מיהם בכירי ענף ההיי-טק שזכו בתואר "מנהיגי התעשייה" של ישראל?

ד"ר יוסי ורדי, מקסין פסברג, האחים יהודה וזהר זיסאפל, מוריס קאהן ושמעון אקהויז נכללים בין 12 ותיקי התעשייה הישראלית, שיקבלו את התואר במלאות 70 שנים למדינה ● האותות יחולקו בטקס שיתקיים בקרוב במעמד נשיא המדינה, ראובן ריבלין

הברכות לזוכים. אילוסטרציה: BigStock

12 בכירים זכו באותות "מנהיגי התעשייה" של ישראל, מהם ותיקים בענף ההיי-טק – כך פרסם היום (ה') משרד הכלכלה והתעשייה. האותות יינתנו לזוכים, לכבוד 70 שנים למדינה, בטקס שיתקיים "באביב" בבית נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ובהשתתפותו.

בין אנשי מקבלי האותות נמנים ד"ר יוסי ורדי, מקסין פסברג, האחים יהודה וזהר זיסאפל, מוריס קאהן וד"ר שמעון אקהויז. אתם ברשימה נמצאים התעשיין הוותיק סטף ורטהיימר; דן פרופר, יו"ר ומנכ"ל אסם, ולשעבר נשיא התאחדות התעשיינים; גיורא אקרשטיין, שהקים את חברת הריצוף הגדולה שקרויה על שמו; סמי סגול, מייסד כתר פלסטיק; ורים ועימאד יונס, מייסדי אלפא אומגא.

במשרד הכלכלה מציינים שהאותות נועדו "לבטא את ההוקרה של החברה הישראלית למנהיגי התעשייה, שתרמו באופן בולט לפיתוח התעשייה הישראלית במגזרים השונים וברחבי הארץ, ועל פועלם לקידום ולפיתוח המשק, התעסוקה והכלכלה הישראלית, לאורך 70 שנות המדינה". בהודעת המשרד צוין כי "אותות ההוקרה יחולקו למנהיגי התעשייה שפעלו לקידום הענף בקטגוריית טכנולוגיה מתקדמת או חדשנות והסקטור התעשייתי".

רשימת הזוכים גובשה על ידי ועדות מומחים, שבין החברים בהן היו מנכ"ל משרד הכלכלה, יו"ר רשות החדשנות (שהוא גם המדען הראשי של המשרד), מנכ"ל התאחדות התעשיינים, מנהל הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה, מנהל מינהל סחר חוץ, נציג התעשייה ונציג הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית.

אלי כהן, שר הכלכלה, אמר כי "פיתוח התעשייה הישראלית הוצב כיעד לאומי כבר עם קום המדינה. מאז עברנו כברת דרך לא פשוטה, שהביאה ליצירת תעשייה מגוונת, ייחודית, פורצת דרך ומובילה עולמית, ששמה יצא למרחוק. הצלחתה של התעשייה הישראלית היא תולדה של התמודדות ייחודית עם אתגרים קשים והתמקדות מרכזית במשאב הייחודי – ההון האנושי. מנהיגי ומנהיגות התעשייה הישראלית לקחו על עצמם את היוזמה והאחריות להוביל אותה ואת הכלכלה הישראלית להצלחה, ובדרכם בנו את הארץ, יצרו מקומות עבודה, הכשירו עובדים והחיו את הפריפריה".

כהן ציין ש-"התעשייה הישראלית היא מיסודותיה של מדינת ישראל ומנהיגי התעשייה – במסירותם, השקעתם ופועלם – מרכיבים יסודות אלה, שהביאו לבניין הארץ, לביסוס התעשייה, התעסוקה והכלכלה, ולגאווה לאומית. על כך מגיעה להם תודה".

מקסין פסברג, לשעבר מנכ"לית אינטל ישראל

מקסין פסברג, לשעבר מנכ"לית אינטל ישראל צילום: ששון תירם

מקסין פסברג, שלפני ארבע שנים הדליקה משואה בטקס יום העצמאות, שימשה כמנכ"לית אינטל (Intel) ישראל וכסגנית נשיא החברה העולמית, וכיום היא אחראית על מיזוג מובילאיי (Mobileye) לאינטל – האקזיט הגדול בתולדות המדינה. פסברג הובילה את הקמת מפעלי החברה בקריית גת – מההשקעות הגדולות ומהמשמעותיות בישראל בכלל ובפריפריה בפרט. היא עלתה לישראל מדרום אפריקה, החלה את דרכה המקצועית כמורה בבית ספר בירושלים, הצטרפה לאינטל כמהנדסת וכמפתחת וטיפסה בהדרגה בסולם הדרגות.

בנימוקי הוועדה נכתב כי "פסברג מהווה מקור השראה לכל עובד ועובדת בחיזוק האמונה ש-'בתרמילו של כל חייל טמון שרביט הפילדמרשל'. היא הנהיגה בישראל תרבות ייחודית של ניהול, מחויבות לארגון וצמיחה מהירה".

היזם הסדרתי ד"ר יוסי ורדי

היזם הסדרתי ד"ר יוסי ורדי

ד"ר יוסי ורדי הוא יזם סדרתי ומנהיג תעשיית הסטארט-אפ הישראלית. הוא הקים את החברה הראשונה שלו בגיל 26 ומאז, במשך כמעט חצי מאה, יזם יותר מ-85 מיזמים במגוון תחומי התעשייה. ורדי עמד מאחורי מירביליס, שפיתחה את ICQ – תוכנת העברת המסרים המיידיים הראשונה בעולם. "מכירת החברה באמצע שנות ה-90 ב-400 מיליון דולר היוותה השראה לדור שלם של יזמים, חולמים ומפתחים", צוין בנימוקי הזכייה.

ורדי, דוקטור לחקר ביצועים, נולד בישראל ושימש כמנכ"ל הראשון של משרד האנרגיה. על פי הוועדה שבחרה בו לקבלת האות, הוא "מהווה גם כיום מקור השראה והרוח החיה מאחורי אומת הסטארט-אפ".

האחים זהר (מימין) ויהודה זיסאפל, מקימי קבוצת רד

האחים זהר (מימין) ויהודה זיסאפל, מקימי קבוצת רד

"האחים זהר ויהודה זיסאפל הם שם נרדף להיי-טק הישראלי, אבות מייסדים לעשרות חברות מצליחות והשראה לרבות נוספות", כתבה הוועדה. "קבוצת רד בראשותם היא קרקע פורייה לעידוד יזמות והניבה יותר מ-100 מיזמים שונים". במהלך השנים הקבוצה גייסה והשקיעה כ-1.5 מיליארד דולר – כולם בתעשייה בישראל. חברות הקבוצה מעסיקות בארץ יותר מ-3,000 עובדים.

בנימוקי הוועדה נכתב כי "האחים זיסאפל נולדו בתל אביב להורים יוצאי פולין, התחנכו בישראל והשקיעו את כל מרצם היזמי, טכנולוגי ופילנתרופי למען החברה והמשק בישראל".

מוריס קאהן, מקים אמדוקס

מוריס קאהן, מקים אמדוקס

מוריס קאהן הקים את אמדוקס, שמפתחת תוכנות ושירותים לחיוב לקוחות. החברה החלה כמיזם של דפי זהב – חברה נוספת שיזם קאהן – ונחשבת כבר שנים לאחת מספינות הדגל של ההיי-טק הישראלי ושל התעשייה הישראלית בפרט.

בהודעת המשרד צוין כי קהאן, יליד דרום אפריקה, עלה לארץ ב-1956 ומאז פעל לייזום, ניהול ופיתוח מגוון רחב של תעשיות בישראל, ובהן מפעל אופניים בבית שמש ומפעל הצבי לייצור כפפות, שהעסיק נשים מעיירות פיתוח. "קהאן עומד מאחורי כ-150 מיזמים, עסקיים ופילנטרופיים, בארץ ובעולם, שמטרתם פיתוח התעשייה והחברה בישראל והצגת ישראל היפה בעולם", נכתב.

ד"ר שמעון אקהויז, מקים לומיניס וסינרון

ד"ר שמעון אקהויז, מקים לומיניס וסינרון

ד"ר שמעון אקהויז הקים שתי חברות טכנולוגיות ישראליות בולטות – לומיניס וסינרון. הטכנולוגיה של לומיניס מבוססת על המצאה של אקהויז לשימוש במקורות אור רבי עוצמה לצורך טיפולים אסתטיים. מדובר בחברה בולטת בשוק העולמי, עם מכירות של 200 מיליון דולר בשנה. הצלחתה הביאה להקמה של עשרות חברות ישראליות נוספות בתחום, שהביאו לכך שישראל שולטת ב-30% מהשוק העולמי.

ד"ר אקהויז עמד, כאמור, גם מאחורי חברת סינרון ומאחורי עוד 25 סטארט-אפים בתחום הציוד הרפואי. בנימוקי הוועדה נכתב כי הוא "הנהיג בישראל תעשייה אדירה בתחום הציוד הרפואי וסייע למיליונים ברחבי העולם להיות יפים יותר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דניאל ארנראייך

    שלום ברשימה של מכובים בתעשייה הישראלית חשוב לכלול את מר אלישע ינאי שהצעיד את חברת מוטורולה לאורך שנים באמצעות פרויקטים חשובים בתחום התקשורת.

אירועים קרובים