"האתגר: להפוך את נוטל התרופות לצרכן ישיר בעזרת מערכות ה-IT"

"כולם רוצים להגיע לצרכן התרופות הסופי - להבין ולספק לו את הפתרון הכי מתאים, בזמן אמת ותוך כדי קיצור תהליכי אספקה", כך אמר גיא הדרי, סמנכ"ל מערכות מידע בטבע

גיא הדרי, המנמ"ר הפורש של טבע. צילום: פלי הנמר

"תעשיית הבריאות עוברת שינוי מהותי בשנים האחרונות. החולה שנוטל את התרופות שלנו הופך להיות בעל מודעות צרכנית גבוהה, כזו שעשויה להפוך אותו לצרכן ישיר של שירותים מול חברת הפארמה. זה האתגר הבא שלנו, אותו נשיג בעזרת הטרנספורמציה הדיגיטלית ומערכות ה-IT", כך אמר גיא הדרי, סמנכ"ל מערכות מידע בטבע.

הדרי, היה אחד מדוברי המפתח בכנס של צמרת המנמרים והמנכ"לים, חברי פורום C3 של אנשים ומחשבים, שנערך בשבוע שעבר ביוהנסבורג דרום אפריקה. הכנס כלל שני ימי דיונים, ובהם ארבעה מושבים בהנחיית רונן זרצקי ופלי הנמר. יום הדיונים השני נערך במתקן של Dimension Data הדרום אפריקנית שמיוצגת בישראל על ידי MedOne.

בתחילת דבריו, הדרי סקר את המגמות בשוק הבריאות בארצות הברית ובעולם בכלל. "יש מגמה בולטת של גידול מתמיד בהוצאות על בריאות מצד הממשלות. ארצות הברית למשל, מקצה 17.5% מה-GDP שלה להוצאות על בריאות; צרפת 11.5%; אנגליה 9.1%; ואפילו סין כבר הגיעה ל-5.5%. על פי ההערכות, המספרים האלו ילכו ויגדלו עד 2020".

לשפר את ההיענות מצד החולים

"טבע – כחברה הגנרית הגדולה בעולם – אחראית לחיסכון של 215 מיליארד דולר למערכת הבריאות האמריקנית ולחיסכון של כמיליארד שקלים בכל שנה למערכת הבריאות בישראל. בנוסף, לכל חברות הפארמה נוצרה הזדמנות לעזור לממשלות להפחית את עלויות הבריאות והאשפוז, אם תצלחנה לשפר את ההיענות מצידם של החולים להשלמת הטיפול הרפואי המומלץ הנרשם להם".

"טבע עצמה עברה כברת דרך במאה האחרונה", הסביר הדרי. "אנחנו אחת מיצרניות התרופות הגדולות בעולם. יש לנו פורטפוליו עשיר מאוד של מוצרים שהוא למעשה ארון התרופות הגדול ביותר בתעשיה – הכולל כ-1,800 מולקולות, 16 אלף מוצרים, ואנחנו מייצרים 120 מיליארד טבליות וקפסולות בשנה ומספקים תרופות לכ-200 מיליון איש ברחבי העולם מדי יום".

מכאן, שהסתכלות אל החולה כצרכן ישיר של התעשייה הפרמצבטית ועמידה בקשר עמו, הם היעדים אליהם טבע חותרת ובפועל כבר עושה מהלכים, כאשר כולם כמובן מגובים ומתאפשרים בעזרת הטכנולוגיה, ה-IT והחדשנות שהדרי מוביל בטבע.

"חברות סטארט-אפ מפתחות פתרונות וסביבות חדשות שמהוות סוג של 'חדשנות משבשת' המוכרת לנו מתחומים אחרים, ואלו מאלצים אותנו לתת מענה הולם – ואכן יש לנו כזה" אומר הדרי. "העלות של קבלת שירותי בריאות צומחת גם היא", אומר  הדרי. "הצורך של חברות תרופות ובתי החולים להיות יותר יעילים, גורם לזעזוע בשרשרת הערך של  החברות. חברות פארמה ישקיעו יותר בלקוחות הסופיים שצורכים את התרופות שלהם, וביצירת רשתות פארמה שיאפשרו הפצה ללקוח הסופי".

המודל של איקאה

"מפת המתחרים שלנו השתנתה בעשורים האחרונים", אומר הדרי. "האיום עלינו הוא מחברות כמו גוגל (Google) ואמזון (Amazon) ולא מיצרניות מסורתיות. חברות אלו הן מי שמייצרות את הפלטפורמה לאותה חדשנות משבשת שמחוללת מהפכה של ממש בכל שרשרת הערך, משלב הייצור של התרופה ועד ללקוח הסופי".

"כולם רוצים להגיע לצרכן התרופות הסופי, זה שנוטל על פי סקרים בין שש לשמונה תרופות בכל יום. כולם רוצים להבין אותו ולספק לו את הפתרון הכי מתאים, בזמן אמת תוך כדי קיצור תהליכי אספקה", אמר הדרי.

הוא ציין כי כדי לעמוד בתחרות, הם עושים זאת על ידי זעזוע שרשרת ההפצה. בעוד שבעבר יצרניות התרופות כמו טבע הפיצו את התרופות דרך חברות הפצה, רשתות שיווק ובתי מרקחת, כיום חברות הפארמה מתחילות להרחיב את מערך השיווק וההפצה גם למול הלקוח הסופי.

"טבע תאמץ בהתאמה את המודל הזה", הכריז הדרי, "בעזרת הטכנולוגיה, מערכות מידע, שימוש מושכל בענן, ועוד". טרנד ה-Big Data יהיה שחקן מרכזי גם כן, על פי הדרי. "הוא  יאפשר לנו לדעת טוב יותר על כל אחד מצרכני התרופות ולספק לו מידע לא רק על התרופה, אלא מתי הוא צריך לקחת אותה, מה ההשפעות שלה ועוד".

הפצת התרופות, על פי הדרי, תהיה כנראה במודל של בתי מרקחת אונליין, מודל שכבר קיים כיום. "השירות ללקוחות יהיה באמצעות קול סנטרים ברחבי העולם, שיאספו מידע מגוון על לקוחותינו, כמובן תוך שמירה על כללי הפרטיות והסודיות הרפואית המתבקשת. המידע כולו יהיה בענן ובעזרתו נוכל לעבד את המידע שרצוי לנו. למעשה, אנו כבר התחלנו בבניית ענן יעודי לנושא".

השלב הבא, על פי הדרי קרוב יותר ממה שניתן לדמיין – מהפכה בעולם ייצור הכדורים. "זהו הטרנד של Smart Pill ,שבין היתר מאפשר הטמעת צ'יפ מתעכל בתוך הכדור, שמשדר בין היתר על טכנולוגיית אינטרנט של הדברים את המידע שחשוב לנו לדעת כדי לסייע לנוטל התרופות, ובכך נוכל לממש את המטרה המרכזית שציינתי – קשר ישיר עם צרכן התרופות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים