מחאה שהצליחה: גוגל לא תאריך החוזה עם הפנטגון לבינה מלאכותית

לפי דיווחים נכנעה החברה ללחצי העובדים, שחלקם נטשו ואחרים חתמו על מכתב מחאה, ותחדל משיתוף הפעולה השנוי במחלוקת עם הצבא בנושאי AI באמצעות רחפנים

כבר לא תמימים. רחפנים. צילום: BigStock

גוגל (Google) לא תחדש את החוזה שלה עם הפנטגון לביצוע עבודת בינה מלאכותית, כך מסרו גורמים בחברה.

ההחלטה באה בעקבות התנגדות חזקה בקרב עובדי ענקית הטכנולוגיה: כמה מעובדי גוגל התפטרו, ואלפי אחרים חתמו על עצומת מחאה נגד השתתפות גוגל בפרויקט של הפנטגון, המכונה Maven. העובדים חששו כי זה יהיה הצעד הראשון לקראת שימוש בבינה מלאכותית ל"מטרות קטלניות".

במחצית מאי השנה פורסם כי כמה מעובדי גוגל עזבו במחאה את החברה האמריקנית, בגלל המעורבות שלה בפרויקט Maven – שיתוף פעולה עם משרד ההגנה האמריקני בשכלול תחום הבינה המלאכותית בעבורו. הפרויקט אמור להאיץ את הניתוח של חומרים תיעודיים שנאספים בידי רחפנים, על ידי הערכת עצמים שמופיעים בתמונות. הוא עורר מחלוקת רצינית בתוך שורות ענקית החיפוש וקומם את מי שאינם מסכימים עם הרעיון שבינה מלאכותית תהפוך לחלק מיכולות הלוחמה של הצבא.

בעבר התבטאו כבר קברניטים שונים מעמק הסיליקון כנגד החדרת יכולותיו העוצמתיות של תחום ה-AI לזירה הצבאית. אילון מאסק, יזם בולט ומוביל דעה בזירה הטכנולוגית, טען כי בוטים שישולבו כאמצעי לחימה, יתפסו שליטה ועצמאות, שיביאו על האנושות את מלחמת העולם ה-3 ואולי אף את להכחדתה.

אנשי צוות גוגל נשמעו מודאגים

פרטי המיזם היו אמורים להישאר סודיים, אך מידע בנוגע לשיתוף הפעולה הופץ במרץ ברשימת דיוור פנימית והגיע דרך מקורות אנונימיים ל-Gizmodo. כבר עם חשיפת הדברים נשמעו רבים מאנשי צוות גוגל מודאגים מהעובדה שהענקית בוחרת לספק יכולות למידת מכונה לצורך הפעלת אמצעי לחימה, ובאפריל חתמו אלפי עובדי ענקית הטכנולוגיה על עתירה פנימית המבקשת מהחברה לבטל את החוזה שלה עם הפנטגון.

לאחר שנודע דבר קיום הפרויקט, במרץ השנה, התעקשה דוברת גוגל כי הפיתוחים שעליהם שוקדים במסגרתו יהיו בשימוש "למטרות לא פוגעניות" בלבד. עם זאת, במכתב פתוח של אנשי הצוות ערערו העובדים המודאגים על האמינות של ההבטחה הזו. "על אף שההבטחה מצמצמת את האפשרויות (לשימוש שגוי – י"ה), הטכנולוגיה נבנית בעבור הצבא, וכאשר היא תועבר הלאה, היא יכולה בקלות לשמש כדי לסייע במשימות אלה. תכנית זו תגרום נזק בלתי הפיך למותג של גוגל וליכולתה לשמר כישרונות", נאמר במכתב.

במקביל למחאת העובדים בגוגל, יצא גם הוועד הבינלאומי לבקרת נשק רובוטי (ICRAC) במכתב פתוח לחברה האם, אלפבית (Alphabet), ולבכירי גוגל, ובו הביע תמיכה בעובדים. הארגון סותר את הטענה של הענקית ממאונטיין וויו, שבגלל הקוד הפתוח, המעורבות שלה בפרויקט פחות מרכזית, ושהוא יימשך גם אם תנטוש.

לדברי מקורות בחברה, דיאן גרין, מנהלת פעילות הענן של גוגל, אמרה לעובדים ביום ו' האחרון כי החוזה עם הפנטגון, המסתיים בקרוב – לא יוארך.

מנגד, קייט קונגר, עיתונאית באתר Gizmodo, אמרה ל-BBC כי גוגל לא ביטלה את פרויקט Maven ולא נראה כי בכוונתה לשלול עבודה עתידית עם הצבא האמריקני. עלות החוזה נאמדת ביותר מעשרה מיליון דולרים, אולם ייחודיותו, ציינו אנליסטים, היא בפוטנציאל לשיתוף פעולה נרחב יותר בעתיד עם הפנטגון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים