של הוועדה. החברה נימקה את הזמן הנוסף בחופשת הפסח ובכך שמקבלי ההחלטות באורקל יושבים בחו"ל והם לא דוברי עברית. אלא שהיועצים המשפטיים של המכרז השיבו לאורקל שלא יוכלו להיענות לבקשתה, ועל רקע זה הגישו עורכי הדין תומר רייף ותום אפלשטיין את העתירה בשם החברה.

יצוין כי גם מיקרוסופט נפסלה בשלב הטכני, אולם עד כה לא ידוע מה עמדת החברה והאם גם היא תפנה לבית המשפט.

השלב הבא במכרז הוא שלב ההצעות, בשקלול הצעות המחיר והאיכות שלהן. נותרו בו שתי מתמודדות – גוגל ואמזון, ואם בית המשפט לא יורה אחרת, ואורקל ומיקרוסופט יישארו מחוץ למכרז, הן ככל הנראה יהיו הזוכות בו. יצוין כי הממשלה טרם פרסמה את תוצאות המכרז. יש עוד מספר שלבים עד להכרזה הסופית ומאחר שכך, אין עוד החלטה סופית על זהות הזוכים.

אורקל – החברה הגלובלית הראשונה שפתחה אזור ענן ישראלי

בפברואר השנה הודיעה אורקל כי היא פותחת דטה סנטר ייעודי לענן הציבורי בחוות השרתים של בינת תקשורת בירושלים. בכך הפכה אורקל לספקית הגלובלית הראשונה שפתחה אזור ענן ייעודי לישראל, כפי שתנאי המכרז דורשים. המהלך של אורקל בא בעקבות מהלך קודם שלה, שאותו ביצעה בספטמבר 2019, אז היא הודיעה כי בכוונתה להקים שני אזורי ענן בישראל – האחד למגזר הממשלתי והשני לסקטור העסקי.

מקורבים למכרז סבורים שאורקל לא תהיה החברה היחידה שתעתור לבית המשפט, ומכאן שהתוכניות לסיים את המכרז ולהכריז על הזוכים עוד השנה כנראה לא יתממשו. מכאן מתחזקת ההערכה של גורמים בשוק שלפיה אורקל לא מתכוונת לוותר על המכרז ורוצה להגיש עתירה רשמית נגד פסילתה. לצורך כך היא זקוקה לעיון בכל מסמכי המכרז, כולל פרוטוקולים של ועדת המכרזים.

"מכרז טכנולוגי מורכב ופורץ דרך"

בעתירה מציינת אורקל כי נימבוס הוא "מכרז טכנולוגי מורכב ופורץ דרך. בפעם הראשונה מבוצע הליך רכש מרכזי עבור משרדי הממשלה בתחום מחשוב הענן".

מכרז נימבוס יצא לדרך בפברואר 2019, כקול קורא לקבלת חוות דעת על עצם הכוונה לצאת למכרז (RFP). בינואר 2020 פורסם שלב המיון המוקדם ובמאי באותה השנה אישרה ועדת המכרזים את כלל המציעים שניגשו לשלב המוקדם – אורקל, אמזון, גוגל ומיקרוסופט. באוגוסט אשתקד פורסמה טיוטת הבקשה המפורטת של המכרז, ובעקבותיה נערכו כמה סבבים של שאלות, ולאחר מכן השלימו כל החברות את שלב הגשת המכרזים. לטענת העותרים, באותו השלב ניגשה חברה נוספת, אולם היא נפסלה ופרטיה מוסתרים על ידי ועדת המכרזים. אורקל ומיקרוסופט נפסלו, כאמור, בשלב הטכני.

בעתירה מצוין כי מינהל הרכש מודע לכוונה להגיש את העתירה והיא מוגשת בהסכמתו. אורקל מציינת כי היא שומרת על זכותה להגיש עתירות מינהליות נוספות.

לא נמסרה תגובת הממשלה וטרם נקבע מועד לדיון בעתירה. מאורקל נמסר כי היא "פעילה מזה תקופה ארוכה במדינת ישראל. לחברתנו היסטוריה ארוכה של הנגשת חזית הטכנולוגיה לחברות וארגונים במגזרים הציבורי והפרטי בישראל. אורקל היא ספקית הענן הגלובלית הראשונה שמקימה אזור ענן מתקדם בישראל, על מנת שגופי ממשל ועסקים ישראליים יוכלו ליהנות בקלות מענן ברמת אבטחה ורמת ביצועים גבוהות במיוחד. אנחנו מקווים להמשיך לעבוד עם נציגי הממשלה, על מנת לעזור להם להבין את הערך הייחודי ששירותי הענן המתקדמים של אורקל יכולים להביא, במהירות, לפרויקט נימבוס".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים