"הבלוקצ'יין הוא העתיד – השאלה איך לעשות אותו בחוכמה"

"בלוקצ'יין הוא לא עוד אפליקציה - אלא שינוי מחשבתי מהותי לצד השינוי הטכנולוגי", כך לדברי ניטין גאוואר, מנהל מעבדת בלוקצ'יין ביבמ

ניטין גאוואר, מנהל מעבדת בלוקצ'יין, יבמ. צילום: יח"צ

"הבלוקצ'יין (BlockChain) יהפוך להיות הנורמלי החדש. הוא יהיה הדרך לחלוק נתונים, לשתף אותם באופן מאובטח ולבצע תעבורות – תוך הגנה על המידע ופרטיות הנתונים. השאלה היא איך לעשות זאת באופן נכון עסקית", כך אמר ניטין גאוואר, מנהל מעבדת בלוקצ'יין ביבמ (IBM).

"בלוקצ'יין הוא בבסיסו דרך לתקשר", אמר גאוואר, "להעביר נתונים בין נמענים רבים, באופן שלא ניתן יהיה לשבש אותם. מדובר במשלוח מאובטח, בדיוק כמו ההבדל בין משלוח בדואר פיזי למשלוח בחברת בלדרות כספים. אלא שפה מדובר בתחום שיניב גם הורדת עלויות – ולא גידול שלהן".

"כל הרעיון הוא להביא למצב שבו יש קשר מרובה משתתפים, שמטפלים בנכס דיגיטלי, באופן שהטיפול בו מגביר את רמת האמינות של התקשורת – ולא מצמצם אותה. זאת, כי הנכס 'נעול' לכאורה", הוסיף.

אנשיו של גאוואר עובדים על בסיס למתודולוגיה הכוללת את כל ההיבטים – מבדיקת היתכנות הטכנולוגיה, עבור בעיצוב שלה וכלה בפרויקטים ראשוניים.

צמיחת הטכנולוגיה, אמר, "נובעת מהרצון ביותר אמינות ואבטחת מידע, לצד שקיפות בתהליכים. Hyperledger הוא יומן רישום הפעולות המבוזר של הבנקים, שמהווה מרכיב מרכזי של כל רשת בלוקצ'יין. אימות עסקות והבטחת אותנטיות של מסמכים או פעולות בסביבת בלוקצ'יין מבוסס על יומן רישום, המלווה כל פריט מנוהל. כדי שיומן הרישום לא יזויף – הוא מנוהל באופן מבוזר, בריבוי אתרים ובלי שליטה של גוף אחד".

סביבה אקולוגית של שחקנים הפועלים יחד

"לבלוקצ'יין יש פוטנציאל לשנות באופן מהותי את הדרך בה מתבצעות תעבורות עסקיות במגוון התעשיות", ציין גאוואר. "אלא שכדי שזה יקרה, דרושה סביבה אקולוגית של שחקנים הפועלים יחד, שיאיצו את הליכי היצירה של רשתות בלוקצ'יין. מדובר ברשתות עסקיות, סביבות כוללות שבהן כל הצדדים המעוניינים יכולים לשלב כלים ומידע. בדרך זו, המיקוד הוא על שיתוף פעולה – מימד שהופך לעניין קריטי בתהליך".

הוא הסביר כי "במסגרת תפקידי, אני אחראי לבנייה ומיסוד גוף ידע מעבדתי, שייצר תוקף מובנה לתחום. ארגונים נדרשים קודם כל להבין מה זה בלוקצ'יין, בטרם יחליטו אם הוא מתאים להם בשל התועלות הטמונות בו. אני ממונה על 'בלוקצ'יין לארגוני אנטרפרייז' ביבמ, תוך בניית מודלים עסקיים חדשים עבור ארגונים. אין לי ספק שבסופו של דבר, הבלוקצ'יין יהפוך לטכנולוגיה משבשת במובן החיובי".

"השימוש בטכנולוגיה", אמר גאוואר, "יביא לכך שניתן יהיה לראות את אופן השיתוף של המידע בין הגורמים השונים, את התקדמות המידע, מי עשה מה למידע. הכול 'מוקלט' – לא ניתן לשנות ולמחוק. ההעתק הזה של האמת נמצא בכמה מקומות, מה שיוצר בעיות קשות להאקרים".

"בתוך שלוש עד חמש שנים, הבלוקצ'יין יהיה במיינסטרים, כש-70% מהשימוש בטכנולוגיה זו יהיה בבנקאות – והשאר בעולמות הרפואה, הרכב והתעופה, התשתיות, האנרגיה והקמעונות", הסביר הדובר. "היא תניב למנמ"ר תועלות: חסכון בהוצאות, ייעול הניהול והתפעול – ויותר אבטחה. מימד נוסף בו טכנולוגיית הבלוקצ'יין תשפיע הוא שרשרת האספקה. התהליך שמשתף מידע יביא לייעול השרשרת בתחנות השונות".

ראייה עסקית, לצד זו הטכנולוגית

"באופן מסורתי", אמר גאוואר, "נהגנו לפנות למנמ"רים והצענו להם מוצרים ושירותים חדשים. במקרה של הבלוקצ'יין, אנחנו פונים גם – לא רק – למנהלי העסקים. זאת, כי יש להם ראייה אחרת, רחבה יותר, על בעיות, תקלות וצווארי בקבוק במהלך התהליכים השונים. הם מבינים את הארגון, התהליכים והסביבה העסקית שלו".

"בלוקצ'יין הוא לא עוד אפליקציה", סיכם גאוואר, "אלא שינוי מחשבתי מהותי – לצד השינוי הטכנולוגי. מנמ"רים נדרשים לראש פתוח, כדי להבין את מסגרת העבודה, את ההיגיון העסקי ואת התועלות הטמונות בו בהיבט התפעולי והאבטחתי. יבמ תוביל את הטמעת הבלוקצ'יין בשוק, בשל טביעות האצבע שיש לה לרוחב התעשייה – מהדטה סנטר, עבור באבטחת מידע וכלה בשיפור תהליכים עסקיים. נמנף את התחום לטובת הלקוחות הארגוניים ונסייע בבניית הדור הבא של התעבורות העסקיות".

להרשמה לכנס FinTech Junction 2017 לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים