עקפה את מיקרוסופט ו-AWS: אורקל תפתח בקרוב אזור ענן ישראלי ראשון

אזור הענן מוקם בימים אלה בקמפוס של בינת תקשורת בהר חוצבים בירושלים, והוא צפוי להיות אזור הענן הציבורי הראשון בישראל ● היעד: לפתוח אותו עד פסח הקרוב ● ההיקף הכספי: כמיליארד שקלים

אזור הענן החדש של אורקל בישראל צפוי להתחיל לפעול בקיץ. צילום אילוסטרציה: BigStock

אורקל מקימה בימים אלה בירושלים דטה סנטר ייעודי לטובת הענן הציבורי הראשון בישראל – כך פורסם היום (ג'). את הפרויקט מבצעת בינת תקשורת מקבוצת רד בינת. היקפו לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בענף העריכו אותו במיליארד שקלים.

הדטה סנטר מוקם בחוות השרתים של בינת בהר חוצבים בירושלים. עם הקמתו, שצפויה עד פסח, אורקל תהיה ספקית הענן הגלובלית הראשונה שתפתח אזור ענן ציבורי בישראל. חוות השרתים של בינת משתרעת על פני ארבעה קומות בעומק של 50 מטרים מתחת לפני האדמה, היא בעלת זמינות של 99.99%, כוללת שירותי תמיכה ותפעול 24/7/365, ומהווה מתקן חוות השרתים הגדול והמאובטח בישראל.

הקמת האזור הישראלי היא חלק מתוכנית גלובלית של אורקל להקים 38 אזורי ענן ברחבי העולם עד סוף השנה – מה שיהפוך את החברה לספקית הענן הציבורי עם קצב הגידול המהיר ביותר בעולם. המתקן שישמש את הענן הישראלי משתרע על פני אלפי מ"ר. הוא מתוכנן בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתעשייה ויהיה בין המאובטחים ביותר במזרח התיכון. המתקן יעניק שירותי ענן מתקדמים לחברות במשק הישראלי ממגוון מגזרים: התעשייה הביטחונית, גופי ממשל, בנקים, חברות ביטוח, תשתיות, טכנולוגיה, קמעונאות ועוד.

שירותים ותשתית בענן, וכן התאוששות מאסון

הפרסום מהדהד להודעתה של אורקל מספטמבר 2019, שלפיה היא תקים שני עננים בישראל – האחד למגזר הממשלתי והשני לזה המסחרי. התרחבות זו כוללת אזורים במדינות חדשות ואזורים כפולים ומופרדים גיאוגרפית: בארצות הברית, קנדה, ברזיל, בריטניה, האיחוד האירופי, יפן, דרום קוריאה, אוסטרליה, הודו, איחוד האמירויות הערביות, ערב הסעודית – וישראל. כמו בישראל, גם בבריטניה יוקם, לצד הענן המיועד ללקוחות מסחריים, ענן נפרד למגזר הממשלתי.

עוזי נבון, מנכ''ל אורקל ישראל. צילום: ניב קנטור

עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל. צילום: ניב קנטור

על פי החברה, "לקוחות ושותפים יכולים לרתום את הכוח של הענן כדי לייצר חדשנות ולהניע צמיחה עסקית. בעזרת אזורים כפולים אלה, לקוחות יכולים לקבל גם שירותים ותשתיות בענן לטובת מערכי המחשוב שלהם וגם יכולת להתאוששות מאסון במדינה שלהם. זאת, לטובת מענה לדרישות רגולטוריות של המשכיות עסקית".

הענן דור 2 יציע את כל שירותי הענן, לרבות תשתית, בסיס הנתונים האוטונומי של אורקל ואפליקציות הקלאוד שלה.

"מהפכת IT של ממש"

"זהו צעד חשוב בדרך לפתיחה הקרובה של אזור הענן הישראלי", אמר עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל. "עם הענן הציבורי החדש, אנחנו מוכיחים שוב את מחויבות החברה למדינת ישראל וללקוחות הישראליים, ומבטיחים תשתית ענן עם הביצועים החזקים ביותר, ברמת האבטחה הגבוהה ביותר".

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים. צילום: חנה טייב

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים. צילום: חנה טייב

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, אמר כי "זו הבעת אמון מוחלטת בחומר האנושי הקיים בעיר ובמשאביה. הקמת הענן הציבורי הראשון בישראל בעיר תוביל להמשך התפתחותה וצמיחתה של ירושלים בפן הטכנולוגי. זוהי מהפכת IT של ממש. חוות השרתים תוקם 50 מטרים מתחת לאדמה ותהיה המתקן המאובטח ביותר בישראל מסוגו".

לדברי אלון בן צור, מנכ"ל בינת, "מדובר במהפכה שתשנה את תפיסת השימוש והצריכה של ה- IT בישראל. הצורך בפיתוח פתרונות ענן בישראל מונע מתוך הבנה של חשיבות הטכנולוגיה להמשך התפתחות וצמיחה. בימים אלה אנחנו עדים לחשיבותה ככלי שיסייע ביציאה מהמשבר ובצמיחה שתבוא אחריו".

אלון בן צור, מנכ"ל בינת. צילום: ניב קנטור

אלון בן צור, מנכ"ל בינת. צילום: ניב קנטור

ערן פייגנבאום, סגן נשיא לפיתוח מוצרים בתשתית ענן באורקל, ציין כי "גופים ארגוניים רבים, בהם גופי ממשל, ביטחון ותאגידים אחרים שחלים עליהם חוקים ורגולציה, מתקשים לעבור לענן ציבורי כיוון שהשרתים לא ממוקמים במדינה שבה הם פועלים. ענן שממוקם בישראל מספק מענה לבעיה הזו, כזה שעומד בדרישות האבטחה המחמירות ביותר. הקורונה האיצה את העבודה מהבית, בין אם בממשלה ובין אם במגזר העסקי, ונפח השימוש בענן גדל והולך – גם בישראל. חברות עוברות טרנספורמציה דיגיטלית מואצת, והענן הוא בדיוק זה שמאפשר להן את המעבר המהיר הזה".

מה הקשר למכרז נימבוס הממשלתי?

הודעתה של אורקל מתייחסת, בעקיפין, לנימבוס – מכרז הענן הממשלתי הגדול, שפורסם מעט לפני הקורונה. במקביל להליך המכרזי, חברות ענק גלובליות, ובהן AWS, אורקל ומיקרוסופט, החלו בונות בפועל אזור מקומי לענן בישראל. עם הודעתה של אורקל, היא בדרך לעקוף את המתחרות שלה בהיבט זה.

הממשלה מנועה מלפרסם את שמות החברות שנגשו למכרז וכל חברה שומרת את פעילותה בתחום זה קרוב לחזה, מסיבות אסטרטגיות. אלא שבפרסומים בעבר שעסקו במכרז הועלו כמשתתפות אופציונליות בו שמות של כמה חברות רב לאומיות, ענקיות ענן, שיש להן סיבות טובות להתעניינות, ביניהן מיקרוסופט, אורקל ו-AWS. כל אחת מהחברות האלה פרסמה בשנה האחרונה הכרזות הקשורות להקמת ענן בישראל, עם קשר למכרז או לא. העיתוי, כמובן, לא היה מקרי.

נימבוס הוא פרויקט לרכישה של שירותים מענן שיוקם בגבולות מדינת ישראל. הפרויקט מובל על ידי מינהל הרכש הממשלתי בשיתוף רשות התקשוב, מערך הסייבר הלאומי ואגף התקציבים במשרד האוצר. מטרתו היא לאפשר לממשלה לממש את אחת התוכניות המרכזיות שלה בתחום המחשוב – העברת כלל שירותיה לענן, ובכך להביא להתייעלות תפעולית, כלכלית ואבטחתית. הקמת דטה סנטרים של אחת או יותר מהחברות הגדולות בישראל היא תנאי הכרחי לכך.

לארי אליסון, מייסד אורקל. יש תוצאות להתנגדות שלו לענן בתחילת הדרך. צילום: יח"צ

לארי אליסון, מייסד אורקל. יש תוצאות להתנגדות שלו לענן בתחילת הדרך. צילום: יח"צ

בגלל ההתנגדות של אליסון: אורקל אוחזת בנתח קטן משוק הענן

מייסד אורקל, לארי אליסון, התנגד בעבר למגמת הענן. בשל כך, החברה נכנסה לתחום באיחור יחסי, וכעת היא אוחזת רק באחוזים בודדים – בין 2% ל-3% – מנתח השוק העולמי. לשם השוואה, המובילה בתחום, AWS, אוחזת בנתח של כמעט שליש מהשוק – 32% ממנו, כשהסיבה העיקרית לנתח זה היא היותה חלוצה בתחום. אחריה נמצאות מיקרוסופט עם Azure וגוגל, המדורגת שלישית.

למרות זאת, באורקל מתהדרים בכמה לקוחות גדולים בענן שלה: פלטפורמת שיחות הווידיאו זום, שחוותה גידול חסר תקדים במספר השיחות על התשתית שלה מאז תחילת משבר הקורונה, מאיץ החלקיקים הגדול בעולם, CERN, הממוקם בשווייץ, ג'נרל אלקטריק, יצרנית הרכב ניסאן, ולקוחות ממשלתיים וציבוריים, בהם ממשלות קנדה וגרמניה, מדינת טקסס בארצות הברית, מקסיקו סיטי, משרדי ההגנה האמריקני והבריטי, גופי ממשל בצרפת ובאיטליה, ועוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים