אמזון ניצחה: עובדי מחסן הענק באלבמה הצביעו נגד התאגדות

עובדי המחסן ערכו הצבעה בדואר בחודשים פברואר-מרץ, וכעת מסתבר שבחרו שלא להמשיך בהליך איגודם לצורך הטבת תנאי העסקתם ● ארגוני זכויות עובדים טוענים בתגובה שהגיע הזמן להתערבות הממשל, בדמות חקיקה שתתמוך בזכות להתארגן

נקנסה באירופה. אמזון. צילום: BigStock

הניסיון להתאגדות עובדים במחסן של אמזון (Amazon) בבסמר, אלבמה, נכשל. המחסן מעסיק כ-5,800 עובדים. מתוכם רק 3,125 בחרו להצביע בכלל בנושא ארגון האיגוד. מבין המצביעים, 1,798 הצביעו נגד הצטרפות להתאגדות, שהייתה אמורה להתרחש תחת איגוד העובדים האמריקני המכונה RWDSU (ר"ת The Retail, Wholesale and Department Store Union), שהוא מהגדולים במדינה, ומארגן את עובדי הקמעונאות, הסיטונאות וחנויות הכלבו בארה"ב. רק 738 עובדי אמזון ב"מרכז ההגשמה" באלבמה הצביעו בעד ההליך, שכאמור לא יצא כעת אל הפועל.

עקב הקורונה, הצבעת העובדים התקיימה דרך הדואר במהלך החודשים פברואר ומרץ השנה. לפניה ולאורכה, לפי דיווחים שונים בתקשורת ואף על פי התייחסות של מנהיגים פוליטיים בארה"ב, כמו הסנאטור ברני סנדרס ואפילו הנשיא הנכנס ג'ו ביידן עצמו – אמזון העלתה התנגדויות למהלך שניסו חלק מהעובדים להניע, ואפשר שממש חיבלה בו, לכאורה.

גם נשיא RWDSU, סטיוארט אפלבאום, שמכיר היטב את המקרה ואת שלל ההתרחשויות סביבו, מאמין בכך ומתכנן לערער על התוצאה הסופית בטענה כי החברה הפריעה להליך האיחוד.

העובדים מועסקים בתנאים חמורים? מחסן של אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

העובדים מועסקים בתנאים חמורים? מחסן של אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

"הפריעה לחופש הבחירה של העובדים"

אבל עוד לפני הערעור, התוצאות קוברות למעשה ניסיון עיקש להתארגנות עובדים שנמשך חודשים ארוכים, משך תשומת לב לאומית, ושלו היה מצליח היה מביא לאיחוד הראשון במתקן אמזון בארצות הברית.

פעילים ומנהיגים פוליטיים שתמכו במאמץ לאיגוד העובדים חזרו בעבר ואף כעת על חששות שהסיבה לכישלון הייתה לחץ גבוה שהפעילה המעסיקה העוצמתית על העובדים, שנמצאים, לטענת המבקרים, כל הזמן במעקב.

אמזון מצידה טענה וטוענת כי הרוב פשוט אינו רוצה איגוד, ושהסיבה לכך היא שלעובדים יש הטבות ומשכורת מעל הממוצע במשק.

יוזמי האיגוד אמרו כי יחלקו על התוצאה משום שאמזון "יצרה אווירה של בלבול, כפייה ו/או פחד מנקמה, ובכך הפריעה לחופש הבחירה של העובדים".

נזכיר כי ענקית הטכנולוגיה אכן ניסתה ביתר שאת למנוע את ההתאגדות באלבמה. תחילה היא פנתה למועצה הלאומית ליחסי עבודה בארה"ב, ה-NLRB – אשר תמכה בעובדים מראשית כוונתם להתאגד – וביקשה לעצור את ההצבעה, בתוך הישענות על סוגיית התנהלותה בדואר (בשל הקורונה) במקום כהצבעה פיזית, ובטענה כי זו לא קבילה לצורך המהלך התקין. אלא שה-NLRB דחתה את הניסיון לסכל את ההתאגדות, והתירה את ההצבעה, שהחלה ב-8 בפברואר.

למעשה, מארגני האיגוד באמזון הצביעו על מהלכים רבים מספור מצידה בניסיון לסכל את המהלך, החל מאתר נגד איחוד שיצרה אמזון, וכלה בהחלפת רמזורים ליד המרכז, שגם מאחוריה לטענתם עומדת האג'נדה הנסתרת של ה"בוסית" שלהם נגד ההתאגדות.

בהמשך קמה אפילו קבוצה של יותר מ-70 משקיעים של אמזון והתערבה בפרשה, כשהיא דורשת מענקית הקמעונאות אונליין להפסיק להפריע להצבעה על ההתאגדות של מועסקי המחסן באלבמה, כך על פי דיווח של הפייננשל טיימס.

האיש העשיר בעולם. ג'ף בזוס, המייסד והמנכ"ל של אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

האיש העשיר בעולם. ג'ף בזוס, המייסד והמנכ"ל של אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

האם ההצבעה מוכיחה שזה רצונם הכן של העובדים?

אמזון וקבוצות עסקיות אחרות צהלו על ההחלטה שקיבלו העובדים, ואמרו כי עובדי המחסנים קיבלו הזדמנות לשקול את היתרונות והחסרונות של חברוּת באיגוד עובדים – והצביעו נגד.

פעילים בתחום זכויות העובדים טוענים כי תוצאות ההצבעה מדגימות עד כמה לא הוגנים התנאים לארגון עובדים ותנאיהם, ומדגישים את הצורך בכך שהקונגרס יחיל רפורמה בחוק העבודה האמריקני. בית הנבחרים העביר בחודש שעבר חקיקה כזו – חוק הגנת הזכות להתארגן (PRO) – אך נראה כי הצעת החוק לא תצליח לצלוח גם את הסנאט ולא תתגבש לכדי חוק פעיל.

"החוק הכשיל את העובדים", אמר בנימין זאקס, פרופסור למשפט עבודה בבית הספר למשפטים בהרווארד, שצוטט על ידי סוכנות AP. "החוק מעניק למעסיקים יותר מדי מרחב להתערב ביכולתם של העובדים לבחור בבחירות להצטרף לאיגוד. הבחירה צריכה להיות עבור העובדים, ולא משהו שהמעסיקים אמורים לקבל".

לפי הביזנס אינסיידר, אמזון התייחסה לסברה שהיא שחיבלה בהצבעה בהצהרה לתקושרת בה כתבה: "קל לחזות שהאיחוד יגיד שאמזון ניצחה בבחירות האלה כי הפחדנו את העובדים, אבל זה לא נכון. העובדים שלנו שמעו הרבה יותר הודעות נגד אמזון מצד האיגוד, קובעי המדיניות וכלי התקשורת ממה ששמעו מאיתנו".

מי שמסנגרים על אמזון מציינים כי החברה משלמת 15.30 דולר לשעה בממוצע לעובדי המפעל בבסאמר – יותר מכפול משכר המינימום הנהוג באלבמה – וכן מציעה להם שירותי בריאות והטבות אחרות. ואולם דיווחים רבים – כולל אחד דרמטי במיוחד בו סיפרו עובדים (המקרה המסוים נהגי אמזון) כי הם נאלצים "להשתין בבקבוקים" במהלך משמרותיהם, כיוון שהזמן כה דחוק עד שאינו מאפשר הפסקה להליכה לשירותים – ממשיכים להבהיר שאמזון אינה מעסיקה אלטרואיסטית שטובת עובדיה בראש מעייניה.

כמו כן נשמעו דיווחים ספציפיים על תנאי העבודה במרכז ההגשמה שניסה להתארגן – באחרונה הגיעה לדיון מיוחד בסנאט ג'ניפר בייטס, עובדת במחסן אמזון בבסמר. בעדותה בסנאט סיפרה העובדת כי על אף הכינוי הציורי שהעניקה אמזון למחסניה, "מרכזי הגשמה" – בהם מגשימים לפי תפישת ענקית הטכנולוגיה משאלות של צרכנים – השכר שלה (בשווי כ-15 דולר לשעה, שהוא כאמור שכר המינימום הגבוה מהנהוג בארה"ב, ושעל הנהגתו מתגאה במיוחד אמזון) כמעט לא מפצה על התנאים הקשים שחוותה בעבודתה. "התורנויות ארוכות, הקצב מהיר במיוחד", סיפרה בייטס לוועדה, "כל הזמן עוקבים אחריך ומפקחים עליך – נראה שהם חושבים שאתה עוד מכונה".

בעדותה בפני ועדת התקציב של הסנאט באמצעות ועידת וידיאו, פירטה בייטס גם את התנאים במפעל, שהובילו את עובדיו לנסות ולהתאגד: שתי הפסקות בנות חצי שעה כל אחת, במהלך משמרות של 10 שעות; ניטור מתמיד; המעליות במחסן בן ארבע הקומות משמשות רק לסחורה; החברה מתקשרת עם העובדים אך ורק באמצעות הודעות בנייד, או דרך אפליקציה.

"אחרי שלושה ימים כבר הייתי כאובה", הרחיבה בייטס את טענותיה. "הסתכלתי סביב וראיתי שזה לא רק אני. דיברתי על כך עם אחותי, שעבדה שם גם אז, והיא פשוט אמרה לי 'זה רק מחמיר'".

יצוין כי על אף תנאי ההעסקה החמורים שמצטיירים מדיווחיהם של עובדי הענקית מסיאטל בארה"ב ואף ברחבי בעולם, ג'ף בזוס, המייסד והמנכ"ל של אמזון, הוא האיש העשיר בתבל, והחברה שלו – אחת המצליחות והמכניסות בעולם בכלל ובתחום הקמעונאות בפרט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים