בוטלה תוכנית המעבר של צה"ל לנגב

במסגרת פרויקט הענק אמורות היו לעבור דרומה חלק מהיחידות הטכנולוגיות של הצבא ● הסיבות לביטול הן רצונו של צה"ל להפנות משאבים רבים יותר ללוחמה בטרור ולרכישת אמצעי לחימה מתקדמים ● כך ירדו מיליארדי שקלים לטמיון

פרויקט שהושקעו בו מיליארדי שקלים. צילום אילוסטרציה: Bigstock

* תוכנית המעבר של צה"ל לנגב, אחת התוכניות הגדולות והיקרות בתולדות הצבא, בוטלה – כך נודע לאנשים ומחשבים. בכלל זה, בוטל מעברן לנגב של חלק מהיחידות הטכנולוגיות. הממשלה וצה"ל צפויים להודיע על ביטול התוכנית במסיבת עיתונאים שתתקיים בשבוע הבא, בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, וראשי היחידות הלא מסווגות שהיו אמורות לעבור דרומה.

הסיבה למהלך, שכונה גם "עליית צה"ל לנגב", לא נמסרה, אולם גורמים המקורבים לו יודעים לספר כי ישנן כמה סיבות לביטול פרויקט הענק: הראשונה היא שצה"ל החליט להשקיע יותר משאבים במאבק בטרור ובונה תוכנית היערכות לשינויים הגיאו-פוליטיים במזרח התיכון. כמו כן, בצבא עתידים להפנות את הכסף שייחסך כתוצאה מביטול המעבר לרכישת אמצעי לחימה מתקדמים ולהתעצמות מבצעית נוספת. בנוסף, במערכת הביטחון מאוכזבים מהאכלוס האיטי של אנשי הקבע בדרום הארץ.

יצוין שהאזור מלא במשאבי טבע ומומחים מעריכים כי עשוי להיות במקום בו אמורים היו להיבנות הבסיסים מאגר של פוספטים, שגורמים בעלי עניין ירצו לשים עליו את ידיהם.

בשל ביטול המעבר לנגב יבוטלו פרויקטי על נוספים, ביניהם הקמת המכרז הטכנולוגי הגדול והמורכב ביותר בתולדות צה"ל – פרויקט בהיקף מאות מיליוני שקלים, שלטובתו הוקם מטה "תוכנית IT דרומה". החיילים, הקצינים ואנשי הקבע המשרתים במטה יפוזרו ביחידות אחרות של הצבא.

בצה"ל אף שוקלים את שחרורם של חלק מהקצינים ואנשי הקבע שהיו אמורים להיות חלק מהפרויקט, בהם מומחי טכנולוגיה. הדבר יכול לתרום למענה למצוקת כוח האדם בענף ההיי-טק.

פרויקט שידע עליות ומורדות

מעבר צה"ל לנגב הוא פרויקט ענק שנמצא בכותרות כבר מספר שנים. החלטת הממשלה 3161, בה הוחלט על המעבר, התקבלה באפריל 2011. בתחילה תוכנן הפרויקט להסתיים ב-2018, אולם לאחר מכן נדחה ל-2022. צה"ל אף פינה כמה מחנות מאזורים אחרים לצורך המעבר, בהם מחנות נטושים וכן משרדים בקריה בתל אביב, שבמקומם נבנה חלק מפרויקט שרונה.

הפרויקט כלל ארבעה שלבים, שחלקם כבר בוצעו: העברת בסיס התובלה של חיל האוויר לנבטים והקמתן של עיר הבה"דים, קריית התקשוב וקריית המודיעין. ביצוע המעבר ידע עד כה עליות ומורדות, ובנובמבר 2014 החליט שר הביטחון לעצור אותו בטענה לקשיים תקציביים. עם זאת, לאחר מכן נחתמו הסכמים בין משרד האוצר למשרד הביטחון שאפשרו העברת תקציב נוסף לפרויקט ואת חידושו.

לקראת המעבר של צה"ל לנגב נוצרה התוכנית הרב-שנתית (תר"ש) של אגף התקשוב ונבנה החזון התקשובי של צה"ל לעשור הקרוב. המטרה הייתה לנצל את המעבר על מנת להיערך בצורה מיטבית לשדה הקרב המודרני, תוך מימוש תפיסת "צה"ל ברשת" ו-"לחימה מבוססת רשת". המעבר לנגב היווה עבור אגף התקשוב הזדמנות ליצירת התפיסה המבצעית המעודכנת והחדשה של ה-ICT הצה"לי, הכוללת את הפיכת הצבא להרבה יותר טכנולוגי, עם שיתופי פעולה בין זרועיים נרחבים עוד יותר, מימוש תפיסת השילוביות, הרב זרועית ומערכי לחימה מדויקים. הכוונה בתוכנית היא ליצור צבא מגיב יותר, מתקיף מדויק יותר ומהיר יותר.

כעת, לא ברור מה יעלה בגורל החזון הטכנולוגי הזה. גורמים שונים בצה"ל חלוקים בדעתם – אחדים מעריכים שהוא ימשיך גם ללא המעבר לנגב ואחרים טוענים כי הוא יבוטל ואגף התקשוב יפנה לאפיקים אחרים.

עם זאת, למרות ביטול המעבר לנגב, בצה"ל החליטו להמשיך במימוש התפיסה לפיה נדרש להפוך את הלוחמים לבעלי יותר ידע, דיוק ואפקטיביות בלחימה. באגף התקשוב לומדים בתחום מהאמריקנים, שעוסקים רבות בהיתוך המידע ושיתופו לכלל הלקוחות – המבצעיים ותומכי הלחימה, באמצעות תפיסת Joint Information Environment – סביבת מידע שיתופי.

ביטולו של הפרויקט מעורר שאלות רבות, שבממשלה מטקסים בימים אלה עצה כיצד לתת להן מענה.

כך, למשל, לא ברור האם ואיך יפוצו גורמים רבים שהיו אמורים להרוויח כתוצאה מהמעבר. חלק מאותם גורמים אף הביעו את זעמם בעקבות הביטול. למשל, החברות הטכנולוגיות שאמורות לקחת חלק במעבר היחידות המחשוביות של צה"ל דרומה לא ייהנו מהרווחים שהיו אמורים להתקבל ממנו. כך גם היישובים שנמצאים בסביבת מחנה צריפין, שהיה אמור להתפנות כחלק מהמהלך, לא ירוויחו את כספי הארנונה של השכונות החדשות שהיו אמורות להיבנות על שטחו הענק. מדובר בערים ראשון לציון ורמלה ובמועצה המקומית באר יעקב.

בין המביעים ביקורת על ההחלטה לבטל את הפרויקט היו גם גורמים במערכת הביטחון, שטענו שמדובר באחד הכישלונות המהדהדים בתולדות צה"ל. לדבריהם, על הצבא להפיק מכך לקחים.

* שימו לב לתאריך פרסום הידיעה.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. הבנשל ארם

    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח

  2. מיקוקו

    ומחר, 2/4/2016, הם יחזירו הכל לתוכנית המקורית.

  3. דניאל

    מתיחה ל-1 באפריל, אבל בלי קשר לדעתי צריך לזרז את התהליך.

אירועים קרובים