יבמ בשירות המלחמה בטרור: תטמיע מערכת לניתוח מידע בצבא ארצות הברית בשווי 20 מיליון דולרים

העסקה נחתמה לחמש שנים, ובמסגרתה תוטמע המערכת בפיקוד המבצעים המיוחדים של הצבא האמריקני ● הגישה שאותה תיישם יבמ קובעת שקודם יש לקבוע את מהות המבצע, ורק אז להציע מהי דרך הפעולה היעילה להטמעת ולחיבור פיסות המידע הנדרשות לכך ● קווין גרין, תת-אדמירל בדימוס של חיל הים האמריקני, וכיום מנהל חטיבת הייעוץ למגזר הביטחוני ביבמ-IGS: הצבא נותר הרחק מאחור בתחום

האם מערכות לניתוח מידע ובינה עסקית המסייעות לארגוני ענק דוגמת וול-מארט (WalMart) ופדרל אקספרס (Federal Express) יכולות לסייע למלחמה בטרור? יבמ (IBM) תנסה לענות בחיוב על האתגר, כך מדווח ביזנס-וויק (Business Week). זאת לאחר שחטיבת השירותים של הענק הכחול, יבמ גלובל סרוויסס (IGS), חתמה על חוזה ענק, בן 20 מיליוני דולרים, למשך חמש שנים, שבמסגרתו היא תטמיע מערכות ניתוח מידע בפיקוד המבצעים המיוחדים של הצבא האמריקני, Ussocom. הפיקוד מתאם את פעילות היחידות למבצעים מיוחדים של כל חיל בצבא ארצות הברית, ובשנים האחרונות הוא משמש כחוד החנית של הצבא האמריקני במלחמתו בטרור.

מערכות ניתוח מידע ובינה עסקית מסייעות לארגונים תעשייתיים לנהל את התהליכים בארגון בצורה טובה יותר, ולטייב את קבלת ההחלטות של מנהליהם. לדברי קווין גרין, תת-אדמירל בדימוס של חיל הים האמריקני, וכיום מנהל חטיבת הייעוץ למגזר הביטחוני ביבמ, IGS, הצבא נותר הרחק מאחור בתחום. כך, לדוגמה, במלחמת אפגניסטן, נדרש לשנע מידע ממערכות IT שונות בנוגע לכוח אדם, חלקי חילוף, כלי נשק, מזון לוגיסטיקה ועוד – ורק אז להעבירן למערכת IT אחת.

הגישה החדשה שאותה תיישם יבמ דוגלת בתפיסה שלפיה קודם יש לקבוע את מהות המבצע, ורק אז להציע מהי דרך הפעולה היעילה להטמעת ולחיבור פיסות המידע הנדרשות לכך. צוות אנשי IGS שיעבוד בפיקוד המבצעים המיוחדים יכלול יועצים מומחים בטרור קיברנטי ואבטחת מידע, ביטחון, תחבורה, ומגזרי התמחות אחרים הנדרשים לבניית המודל החדש עבור הלקוח הצבאי. ליבמ יש כבר ניסיון דומה, אף אם בהיקפים קטנים יותר, בהטמעת פרויקטים שכאלה בצבאות בריטניה ופינלנד. יבמ תעבוד עם חברות שתשמשנה כקבלני משנה. חברות אלה מתמחות במגזר הביטחוני, במודיעין ובהגנה על תשתיות לאומיות. דובר של פיקוד המבצעים המיוחדים אמר, כי החוזה כולל כמה חברות היי-טק, אולם לא נקב בשמותיהן.

מפתיע, כי דווקא המגזר הצבאי נותר מאחור בתחום ה-BI. במלחמת העולם השנייה, מתמטיקאים מצבאות בריטניה וארצות הברית עסקו יחדיו בגישה של פתרון בעיות, שלאחר מכן הפך למה שידוע בתעשייה כניתוח מידע עסקי. אז, המדענים ניסו להתמודד עם השאלה כיצד לפעול נגד מצב של הטבעת ספינות ומשחתות של צבאות המערב על ידי צוללות גרמניות. אלה האחרונות הטביעו את כלי השיט של ארצות הברית, שהיו בדרכם לספק אמצעי לחימה לבריטניה. המדענים סיפקו מודלים מתמטיים מסובכים וגדולים, שהצליחו לנבא בצורה מיטבית את המועדים והנתיבים שעל כלי השייט המערביים לשוט בהם, עם מינימום פגיעות. כך נולד מושג ה-"מיטוב", אופטימיזציה, שהיה אחד מהיסודות למדע חקר הביצועים.

לאחר המלחמה, יבמ השקיעה משאבי מו"פ נכבדים בתחום, בעיקר לטובת טיפול בשרשרת האספקה שלה עצמה. בשנים האחרונות השקיע הענק הכחול, כמו גם מתחריו, כספים רבים בתחום ה-BI. כך, יבמ רכשה חברות בתחום ניתוח עסקי ו-BI בערך של יותר מעשרה מיליארד דולרים, ביניהן קוגנוס (Cognos) תמורת 5 מיליארד דולרים – רכישה שבוצעה ב-2007 – ו-SPSS תמורת 1.2 מיליארד דולרים – רכישה שבוצעה ביולי האחרון. באחרונה הודיעה יבמ על הקמת קבוצה חדשה בחברה, המתמחה במיטוב ניתוח עסקי. קבוצה זו תכלול 4,000 יועצים ומומחים בתחום. בנוסף, ימים אחדים לאחר רכישת SPSS השיקה יבמ מערכת לעיבודים אנליטיים עסקיים, המיועדת לנתח כמויות גדולות של נתונים ולספק תחזיות עסקיות מדויקות ומהירות. המערכת, IBM Smart Analytics System, משלבת מוצרי תוכנה, שרתים ואחסון לצד שירותי ייעוץ ומומחים במגוון תחומי תעשייה.

פיקוד המבצעים המיוחדים האמריקני הוקם לאחר ניסיון החילוץ הכושל של 52 בני הערובה האמריקניים באיראן, לפני 30 שנים. פעולה זו תוכננה כמבצע מורכב, אולם לא יצאה לפועל בשל סופת חול שפגעה במסוקים עוד בשלב הראשון של המבצע. האירוע המשיך להסתבך, ובסופו נהרגו שמונה אנשי צוות אוויר אמריקניים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים