הדובר בישיבה בכנסת: רובוט

חברי ועדת המדע והטכנולוגיה דנו בהשפעת הטכנולוגיה על שוק התעסוקה, ושמעו הרצאה מפי עתידן שהוצגה על ידי רובוט ● ח"כ עליזה לביא, יוזמת הדיון: "הממשלה מודעת לכך שהטכנולוגיה תשפיע על שוק התעסוקה - ולא עושה דבר"

בוב הרובוט הגיע להרצות בישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת - והתלבש בהתאם. צילום: דוברות הכנסת

תמונה מדאיגה עלתה מישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שהתקיימה אתמול (ג') ועסקה בשוק התעסוקה בעידן הטכנולוגי של ימינו. חברי הכנסת דיברו על המשרות שיורדות לטמיון ועל ההערכות שהטכנולוגיה בכלל, והרובוטיקה בפרט, יביאו לפיטורים. אלא שאת מרבית העניין תפס רובוט, שהרצה בפני חברי הוועדה ושאר משתתפי הדיון.

אחת הסוגיות המרכזיות שעלו על הפרק בדיון היא השתנות עולם התעסוקה כתוצאה מהאוטומציה ההולכת ומוגברת ומהפיכת יותר ויותר בעלי מקצוע למיותרים, מבלי שנמצאה להם תעסוקה בהיקף המתאים ובייחוד ברמה המתאימה. במהלך הישיבה אוזכרו ממצאי מחקר שנערך באחרונה במכון טאוב והראה ש-39% מהעובדים בישראל מועסקים במקצועות שנמצאים בסיכון לאוטומציה, וכתוצאה מכך ייתכן מאוד שיפוטרו.

יוזמת הדיון, ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), אמרה כי "כל כך הרבה משרות יורדות לטמיון ואנחנו לא מוכנים לכך. מערכת החינוך לא נותנת לדור הצעיר את הכלים כדי להתמודד בשוק התעסוקה העתידי. הממשלה מודעת לשינויים בשוק התעסוקה ולכך שהטכנולוגיה תשפיע עליו לרעה – ולא עושה דבר".

לדבריה, "הרובוטים כאן והם ייקחו מקומות עבודה אם רק ניתן להם, אבל אם נשתמש בטכנולוגיה כדי לשמור על הכישורים שלנו ועל ההון האנושי הקיים, נוכל להתגבר על כך. השינוי חייב להתחיל – זו קריאת השכמה".

תכירו את בוב הרובוט

הדיון התקיים כחלק מיום בו עסקו ועדות ומליאת הכנסת בשוק התעסוקה ובבעיותיו. כחלק מהדיון של ועדת המדע והטכנולוגיה, שמעו חבריה הרצאה מפי ד"ר רועי צזנה והרובוט ש-"מייצג" אותו. הסבר: ד"ר צזנה הוא עתידן בוגר הטכניון וחוקר בסדנת יובל נאמן באוניברסיטת תל אביב. הוא מתגורר בבוסטון, אך הדבר לא מונע ממנו להרצות בישראל באמצעות בוב – רובוט המייצג אותו, שהוא מפעיל מרחוק. בוב זז על הבמה, באמצעות גלגלים.

מימין: יוזמת הדיון, ח"כ עליזה לביא, ויו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב. צילום: דוברות הכנסת

מימין: יוזמת הדיון, ח"כ עליזה לביא, ויו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב. צילום: דוברות הכנסת

ד"ר צזנה, שנראה בווידיאו על גבי בוב הרובוט, אמר כי "התופעה מוכרת לאורך ההיסטוריה: 60% מהמקצועות שהיו קיימים לפני 200 שנה לא קיימים כיום. אנשים העבירו חלק מהעבודה לידיים של המחשבים. במשך תקופה ארוכה, המשרות שאבדו הוחלפו במשרות טובות יותר, שדרשו השכלה גבוהה יותר, אך בימינו, לא כל משרה שנעלמת מוחלפת במשרה חדשה. מתחילת שנות האלפיים לא נפתחו משרות חדשות בארצות הברית".

"האוטומציה הגבירה את היעילות ולכן לא צריך את אותו מספר של פועלים זוטרים", ציין ד"ר צזנה. "החלפנו את הפועלים הזוטרים בפועלים בכירים בעלי יצרנות גבוהה. יחד עם זאת, על אף שמאז 1970 היצרנות עלתה פי שניים – השכר לא עלה".

הוא הוסיף כי "תהליך האוטומציה הזה רק ממשיך. כבר יש רכבים אוטונומיים ולפי שר התחבורה האמריקני, עד 2025 הם יהיו על כל כביש, מה שעלול לייתר מקצועות של נהגים. בנוסף, מחשבים יהיו מסוגלים לבצע ראיית חשבון, ייעוץ פיננסי ואפילו ייעוץ רפואי ברמה שעולה על רופאים אנושיים. הם רק ממשיכים להתפתח".

פטיש ליו"ר הוועדה מתלת מימד

בדיון דיבר גם צבי שילר, יו"ר האיגוד הישראלי לרובוטיקה. הוא ציין כי "אומרים שהרובוטים כבר כאן אבל מה שאנחנו רואים זו רק תחילתה של מהפכה המתרחשת מול עינינו. מספר הרובוטים עדיין קטן והם לא חדרו לכל תחומי החיים".

לדבריו, "המהפכה הרובוטית תעזור לנו לחיות חיים יותר טובים. לא צריך ואי אפשר לעכב את ההתפתחות הטכנולוגית. במקום זאת, אנחנו צריכים לחבק את הטכנולוגיה, לזהות את ההזדמנויות שהיא מביאה, להגן על מי שעלול להיפגע ולהכין את הדורות הבאים להתמודדות מוצלחת איתה".

אלכס ציגלמן מגיש ליו"ר הוועדה את הפטיש התלת מימדי. צילום: דוברות הכנסת

אלכס ציגלמן מגיש ליו"ר הוועדה את הפטיש התלת מימדי. צילום: דוברות הכנסת

"התעשייה הישראלית מובילה בעולם בתחום הרובוטיקה. יש לנו את התשתיות הטכנולוגיות וכוח האדם ואם ננצל אותם – נוכל להיות חזקים. אנחנו, באיגוד, רוצים להפוך את ישראל מרכז עולמי לרובוטים חכמים נקים פה תעשיה שתעסיק יותר עובדים מאשר אלה שייפלטו", אמר.

אחד המשתתפים, אלכס ציגלמן, הציג מדפסת תלת מימד וציין כי היא מסוגלת להדפיס תכשיטים, חומרים ביולוגיים, איברים ביולוגיים ועוד. ציגלמן הגיש ליו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), פטיש שהודפס במהלך הדיון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים