יבמ חושפת: אלו הן הטכנולוגיות שישנו את חייכם בשנים הקרובות

ענקית המיחשוב חוזה כי בתוך חמש שנים נלמד במערכת חינוך מתקדמת, נרכוש מצרכים בחנויות פיזיות חכמות, נזכה לטיפול רפואי אישי על סמך נתוני DNA – ואפילו נרגיש מוגנים בעזרת שומר אינטרנטי ומענה חדשני מהערים החכמות בהן נגור ● העתיד על פי יבמ

הערים החכמות - תחום בצמיחה. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

כיתת הלימוד העתידית תלמד את אופיים, יכולותיהם, ביצועיהם והעדפותיהם של תלמידי העתיד – כך צופה יבמ (IBM) בתחזית הטכנולוגית השנתית שלה, המפורסמת זו השנה השמינית ברציפות. סך הכל צופה החברה חמש הנושאות עמן פוטנציאל לשנות את חיינו בחמש השנים הבאות: עולם הקניות המקוון, רפואה מותאמת אישית על ידי שימוש בנתוני DNA, שומר דיגיטלי ברשת, ערים חכמות שיסייעו לתושביהן לחיות טוב יותר, וכאמור תחום החינוך.

התחזיות של יבמ מתבססות על מכנה משותף של מערכות מיחשוב קוגניטיבי, שיודעות ללמוד כל דבר, כל תחום וכל תהליך, להציע אופני פעולה מנומקים ולתקשר עמנו במתכונת טבעית ובהתאמה אישית. החידושים האלה מתאפשרים בזכות השילוב בין כלי ענן מיחשוב, ניתוח אנליטי של נתוני Big Data וטכנולוגיות למידת מכונה – תוך התייחסות לסוגיות פרטיות ואבטחה.

הכיתה הלומדת: הכיתה העתידית תיתן למורים כלים שיאפשרו להם ללמוד על אודות כל תלמיד, להציע לו תוכנית לימודים התפורה לממדיו – מגן הילדים דרך התיכון והאוניברסיטה ועד להכשרה מתמשכת, תוך כדי שנות התעסוקה שלו. היכולת החדשה הזאת תישען על שילוב נתונים, דוגמת ציוני מבחנים והתפתחותם לאורך זמן, תוך ניתוח ברמת הנושא והשאלה הבודדת, נוכחות בשיעורים והתנהלות התלמיד מול מערכות לימוד מקוונות – ולא רק מבחני יכולת וכישורים.

ניתוח אנליטי מתוחכם, באמצעות מיחשוב ענן, יספק כלי תמיכה בהחלטות למורים, שיאפשרו להם להצביע על התלמידים הנתונים בסיכון והמחסומים בפני הצלחתם של תלמידים אלה. הםויציעו דרכים לסיוע לתלמידים בהתמודדות עם אתגרי החומר, כל אחד על פי סגנון הלימוד המאפיין אותו באופן אישי.

החנויות הפיזיות יכבשו שוב את לב הצרכנים. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

הולכים לחנות: לאחר שנים שבהן רושמות הקניות המקוונות שיא אחר שיא, צפויות טכנולוגיות חדשניות להשיב את הקנייה המקומית, בחנות הפיזית, אל מרכז הבמה. קמעונאים מתוחכמים ישתמשו, בתוך חמש שנים, בקרבה הנוצרת אל הלקוח בחנות, על מנת ליצור חוויה שאינה אפשרית בעולם הקמעונאות המקוונת בלבד.

חנויות אלה ירחיבו את החוויה הדיגיטלית בעזרת הבאת הרשת אל המקום שבו נמצא הקונה, ובו הוא מסוגל למשש את המוצרים עצמם: המרחב הפיזי של החנות. בתוך חמש שנים, על פי יבמ, עשויים קמעונאים להשתמש בטכנולוגיות דוגמת אלה של מערכת ווטסון (Watson), או מציאות רבודה, על מנת לצייד אנשי מכירות בחנות ולהפוך אותם למומחים לכל מוצר הנמצא על גבי המדפים – ולספק לקונים חוויית קניות משופרת ברמת החנות.

לדברי עודד כהן, סגן נשיא ביבמ ומנהל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה, החוקרים במעבדה הישראלית ניצבים בחזית העשייה המדעית בתחום זה. "פיתחנו את מערכת 'אזורי הנוכחות' של יבמ לאיתור המיקום של אנשים בין כותלי מבנה. הטכנולוגיה המלהיבה הזאת מסייעת לקמעונאים להציע ללקוחותיהם חוויית קניות עשירה יותר ומאפשרת לנהל את החנויות באופן אופטימלי. בתחום המציאות הרבודה, פיתחנו אפליקציה למכשירים ניידים, המאפשרת למצלמה המשולבת בסמארטפון לזהות מוצרים על גבי מדפי החנות, להציג ללקוחות מידע מפורט עליהם ולארגן טוב יותר את שטחי התצוגה. הטכנולוגיות האלה משנות מן היסוד את חוויית הקניות בחנות", מעריך כהן.

טיפול מותאם DNA אישי: טיפולים בסרטן יותאמו אישית לפרופיל הגנטי ויוצעו במינון ובמתכונת מדויקים. בתוך חמש שנים צפויה ההתקדמות בתחום הניתוח האנליטי של נתוני Big Data והופעת מערכות מיחשוב קוגניטיבי מבוססות ענן, יחד עם פריצות דרך בתחום המחקר הגנומי – ואלה יסייעו לרופאים באבחון מדויק יותר ובהצעת תובנות ספציפיות לגבי אופציות הטיפול.

מערכות אלה מתוכננות להפוך יותר ויותר חכמות עם הזמן, באמצעות למידה רצופה על אודות חולים, המידע הגנטי שלהם ואופן התגובה שלהם לתרופות – תוך פתיחת אפשרות להציע אופציות טיפול בהתאמה אישית על פי מבנה ה-DNA של החולה המסוים, גם במחלות דוגמת שבץ או מחלות לב.

טיפולים יותאמו אישית לפרופיל הגנטי של המטופל. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

התרומה הישראלית לעבודת המחקר של יבמ בתחום הרפואה מתמקדת בשימוש בניתוח DNA לצורך התאמה אישית של טיפולים רפואיים, תוך מינוף הידע המתקבל מהמחקרים המעודכנים ביותר, ומסייעים באספקת טיפול המוגדר על פי מאפייני הגנום של החולה. "במקום להידרש לשנים ארוכות עד להצגת שיפור בתהליכי האבחון והטיפול הרפואי, אנחנו גורמים לדברים להתרחש כאן ועכשיו, באופן שמסייע בשיפור איכות החיים של כלל הציבור", אומר כהן.

שומר דיגיטלי אישי: האבטחה ברשת מתבצעת במתכונת של פיסות נפרדות, ומותירה אותנו חשופים במיוחד. הגישות המסורתיות לאבטחה – סיסמאות, תוכנות אנטי וירוס או חומות אש – אינן מציעות סביבה מקיפה וכוללת. הן מזהות איומים מוכרים ובוחנות בדרך כלל רק מקור אחד של נתונים. בתוך חמש שנים ניעזר במערכות הגנה אישיות, שיודרכו בתהליכים אוטומטיים להתמקד באנשים ובפרטים המזוהים עמם, ויציעו רמה חדשה של הגנה מפני גניבת זהות. האבטחה תהפוך להיות תלוית הקשר ותשתמש בנתונים היסטוריים, על מנת לאמת את זיהוי המשתמש על גבי מגוון מכשירי קצה. השומר הדיגיטלי מהדור החדש יידע להתערב ולזהות פעילות חריגה או לא הגיונית, לפעול ולייעץ למשתמש.

הערים החכמות יבינו בזמן אמת את העדפותיהם של מיליוני תושבים - בזמן אמת. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

העיר שמסייעת לתושבים: בתוך חמש שנים יידעו ערים להבין בזמן אמת כיצד מתרחשים מיליארדי אירועים שונים בו זמנית. מחשבים ילמדו ויבינו את צורכי בני האדם בערים, העדפותיהם, עיסוקיהם, וכיצד הם נעים ממקום למקום. בקרוב יוכלו ערים והאנשים העומדים בראשן להבין ולעכל מידע חדש המגיע מאזרחים, ולדעת מה הם המשאבים העירוניים הנדרשים, היכן יש בהם צורך ומתי מעדיפים האזרחים להשתמש בהם. כך תוכל העיר להבטיח אופטימיזציה של שירותיה על פי צורכי התושבים.

"אנחנו יודעים כיום יותר מאשר כל דור אחר שקדם לנו. ועדיין, אנחנו נאבקים על מנת להתמודד עם הצפה של מידע מורכב, שלא לדבר על עמידה על מכלול המשמעות של כמויות עתק של נתונים הנאגרות בקצבים מהירים יותר ויותר", מסכם כהן. "בעזרת יצירת טכנולוגיה המתוכננת מראש ללמוד ולשפר את רמת התודעה שלנו, נסייע לבניית עידן חדש של קדמה, הן ברמת הפרט והן ברמת החברה בכלל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים