מנכ"ל אמזון איים על עובדים: אם לא יחזרו למשרד – יפוטרו

עובדי הענקית מסיאטל נקראו לשוב למשרד או ש"ימיכם יהיו ספורים", כך אמר אנדי ג'סי בפגישה בחודש שעבר, לפי האינסיידר ● החברה אישרה ל-CNN שאכן עובדיה חייבים לציית למדיניותה, שהיא בעצם מתכונת עבודה היברידית

קרא לעובדים לחזור למשרדים או שיפוטרו. אנדי ג'סי, מנכ"ל אמזון.

אנדי ג'סי, מנכ"ל אמזון העולמית, איים באחרונה על עובדיו שאם לא יחזרו למשרדים – יפוטרו. לפי דיווח של הביזנס אינסיידר, ג'סי אמר לעובדים במהלך פגישה בתחילת החודש כי "עבר הזמן להתנגדות" וכי "צריך להתחייב" לחזרה למשרד.

"אם אתם לא מסוגלים, אני גם מבין את זה, אבל זה כנראה לא יסתדר לכם באמזון, כי אנחנו חוזרים למשרד לשלושה ימים בשבוע לפחות", אמר, "וזה לא בסדר שכל חברי הצוות שלנו יהיו שלושה ימים בשבוע וחלק מהאנשים יסרבו לעשות זאת".

ג'סי  הרחיב באוזני עובדיו וסיפר שדיבר עם עשרות מנכ"לים אחרים וש"כמעט כולם" מעדיפים שעובדיהם יחזרו לעבודה ממטות החברות ויחדלו מעבודה מרחוק ומהבית, שאליה הורגלו במהלך מגיפת הקורונה ואחריה.

CNN ציטטה את ג'סי, שאמר במהלך האירוע החודש כי בעוד שהעובדים זכאים לא להסכים עם החלטת החברה להחזיר עובדים למשרד ולבקר אותה, הם אינם רשאים להתעלם מהמדיניות. אמזון אישרה ל-CNN את הנוהל שהציד המנכ"ל, והוסיפה שג'סי הבהיר כי מדיניות החזרה למשרד היא תוצאה של החלטות המבוססות על הערכה של גורמים שונים, כולל תוצאות עסקיות. ג'סי הוסיף וציין כי לאמזון יש מעט נתונים שתומכיפ בהמשך במדיניות של עבודה מרחוק לתקופה בלתי מוגבלת.

החברה אמרה ל-CNN שהיא הדגישה לאורך כל הדרך כי גישתה לעבודה מרחוק תתפתח יחד עם מצב המגיפה והתנאים שיתקיימו סביבו.

הפכו לנורמלי החדש מאז הקורונה. עבודה מרחוק או עבודה היברידית. אילוסטרציה.

הפכו לנורמלי החדש מאז הקורונה. עבודה מרחוק או עבודה היברידית. אילוסטרציה. צילום: BigStock

עבודה מרחוק ועבודה מהמשרדים ומה שביניהן

עבודה מרחוק מתבצעת מחוץ למשרד, לרוב מבית העובד, ומתאפשרת הודות לטכנולוגיות מידע ותקשורת מתקדמות. על פי מחקר של חברת Globalization Partners, בשנת 2023 כ-36% מהעובדים בעולם פועלים מרחוק לפחות בחלק מהזמן, ומאידך כ-22% מהעובדים עובדים מרחוק באופן מלא, כלומר – לא מגיעים למשרדים כלל.

בתווך ישנה שיטת עבודה היברידית, המהווה שילוב של עבודה מהבית ועבודה מהמשרד, לפי חלוקה שנקבעת על ידי ההנהלה הספציפית של כל ארגון וארגון. במסגרת שיטת זו, מועסקי החברות לרוב עובדים מהבית מספר ימים בשבוע ומהמשרד – בימים שנותרו.

על אף שג'סי ואמזון, כמו גם חברות אחרות, ניסו לגרום לעובדיהם לשוב למשרדים – גם אם הדבר מצריך רילוקיישן מצידם, כפי שאמרה הענקית מסיאטל לעובדיה ביולי – מחקר של גרטנר (Gartner) מצא כי בשנת 2023 כ-70% מהעובדים בעולם עובדים ויעבדו בשיטת עבודה היברידית, ולא יחזרו לעבודה מלאה במשרדים. ולמעשה כיום אין בין חברות הטק הגדולות חברה שחייבה את העובדים לשוב באופן מלא למשרד, והמצב לא שב להיות כשהיה לפני הקורונה. גם בהודעתו האחרונה של ג'סי ובאיומיו – אין הכוונה לאלץ את המועסקים לשוב למשרד באופן מלא, אלא רק חלקית.  

לעבודה מרחוק ישנם יתרונות רבים, ביניהם זוהו על ידי מחקרים למשל: שביעות רצון גבוהה יותר של עובדים, עלייה בתפוקה, חסכון בעלויות וגמישות רבה יותר עבור המועסקים. עם זאת, ישנם גם כמה חסרונות לעבודה שלא מהמשרד ובפעילות יחד עם אנשי הצוותים, ובין אלו זוהו: תחושת בדידות, קושי בהפרדה בין החיים האישיים לעבודה ולצרכיה, ובעיקר – קשיים בתקשורת בין עובדים והיעדר דינמיקה של צוות, שככל הנראה ממלאת עובדים בהשראה וממריצה אותם לפעולה.

גם הפעם עובדי אמזון כנראה יאבקו

האיומים של מנכ"ל אמזון זכו לביקורת מצד עובדים וארגוני עובדים. "זה לא בסדר שאנדי ג'סי מאיים על עובדים שרוצים לעבוד מהבית", אמרה ג'וליה ווד, מנהלת ב-CWA (ר"ת The Communications Workers of America), ארגון עובדים גדול המאגד את עובדי תחום התקשורת בארה"ב. לדבריה, "המועסקים צריכים להיות מסוגלים לבחור היכן הם עובדים, והם לא צריכים להיות מאוימים בנידון".

אמזון היא אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם. היא מעסיקה יותר מ-1.5 מיליון עובדים ברחבי העולם. החברה הודיעה כבר בחודש מאי כי היא מחזירה את העובדים שלה למשרד, אך נתנה להם גמישות מסוימת לגבי מספר הימים שבהם הם ימשיכו לעבוד מהבית.

האיומים של ג'סי מעידים על כך שאמזון אינה מתכוונת לוותר על מדיניות החזרה למשרד שלה. עם זאת, סביר להניח שהחברה תמשיך להתמודד עם התנגדות לכך מצד העובדים.

התנגדות עובדים שכזו היא עניין שהקמעונאית האלקטרונית העוצמתית מורגלת אליו, בהיותה אחת החברות הגדולות שחוותה שלל מאבקי עובדים נגדה ונגד הנהלים שלה. בחלק מהמקרים אמזון כופפה את המוחים, אך היא גם נוצחה באחדים מהם. נזכיר לדוגמה את מאבק העובדים בנשאי משבר האקלים, שהופנה ישירות להנהלה ולבוס הגדול, המייסד והיו"ר, ג'ף בזוס. בזוס לבסוף, אחרי שנראה ערל לב למצב ולמעורבות החברה שלו במשבר, נכנע והקדיש כספים גדולים ואף השיק יוזמה בדיוק לנושא שממנו התחמק שנים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים