ג'ף בזוס: "המדינה תהיה בצרות אם ענקיות הטכנולוגיה יפנו גבן לפנטגון"

במילים אחרות - מנכ"ל ומייסד אמזון רוצה שהענקית מסיאטל תעשה יותר עסקאות עם משרד ההגנה האמריקני והצבא ● ובעוד מילים - המתחרה של אמזון, גוגל, נכשלה כשהקשיבה למחאת עובדיה ופרשה מחוזה עם הפנטגון

הפסיד 13.5 מילירד דולר בין לילה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

מייסד אמזון ומנכ"לה, ג'ף בזוס, הזהיר אתמול (ש') כי ארצות הברית תמצא את עצמה "בצרות" אם הנהגת חברות הטכנולוגיה הגדולות תחליט לא לעבוד עם הפנטגון. את הדברים אמר בזוס בפורום רייגן להגנה לאומית (Reagan National Defense Forum), שבו השתתף. 

בזוס אמר גם שאמזון וחברת בלו אוריג'ין – חברה נוספת בבעלותו, המפתחת מנועים רקטיים, טילי שיגור לחלל, וכן שירותי תיירות לחלל – שתיהן מתחרות על כספי משרד הגנה, וקיבל מחיאות כפיים מהקהל הפרו-ביטחוני כאשר הצהיר כי ארה"ב "הם החבר'ה הטובים. אני באמת מאמין בזה".

"אם ענקיות ההיי-טק עומדות להפנות עורף למשרד ההגנה, המדינה הזו בצרה. זה פשוט לא יכול לקרות", טען בזוס באוזני הקהל האוהד.

האם גוגל היא הנהגה חלשה שנכנעה לקבוצה קטנה וקולנית של עובדים?

גוגל. צילום: BigStock

גוגל. צילום: BigStock

דבריו אלו של בזוס מתייחסים ככל הנראה למתחרה שלו – ענקית הטכנולוגיה גוגל – שפרשה מהסכם מול הפנטגון ומ"פרויקט Maven" שלה ושל משרד ההגנה, שבוטל ביוני 2018 אחרי מחאת עובדים בעניינו.

הגוגלרים התקוממו על מה שהם ראו כמכירת טכנולוגיה חדשנית לשימושים צבאיים. הטכנולוגיה הספציפית שבה עסקינן היא רחפנים מבוססי בינה מלאכותית, שגוגל הייתה אמורה לספק לפנטגון לצורכי צילומי אוויר חכמים במיוחד.

מנהיגות גוגל – שבראשה עמדו אז מי שייסדו את הענקית ממאונטיין וויו, לארי פייג' וסרגיי ברין, שפרשו מתפקידיהם בשבוע שעבר (ג'), והמנכ"ל סונדאר פיצ'אי, שנשאר להוביל כעת את גוגל והחברה ההורה אלפבית גם יחד – ספגה עם ביטול הפרויקט ביקורת מטעם גורמים בעולם ההגנה האמריקני. המבקרים טענו כי החברה לא עמדה בנחישות מול הקבוצה הקטנה, אך הקולנית יחסית, של העובדים – דבר שמסמתמן כעת כמשתנה לחלוטין עם פיטוריהם של כמה עובדים שהיו מעורבים במהלך הזה, בעוד מהלכי מחאה ובהתאגדות עובדים מול מעסיקתם הענקית ממאונטיין וויו.

כך או כך, נראה שבזוס דוגל יותר בעמדה זו של יחס נחוש ותקיף מול ביקורת עובדים (הוא נוהג כך גם בכל הנוגע בפעילות עובדיו בעניין משבר האקלים ותביעותיהם ממנו ומאמזון שלו), אך עשה זאת מבלי לנקוב מפורשות בשם המתחרה שלו.

הפנטגון

הפנטגון

מיקרוסופט – לא שעתה ללחצי העובדים

"תפקידו של צוות ההנהגה הבכירה לומר 'לא'", הבהיר בזוס. "אז על צוות ההנהגה הבכירה לומר 'אני מבין שאלו נושאים רגשיים, זה בסדר. איננו חייבים להסכים על הכל. אבל כך אנו הולכים לעשות זאת. אנו הולכים לתמוך במשרד ההגנה. המדינה הזו חשובה'".

במהלך האירוע של אתמול לא התייחס בזוס ספציפית לסוגיית חוזה מחשוב הענן JEDI של הפנטגון, 10 מיליארדי דולר שוויו, שבעניינו – ובעניין הבחירה במיקרוסופט כזוכה בו – החליטה החברה שלו למחות באחרונה.

יצוין כי גם עובדי מיקרוסופט מוחים כנגד פרויקטים מיליטנטיים של מעסיקתם. מוקדם יותר השנה התקוממו כמה עשרות ממהנדסי החברה על חוזה שחתמה ענקית הטכנולוגיה עם צבא ארה"ב כמה חודשים קודם לכן, שהיקפו 480 מיליון דולר, ושמטרתו לשלב את הטכנולוגיה של ה-HoloLens בשימושים צבאי. העובדים טענו שהחוזה עם הצבא "נועד לעזור לאנשים להרוג", ופרסמו מכתב למנכ"ל סאטיה נאדלה, ולנשיא, בראד סמית', בו התריעו מפני כניסה של מיקרוסופט לתחום ייצור הנשק.

עוד קודם לכן, באוקטובר 2018 מחו עובדי הענקית מרדמונד כנגד הפרויקט עם הפנטגון, אלא שבמקרה של מיקרוסופט – המחאות לא הועילו וקסדות המציאות המדומה, HoloLens, ושירותי הענן לפנטגון הפכו כבר לעניין ממשי, חי וקיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים