עובדי מיקרוסופט מוחים: החוזה עם הצבא "נועד לעזור לאנשים להרוג"

כמה עשרות ממהנדסי החברה מתקוממים על החוזה שחתמה ענקית הטכנולוגיה עם צבא ארה"ב לפני כמה חודשים, שהיקפו 480 מיליון דולר, ושמטרתו לשלב את הטכנולוגיה של ה-HoloLens בשימושים צבאי ● פרסמו מכתב למנכ"ל ולנשיא, בו התריעו מפני כניסה של מיקרוסופט לתחום ייצור הנשק

מיקרוסופט. צילום: BigStock

חלק מעובדיה של מיקרוסופט קוראים לחברת הטכנולוגיה הענקית שתחתיה הם פועלים לבטל חוזה בהיקף של 480 מיליון דולר שחתמה עם צבא ארצות הברית, וזאת בטענה כי העסקה "חוצה את הקווים" לראשונה לעבר פיתוח נשק על ידי ענקית הטכנולוגיה. "אנחנו קואליציה עולמית של עובדי מיקרוסופט ואנחנו מסרבים ליצור טכנולוגיה ללוחמה ולדיכוי", כתבו העובדים להנהלה הבכירה.

במכתב, ששלחו יותר מ-50 עובדים ביום ו' האחרון, נאמר כי השימוש הצבאי בטכנולוגיית המציאות הרבודה של ה-HoloLens של מיקרוסופט, שמתוכנן במסגרת החוזה, "נועד לסייע לאנשים להרוג". עוד צוין ביתר שאת במכתב – שמוען אל מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, ונשיאה, בראד סמית' – חוסר השקיפות של הענקית, ונכתב כי החברה לא עדכנה את המהנדסים "על כוונת התוכנה שהם בונים".

HoloLens, קסדת המציאות הרבודה של מיקרוסופט. צילום: יח"צ

HoloLens, קסדת המציאות הרבודה של מיקרוסופט. צילום: יח"צ

שדה הקרב יהפוך למשחק וידיאו

החוזה, שנחתם בנובמבר, הוא למה שמכונה 'מערכת ראייה משולבת יכולות רבודות' (Integrated Visual Augmentation System), והמטרה המוצהרת שלו לפי כותבי המכתב היא "לפתח, לבחון ולייצר במהירות פלטפורמה שחיילים יוכלו להשתמש בה בכדי להילחם, לערוך עליה חזרות ואימונים, כך שיהיו מוכנים יותר מבחינת ניידות ומודעות למצבים קטלניים, ובכדי להשיג יתרון על היריבים הנוכחיים והעתידיים".

"אנחנו נזעקים על כך שמיקרוסופט פועלת לספק טכנולוגיה של נשק לצבא ארצות הברית, ומסייעת לממשלה להגביר את הקטלניות באמצעות כלים שבנינו", כתבו העובדים. "היישום של HoloLens בתוך מערכת IVAS נועד לעזור לאנשים להרוג. היא תפרס בשדה הקרב ותפעל על ידי הפיכת לוחמה ל'משחק וידאו' מדומה, מה שיביא להרחקה גדולה יותר של החיילים מהסיכונים העגומים של המלחמה וממציאות שפיכות הדמים", הרחיבו באופן נחרץ הכותבים שקבעו מפורשות "לא התקבלנו (לעבודה – ג"פ) בכדי לפתח נשק, ואנחנו דורשים לדעת איך עושים שימוש בעבודה שלנו".

מעצבים שימוש אחראי או עסוקים במכירות בכל מחיר?

לנוכח ביקורת שנשמעה עוד בטרם החתימה, סמית', שנזעק באוקטובר האחרון לגונן על עבודתה של מיקרוסופט מול הצבא, פרסם פוסט בבלוג שבו כתב: "ראשית, אנו מאמינים שהאנשים המגנים על המדינה שלנו זקוקים וראויים לתמיכה שלנו. שנית, לסגת מהשוק הזה משמעו לצמצם את ההזדמנות שלנו לעסוק בדיון הציבורי על הדרך הטובה ביותר שבה טכנולוגיות חדשות יכולות להיות בשימוש בצורה אחראית. אנחנו לא מתכוונים לסגת מהעתיד, ואנחנו הולכים לעבוד בדרך החיובית ביותר בכדי לעצב אותו".

גרסה חדשה של מכשיר ההולולנס הפועל על טכנולוגיית מציאות רבודה צפוי להיות מוכרזת היום באירוע Mobile World Congress בברצלונה. החברה, מן הסתם, תשמח למכור את הקסדות בהיקפים גדולים, ובלומברג דיווח כי החוזה יכול בסופו של דבר להוביל לכך שהצבא יקנה יותר מ-100,000 קסדות מציאות רבודה של מיקרוסופט.

על פי הדיווח של האתר, הצבא האמריקני והצבא הישראלי כבר השתמשו במכשירי ההולולנס באימונים, אבל תכניות ללחימה חיה נחשבת בעיניי העובדים כצעד משמעותי נוסף בהתפתחות השימושים בטכנולוגיה.

עובדי גוגל – מחו והצליחו

במהלכם זה מצטרפים למעשה עובדי מיקרוסופט לעמיתיהם עובדי גוגל, שחלקם עזבו במחאה את החברה האמריקנית בגלל המעורבות שלה בפרויקט Maven – שיתוף פעולה עם משרד ההגנה האמריקני בשכלול תחום הבינה המלאכותית בעבורו. הפרויקט, שאמור היה להאיץ את הניתוח של חומרים תיעודיים שנאספים בידי רחפנים, על ידי הערכת עצמים שמופיעים בתמונות, עורר מחלוקת רצינית בתוך שורות ענקית החיפוש, שעובדיה יצאו למחאה נגדו.

החוזה המתגבש קומם את מי שאינם מסכימים עם הרעיון שבינה מלאכותית תהפוך לחלק מיכולות הלוחמה של הצבא, הביא, כאמור, להתפטרות וכן למשלוח מכתב לבכיריה ולחתימת עובדים על עצומה נגדו. במקרה של גוגל, לבסוף המאבק הוכרע בניצחון והחברה ממאונטיין וויו נסוגה בה משיתוף הפעולה השנוי במחלוקת. האם גם לעובדי מיקרוסופט צפויה הצלחה דומה?

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יואב

    כל הכבוד לעובדי מיקרוסופט וגוגל, הם לא יקחו חלק בפיתוח כלים המשמשים את צבא ארה"ב. מה שנותן הזדמנות פז לחברות קטנות יותר בהן עובדים מהנדסים לא פחות מוכשרים, לפתח את התוכנות והמכשירים שמהנדסי מקרוסופט וגוגל לא מוכנים לפתח או למכור לצבא ארה"ב. ומי אתם חושבים מונע פיתוח מערכות כאלה עבור צבא רוסיה? צבא סין? צבא צפון קוריאה? צבא הודו? צבא איראן? האם כל החוכמה כולה נמצאת רק בארה"ב?

אירועים קרובים