ארה"ב תקבע: האם גוגל פיטרה מוחים נגדה שיזמו התאגדות עובדים?

ארבעת המועסקים לשעבר מתכננים להגיש תביעה ל-NLRB ● לפי דיווחים, בעבר היו מעורבים במחאות והפגנות נגד הענקית ופרויקטים שלה: לאספקת רחפנים מבוססי בינה מלאכותית לצבא, ולפיתוח מנוע חיפוש מצונזר לסין - שהופסקו עקב התקוממות עובדים

כבר לא מקום עבודה נחשק? מטה גוגל הצבעוני במאונטיין וויו. צילום: BigStock

גוגל ממשיכה להסתבך ביחסיה עם עובדים שלה, ולנוכח ניסיונות מטעמם להתאגד.

ארבעה עובדי גוגל שפוטרו באחרונה, ממש לפני חג ההודיה, הודיעו אתמול (ג') שבכוונתם לפנות למועצה הלאומית האמריקנית ליחסי עבודה, ה-NLRB, בתלונה על ענקית הטכנולוגיה בגין נהלי עבודה לא הוגנים.

העובדים פוטרו ב-25 בנובמבר, בגלל מה שגוגל תיארה כהפרות של מדיניות אבטחת המידע שלה. גורמים בחברה כתבו במייל פנימי שנשלח, ובו לא צוין שם העובדים, כי הארבעה "חיפשו, ניגשו אל והפיצו מידע עסקי מחוץ לתחום עבודתם".

אולם ארבעת העובדים – לורנס ברלנד, סופי וולדמן, רבקה ריברס ופול דיוק – סבורים שלא הפרו את מדיניות החברה, וטוענים כי גוגל משתמשת בהפרות לכאורה כתירוץ לפיטוריהם בשל הפעילות שבה לקחו חלק בעבודה נגד עסקיה.

מחאות נגד פעילויות הענקית – והתאגדות עובדים

לפי דיווחים שונים, העובדים שפוטרו היו כולם אכן מעורבים בצורה כלשהי בהפגנות ומחאות הנוגעות לפרויקטים מסוימים של גוגל, וביניהם: שיתוף הפעולה עם הפנטגון לאספקת רחפנים מבוססי בינה מלאכותית לצבא ארצות הברית, אשר כונה "פרויקט Maven" ושבוטל ביוני 2018 אחרי מחאת עובדים בעניינו; וכן "פרויקט שפירית", שעסק בפיתוח מנוע חיפוש סיני מצונזר, ושגם נגדו התקוממו עובדים והחתימו עצומת התנגדות, עד שהחברה הכריזה בשלהי 2018 על הפסקתו.

כאמור, במייל שנשלח לאנשי הצוות, ושהושג ופורסם על ידי בלומברג, כתבה גוגל כי העובדים שפוטרו שיתפו מידע מחוץ לחברה. הם הואשמו ב"חיפושים שיטתיים בחומרים ועבודות של עובדים אחרים". חלק מהגוגלרים, כך נכתב בתזכיר, היו מודאגים מכך וביקשו שהחברה תטפל בנדון.

בדיווח של בלומברג שפורסם מיד לאחר הפיטורים צוין כי כל ארבעת המפוטרים נכללו בקבוצת העובדים שהפגינה ב-22 בנובמבר נגד פיטורים אחרונים בחברה, וכי מדובר בעובדים שלעבר הידועים כאקטיביסטים הפועלים למען התארגנות עובדי גוגל. עקב פרסום הפרשה הואשמה החברה בתקשורת בחבלה מכוונת בהתאגדות שכזו.

גם הקבוצה שאחראית על איגוד העובדים בגוגל, המכונה Google Walkout, טוענת כי ארבעת הגוגלרים פוטרו בשל הפעילות שלהם להתארגנות העובדים, לשם דרישת תנאי עבודה טובים יותר ממעסיקתם העוצמתית.

"הם רוצים אותנו מפוחדים"

"זה לא קשור אלינו, אלא נועד להפחיד את כולם", אמר אחד המהנדסים שפוטרו לגרדיאן. "הם רוצים אותנו מפוחדים, הם רוצים שנתפטר, והם רוצים שנהיה ציניים", המשיך.

הארבעה פרסמו פוסט ב-Medium שכותרתו "גוגל פיטרה אותנו בגלל התאגדות. אנחנו נלחמים בחזרה", ובו האשימו את גוגל כי היא צבועה, לנוכח המוטו הקודם שלה, "אל תהיו מרושעים" (Don’t be evil) – שאותו מחקה החברה במאי 2018 בשקט, אחרי תחקיר של "60 דקות" ורשת CBS בעניינה.

ברלנד, וולדמן, ריברס ודיוק ציינו את כוונתם לתבוע את גוגל על חוסר ההגינות שבו נהגה בהם מאחר שה-NLRB וחוקי העבודה האמריקניים מגנים על עובדים, אם נקבע כי מעסיקתם נקמה בהם משום שמחו כנגד תנאי העבודה שהיא מיישמת. בספטמבר האחרון הגיעה גוגל – שפעם נחשבה כמקום המושלם להיות מועסקים בו – להסדר עם ה-NLRB, שדרשה ממנה להבהיר כי המדיניות שלה "אינה מונעת מעובדים לדון בסוגיות במקום העבודה".

"ה'נפילה' של גוגל על המארגנים הגיעה ממש לפני החג, פחות משבוע לאחר שפורסמו חדשות על כך שהם שכרו חברה ידועה לשמצה בפירוק התאגדויות עובדים", נכתב בפוסט. "ברור שההתנהלות שלהם, הדרקונית, ההרסנית והלא חוקית, לא קשורה אלינו. מדובר בניסיון לעצור את כל ההתארגנות במקום העבודה. גוגל רוצה לשלוח הודעה לכולם: אם אתה מעז לעסוק בארגון עובדים מוגן – תיענש".

גוגל הכחישה את הטענות מכל וכל. "פיטרנו ארבעה אנשים שעסקו בהפרות מכוונות ותכופות של המדיניות ארוכת השנים שלנו בנושא אבטחת מידע", הגיבה גוגל בהצהרה. "אף אחד לא פוטר בגלל שהעלה חששות או דן בנוגע לפעילות החברה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים