האם בוטים הפיצו את הבאזזז סביב גיימסטופ וגרמו לזינוק בערך המניות?

לדברי חברת אבטחת הסייבר PiiQ Media, עשרות אלפי חשבונות בוט ברשתות החברתיות השתתפו במה שהתגבש לכדי רכישה בהיקפים נרחבים של מניות החברה המדשדשות, ומאבק בקרנות הגידור שהפכו אותן למניות שורט

מי הזניק אותה - מוחים עממיים או מתכנתי בוטים מאורגנים? מניית חברת גיימסטופ. צילום: BigStock

לפני כחודש השתומם וול סטריט והעולם נדהם מפרשה מקורית ומסקרנת במיוחד – בשער מניית חברת גיימסטופ (GameStop) האמריקנית, אשר לה רשת חנויות ציוד למחשב וגיימינג ושהקורונה פגעה מאוד בשוויה, נרשמו תנודות תלולות במיוחד. העליות הללו, לפי הדיווחים, התחילו מפוסטים ברשת החברתית, בעיקר ברדיט (Reddit). המשקיעים הצעירים, במה שנראה כהתארגנות ספונטנית ומחאתית, זרעו כאוס בשווקים הפיננסיים העולמיים וגרמו לקרנות ולמשקיעים המסורתיים נזקים בהיקף של מיליארדי דולרים.

כעת, חברת סייבר אמריקנית שבחנה את השתלשלות העניינים טוענת כי לבוטים הפועלים ברשתות החברתיות היה ככל הנראה תפקיד מרכזי בנסיקה חסרת התקדים של מניות גיימסטופ.

חברת אבטחת הסייבר PiiQ Media בחנה לאחרונה דפוסי מילות מפתח בפייסבוק (Facebook), אינסטגרם (Instagram), טוויטר (Twitter) ויוטיוב (YouTube) בפוסטים המקדמים את גיימסטופ, את מטבע הקריפטו דוגקוין (Dogecoin) ובכלל את מה שמכונה "השקעות המם", משום הפצת דבר ההשקעה דרך המדיה החברתית.

לא נבדקה. הסאב-רדיט Wallstreetbets. צילום: BigStock

לא נבדקה. הסאב-רדיט Wallstreetbets. צילום: BigStock

דפוסים קבועים במשך חודש

החוקרים בחנו מילות מפתח כמו GME (שם המנייה של גיימסטופ) או מה שאנשים רבים הדהדו ברשת החברתית – המשפט "hold the line" (שמשמעו המתינו והימנעו מפדיון של המניות הגבוהות באופן מלאכותי, כדי להקשות על המשקיעים הגדולים שניצבים מהצד השני של המתרס) – ומצאו "דפוסי התחלה ועצירה" דומים בהפצת המינוחים, יחד עם קפיצות מוזרות בתחילת ובסוף ימי המסחר.

אהרון בר, מייסד שותף ומנהל הטכנולוגיה הראשי של PiiQ Media, אמר כי החוקרים ראו "דפוסים ברורים של התנהגות מלאכותית בארבע פלטפורמות המדיה החברתית".

"כשאתה חושב על תוכן אורגני, זה משתנה ביום, משתנה מיום ליום. אין לזה אותו דפוס בדיוק כל יום במשך חודש", הבהיר בר.

החברה ציינה כי היא מעריכה שעשרות אלפי חשבונות בוט השתתפו במה שהצטייר כהרצת מניות גיימסטופ, ולא רק – אלא גם בהקפצה המאורגנת של ערך מניות חברות אחרות שנמצאו בתקופה קשה עקב הקורונה, כמו בלוקבסטר (Blockbuster), רשת בתי הקולנוע AMC וחברת התעופה אמריקן איירליינס (American Airlines). 

מנהיג עממי מקבוצת רדיט או אירוע מתוכנת היטב?

PiiQ Media אמרה כי היא מאמינה שפעילות דומה התרחשה גם בזירה המרכזית שבה "פורגנה" מניית גיימסטופ – הסאב-רדיט WallStreetBets, ואולם לדבריה היא לא חקרה את ההודעות שנמצאו בקבוצה זו.

המליץ על גיימסטופ בערוץ היוטיוב שלו. קית' גיל. צילום מסך מיוטיוב

המליץ על גיימסטופ בערוץ היוטיוב שלו. קית' גיל. צילום מסך מיוטיוב

נזכיר כי למבצע מניות המם בקבוצת הרדיט המסוימת "הוכתר" מנהיג – "החתולון השואג" (Roaring Kitty), הלא הוא קית' גיל, וולוגר ומשתמש רדיט אמריקני, נחשב עד כה כמי שהניע את ה"תעלול" של משקיעי הרשתות החברתיות לרכישת מניות גיימסטופ והקפצת ערכן.

גיל אפילו זומן לשימוע בקונגרס בעניין, וגם נתבע בשל פרשיית גיימסטופ, אחרי שהתגלה כי הוא ככל הנראה מקצוען בשוק ניירות הערך שביקש להרוויח מיליונים, ולא אדם פשוט שחולל מהומה לצורך מחאה ומלחמות צדק.

אילון מאסק, היזם והמולטי מילאירדר. צילום: מתוך ויקיפדיה

אילון מאסק, היזם והמולטי מילאירדר. צילום: מתוך ויקיפדיה

בנוסף, אחד ה"חשודים" בהזנקת ערך מניית גיימסטופ, וכאחראי לקידומם הדרמטי של המטבעות הדיגיטליים ביטקוין ודוגקוין הוא אילון מאסק, היזם והמולטי מיליארדר חובב המהומות, שצייץ בחשבון הטוויטר שלו המלצות לאקוניות, אבל מאוד אפקטיביות, על כל הנ"ל.

מי עומד מאחורי תִכנות רבבות הבוטים ושילוחם למבצע המיוחד – אולי לעולם לא נדע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים