עשו היסטוריה: עובדי מחסן בניו יורק הקימו איגוד עובדים ראשון באמזון

מרכז ההגשמה JFK8 שבסטטן איילנד מעסיק יותר מ-8,000 עובדים, והוא הראשון בארצות הברית שהקים איגוד עובדים של ענקית הקמעונאות אונליין ● לבחירה קדם מאבק לא פשוט מול המעסיקה העצמתית, שלא מצדדת באיגוד עובדיה

למרות הקשיים - התאגדו ועשו היסטוריה. עובדי מחסן JFK8 של אמזון. עיבוד ממוחשב.

בסוף השבוע האחרון נעשתה היסטוריה, כשהאיגוד הראשון של עובדי אמזון הוקם. בסיכום ההצבעה של עובדי מרכז ההגשמה JFK8, הממוקם בסטטן איילנד שבניו יורק, 2,654 קולות היו בעד ו-2,131 נגד – מה שקבע כי המחסן יהיה המקום הראשון בארצות הברית שבו מוקדם איגוד עובדי אמזון, מאז ייסוד החברה ב-1994.

אמזון, שמעסיקה יותר מ-950,000 עובדים בארצות הברית, היא המעסיקה השנייה בגודלה במדינה, ובמשך שנים היא התנגדה להתאגדות העובדים, בטענה כי החברה דואגת להם היטב, ותוך מה שנראה לכאורה כהתעמרות בניסיונות התאגדות שאירעו במהלך השנים.

הגוף, המכונה 'איגוד עובדי אמזון', ה-ALU (ר"ת Amazon Labor Union) – שהוא גם הארגון שהוביל את המאמצים להקים את האיגוד בניו יורק – צייץ בטוויטר ביום ו', עם היוודע תוצאות הבחירות שנערכו השבוע: "זה רשמי‼️! איגוד העובדים של אמזון הוא האיגוד הראשון של אמזון בהיסטוריה של ארה"ב!!! כוח לעם!".

המנהיג סמולס: גיבור מעמד הפועלים

איגוד העובדים של אמזון נוצר באפריל 2021 ומגדיר את עצמו כתנועה עצמאית, בהובלת עובדים, שמטרתה לבסס את זכותם להתמקח על מקום עבודה טוב יותר, בטוח יותר ושוויוני יותר בתוך אמזון, כך על פי התיאור באתר האינטרנט שלו.

נשיא הארגון, כריס סמולס, הוא עובד לשעבר במרכז ההפצה בסטטן איילנד, שפוטר לאחר שארגן הפגנות נגד החברה בגין היחס שלה לעובדיה עם פרוץ מגיפת הקורונה. סמולס פוטר משום ש-מחה על היעדר השמירה המתאימה על העובדים, נושא שנמצא כנכון בחקירה של התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, שאף האשימה את החברה בעניין זה, בתביעה שטרם הסתיימה.

נשיא איגוד עובדי אמזון, כריס סמולס.

נשיא איגוד עובדי אמזון, כריס סמולס. צילום: לכידת מסך מדף הטוויטר של סמולס

סמולס כתב נרגש בדף הטוויטר שלו: "מילים לא יכולות לתאר את הרגע הזה", ושיתף סרטון המתעד את רגע ההכרזה על הבחירה ההיסטורית.

לפי האתר, איגוד העובדים של אמזון דורש שיפורים מיידי בבריאות, בטיחות, שכר, בשעות נוספות, בתחבורה ובתנאי החופשות של העובדים.

לדוגמה, אחת הדרישות שפורטה באתר: "אם העובדים מאחרים ב-7 דקות, אמזון צריכה לנכות 7 דקות שכר, לא שעה".

ההצבעה – שנספרה על ידי המועצה הלאומית ליחסי עבודה, ה-NLRB, ותוצאותיה פורסמו ביום ו', נתמכה הן על ידי המועצה והן על ידי הסוכנות הפדרלית של ממשלת ארה"ב המפקחת על איגודי עובדים. רק עובדים רשומים הורשו להצביע להקמת האיגוד.

מרכז ההפצה JFK8 הוא היחיד בעיר ניו יורק ומעסיק יותר מ-8,000 עובדים. לפי תחקיר של הניו יורק טיימס, המרכז בולט כאחד ממקומות העבודה המלחיצים ביותר בחברה, הידועה כמעסיקה תובענית בלאו הכי. נזכיר שעל אמזון פורסמו דיווחים כי נהגי המשלוחים שלה נאלצים להשתין בבקבוקים בשל עומס העבודה, וכי בעונת החגים המועסקים בחברה פשוט קורסים מהיקיפי המשלוחים האדירים שבהם עליהם להספיק לטפל.

עובדי המחסן בבסאמר – האם גם הם יתאגדו לבסוף?

לאמזון אין עד היום התאגדויות מוכרות של עובדיה, והיא התנגדה, כאמור, לניסיונות התאגדות שהתרחשו בחודשים האחרונים בשני מתקנים שלה, ב-JFK8 ובמחסניה בבסאמר, אלבמה. החברה ערכה פגישות כדי לשכנע את העובדים לוותר על הרעיון, הן בבסאמר והן במחסן בסטטן איילנד.

לפי הדיווחים, ב-JFK8 אמזון אפילו ציירה על הקירות כרזות שעליהן נכתב "הצביעו לא". החברה גם יצרה אתר אינטרנט, ואמרה לעובדים כי היוזמה "מטיחה הבטחות גדולות, אבל מציעה מעט מאוד פרטים על האופן שבו הם ייושמו". עובדים ב-JFK8 סיפרו לתקשורת ש-"אתה לא יכול ללכת לשום מקום בלי איזושהי תעמולה נגד איגודים שתהיה בפנים שלך".

ההפחדות ומסעות השכנוע מטעם אמזון הניבו פירות בבסאמר, שם כבר התקיימה אשתקד הצבעה ראשונה, שבה החליטו העובדים שלא להתאגד.

המחסן באלבמה מעסיק כ-5,800 עובדים. מתוכם רק 3,125 בחרו להצביע בכלל בנושא ארגון האיגוד. מבין המצביעים, 1,798 הצביעו נגד הצטרפות להתאגדות, שהייתה אמורה להתרחש תחת איגוד העובדים האמריקני המכונה RWDSU (ר"ת The Retail, Wholesale and Department Store Union) – מגדולי הארגונים במדינה, המארגן את עובדי הקמעונאות, הסיטונאות וחנויות הכלבו בארה"ב. רק 738 עובדי אמזון ב"מרכז ההגשמה" באלבמה הצביעו בעד ההליך, שכאמור לא יצא לפועל. 

ואולם, בשל הליך ההצבעה שהיה, לכאורה, מוטה ואולי אף רעיל, בשל התערבות הענקית מסיאטל במאמץ, ה-NLRB הורה על הצבעה חוזרת, שנערכה באחרונה ושתוצאותיה אמורות להתקבל בכל יום ממש. יהיה מעניין לגלות אם גם בבסאמר התוצאות הסופיות יהיו התאגדות. אם כן – תהיה זו ההתאגדות השנייה במספר של עובדי אמזון בארה"ב, משום שעובדי בסאמר החמיצו את ההזדמנות להיות החלוצים, בעת הבחירות הראשונות שנערכו כהצבעה בדואר בחודשים פברואר-מרץ, 2021, בעיצומו של הגל הראשון של הקורונה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים