גוגל החלה בניסוי של מנוע חיפוש חדש מבוסס AI

האם ענקית הטק ממאונטיין וויו עשתה כעת את הצעד הבא שלה לשמירת ההגמוניה בעולם החיפוש? החברה הודיעה שהיא בוחנת גרסה חדשה של מנוע החיפוש, המופעלת על ידי כלי הבינה מלאכותית מתקדם שפיתחה, ג'מיני

בוחנת כלי חיפוש חדש מבוסס AI. גוגל.

גוגל הכריזה אתמול (ד') כי היא מתחילה בניסוי מוגבל של כלי חיפוש חדש לחלוטין, המכונה AI Mode, ואשר מופעל על ידי גרסה מותאמת של מודל הבינה המלאכותית המתקדם שלה, ג'מיני 2.0 (Gemini 2.0). הכלי החדשני הזה נועד לספק למשתמשים תשובות מקיפות וחכמות יותר, הנוצרות בידי בינה מלאכותית, במקום רשימת הקישורים לאתרי אינטרנט, כפי שהיה נהוג לקבל ממנוע החיפוש עד כה.

על פי הודעה בבלוג הרשמי של גוגל, AI Mode החדש הוא ניסוי מוקדם, שמקורו ביחידת Search Labs שלה, והוא למעשה מרחיב את יכולות הפיצ'ר AI Overviews הקיימות, זאת באמצעות יכולות חשיבה, ניתוח והבנה מרובות-אופנים ומתקדמות הרבה יותר. הכלי AI Overviews – שאתם לבטח מכירים כאותה חלונית המייצרת תקציר של מידע לשאליתא שלכם – הוא למעשה תוסף שמצטרף אל מנוע החיפוש כיום, ומציג מידע בתוצאות כאשר המערכות של החברה קובעות שתגובות ג'נרטיביות יכולות להיות מועילות במיוחד – למשל, כאשר ברצונכם להבין במהירות מידע ממגוון מקורות.

ואולם הכלי החדש והמורחב, שנכנס לשלבי הניסוי כעת, אמור בעצם לאפשר למשתמשים לשאול אותו ישירות כל שאילתא ולקבל תשובה מועילה שהבינה המלאכותית הפיקה כל הידע שאיתרה וליקטה בנושא הנדון, יחד עם אפשרות לשאול גם שאלות המשך. כל זאת כמובן בתוך שהמשתמש מקבל מהצ'טבוט קישורים רלוונטיים לאתרי אינטרנט, בדומה למה שעושה כבר שנים מנוע Google Search המקורי.

רובי שטיין, סמנכ"ל מוצר ב-גוגל חיפוש, כתב פוסט שעלה לבלוג החברה, ובו ציין: "שמענו ממשתמשים מתקדמים שהם רוצים תגובות AI לעוד יותר מהחיפושים שלהם". לדבריו, ה-AI Mode "מועיל במיוחד לשאלות הדורשות חקירה נוספת, השוואות והסקת מסקנות. אתם יכולים לשאול שאלות מורכבות שיכלו בעבר לדרוש מספר חיפושים – כמו חקירת קונספט חדש או השוואת אפשרויות מפורטות – ולקבל תגובה מועילה המופעלת על ידי AI, עם קישורים למידע נוסף".

החוויה החדשה שגוגל מביאה למשתמשים בפיילוט הזה משלבת, כך הוסבר, את היכולות המתקדמות של המודל עם מערכות המידע הטובות ביותר של החברה, כך שיגיעו ישירות אל מנוע החיפוש. המשמעות היא שהמשתמשים יוכלו לא רק לגשת לתוכן איכותי מהאינטרנט, אלא גם לנצל מקורות מידע עדכניים בזמן אמת. לפי גוגל, השיטה משתמשת בטכניקה המכונה "מניפת שאילתות" (query fan-out), אשר מבצעת מספר חיפושים קשורים במקביל על פני נושאי משנה ומקורות נתונים מרובים, ואז מאגדת את התוצאות כדי לספק תגובה איכותית וקלה להבנה.

כדוגמה ליכולות החדשות, גוגל הציגה שאילתה כמו "מה ההבדל בתכוּנוֹת מעקב השינה בין טבעת חכמה, שעון חכם ומזרן מעקב?". לפי הסברי החברה, הכלי הפועל בהתאמה למודל ג'מיני 2.0, משתמשת בגישה רב-שלבית כדי לתכנן, לבצע חיפושים ולאחר מכן לספק את המענה הטוב ביותר. אחרי המענה הראשוני, המשתמשים יכולים גם לשאול שאלות המשך כדי להעמיק בנושא, כמו למשל "מה קורה לקצב הלב שלך במהלך שינה עמוקה?" ולקבל תשובה בהירה, עם קישורים לתוכן רלוונטי.

האם נמצאה השיטה להמשך השליטה בתחום החיפוש?

גוגל היא כידוע השחקנית הדומיננטית ביותר בתחום החיפוש באינטרנט. בשנת 2024, ההכנסות של חברת האם, אלפבית, שעמדו על 350 מיליארד דולר נבעו בעיקר מפרסום הקשור הדוקות למנוע החיפוש. 

כשהושק ChaGPT בידי המתחרה OpenAI התקשורת העולמית דיווחה על היסטריה ב-גוגל בשל החששות שהגולשים יעברו להישען עליו, ועל כלים דומים – כשהיא עצמה טרם פיתחה כאלו – לשם חיפוש מידעים, ויעדיפו את הכלים החדשניים על פני מנוע החיפש הישן והטוב. גוגל "שמה גז" והזדרזה, כנראה מדי, לשחרר את בארד, שלא נחל הצלחה גדולה ואף עשה כמה "פאשלות" שעלו לה ביוקר. אולם איבוד משתשמשי 'גוגל חיפוש' רבים דווקא לא ממש קרה בינתיים, ולמרות זאת – כעת נראה כי גוגל כבר עסוקה באיתור של תרופה למכה.

ראשית, על פי דיווחים רבים, תכונת AI Overviews של החברה כבר מגיעה כיום ליותר ממיליארד אנשים. שנית, הניסוי הנוכחי – אם יצלח ויוכח כיעיל ומועיל למשתמשים, כך לפחות מקווים בגוגל – יאומץ במהירות על ידי מיליוני אנשים ברחבי העולם וישאיר את הענקית ממאונטיין וויו מושלת בזירת החיפוש באינטרט.

יצוין כי גם כלי GenAI אחרים מציעים כיום יכולות חיפוש בווב, אך עם זאת, למנוע החיפוש החדש מבית גוגל יש יתרון מובנה על פני רבים מהמתחרים. לדוגמה, ChatGPT, המתחרה המובילה בתחום ה-GenAI, אינו מסונכרן בכלל ישירות עם נתונים עדכניים מהאינטרנט בגרסאותיו הרגילות. לעומת זאת, ה-AI Mode משלב יכולות ג'ימיני מתקדמות עם מערכות המידע הטובות ביותר שלה, כולל גישה למקורות מידע רעננים ועדכניים ביותר. יתרון זה מאפשר לגוגל לספק תשובות מדויקות ומקיפות יותר לשאלות משתמשים, בהשוואה לכלי AI רבים אחרים.

ואולם חשוב לציין כי מדובר בינתיים בשלב ניסיוני מוקדם, וגוגל מודעת לאתגרים ולשיפורים הנדרשים על מנת שמרבית גולשי העולם יאמצו את הטכנולוגיה והכלי החדש ברצון ובאופן נרחב. החברה מסרה כי היא מתכוונת לטפל באתגרים שונים ולבצע שינויים מהירים בחוויית המשתמש, על בסיס המשוב שתקבל בפיילוט.

גוגל גם עדכנה כי היא כבר עובדת על יכולות חדשות ותוספות ל-AI Mode, כמו למשל הוספת תגובות ויזואליות יותר עם תמונות וסרטונים, עיצוב עשיר בהרבה, וכן על דרכים חדשות ומקוריות עבור המשתשים להגיע לתוכן אינטרנט מועיל.

בשלב זה, הניסוי של AI Mode זמין כאפשרות בחירה מוגבלת ב-Labs למנויי Google One AI Premium בלבד. מדובר במנוי בתשלום, המספק אחסון נוסף בענן וגישה מיוחדת לתכונות AI מסוימות. עם זאת, גוגל מציינת כי היא מתכננת להרחיב את הבדיקות בהדרגה, בהתבסס על משוב המשתמשים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים