ג'ו ביידן באקט נחרץ: תומך בהתאגדות עובדי אמזון

לנוכח מאמצי עובדי ענקית הקמעונאות באלבמה להתאגד - הנשיא האמריקני הבהיר כי התאגדות עובדים מבורכת מבחינת תפישת עולמו, וקבע באופן החלטי שזכותו של כל עובד להתאגד, ושאסור למעסיק להתערב או לאיים על עובדים שבחרו לעשות כן

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. צילום: BigStock

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שרק נכנס לבית הלבן לפני פחות מחודשיים, פרסם היום הצהרה מצולמת, בה הביע למעשה תמיכה בעובדי אמזון (Amazon) באלבמה, המצביעים בימים אלו על הקמת איחוד משלהם, וזאת לנוכח קשיים רבים מספור שענקית הקמעונאות אונליין הערימה סביב המהלך.

"היום ובמהלך הימים והשבועות הקרובים, עובדים באלבמה ובכל רחבי אמריקה מצביעים האם לארגן איגוד במקום עבודתם", אמר ביידן. "זה בעל חשיבות קריטית ביותר, בחירה חשובה ביותר, בזמנים שבהם אמריקה מתמודדת עם המגיפה הקטלנית, המשבר הכלכלי וחשבון הנפש בעניין גזע – מה שחושף את הפערים העמוקים שעדיין קיימים במדינתנו", הרחיב ביידן אודות תפישת עולמו של השלטון בהובלתו. ביידן הבהיר כי ההצהרה היא חלק מהבטחת הבחירות שלו לתמוך ב"איגודים המתארגנים ובזכות להתמקח באופן קולקטיבי".


סרטון הווידיאו שבו מדבר ביידן לאומה ותומך בהתאגדות עובדים

בסרטון הווידיאו שהועלה לחשבון הבית הלבן ביוטיוב (YouTube), ושבו מדבר ביידן לאומה במשך קצת יותר משתי דקות, בלטה בהיעדרה הזכרה מפורשת של השם אמזון, ואולם הציון הספציפי של מדינת אלבמה והמהלכים להתאגדות שם וברחבי ארה"ב לא הותיר הרבה מקום לספיקות בנוגע לכוונת הנשיא, ולמי שגרמה לו לצאת בהכרזה הנחרצת – אמזון, שהיא אחד התאגידים הגדולים בארה"ב ובעולם.

פעולות רבות של אמזון כדי לחבל בהתאגדות

נזכיר כי עובדי אמזון במרכז ההגשמה של החברה באלבמה החליטו שברצונם להתאגד במהלך 2020. הם ביקשו להצביע על השאלה האם רוב המועסקים מעוניין בהתאגדות. ואולם הרעיון הזה לא קסם במיוחד לענקית מסיאטל, שפנתה למועצה הלאומית ליחסי עבודה בארה"ב, ה-NLRB – אשר תמכה בעובדים מראשית כוונתם להתאגד – וביקשה לעצור את ההצבעה. העובדים במתקן ב-בסמר, אלבמה, הגישו לראשונה בנובמבר 2020 את הפנייה ל-NLRB והצהירו על כוונתם לקיום בחירות להתאגדות עם איגוד הקמעונאות, הסיטונאות וחנויות הכלבו, ה-RWDSU. בערך מאותו הרגע פעלה אמזון לחבל בהתאגדות. היא התקוממה משפטית נגד ההליך, בתוך הישענות על סוגיית ההצבעה בדואר (בשל הקורונה) במקום הצבעה פיזית, ובטענה כי זו לא קבילה לצורך המהלך התקין. אלא שה-NLRB דחתה את הניסיון לסכל את התאגדות העובדים, והתירה את ההצבעה, שהחלה ב-8 בפברואר, כשאלפי העובדים במחסן הצביעו באמצעות הדואר. זו הפעם הראשונה שעובדי החברה בארה"ב חותרים לאיגוד מאז 2014. אם המצביעים יבחרו להתאגד, זה יהיה האיגוד המקומי הראשון לעובדי הענקית מסיאטל, שניתן להבין שאינה מעוניינת במיוחד בהצלחת המהלך.

למעשה, מארגני האיגוד באמזון הצביעו על מהלכים רבים מספור מצידה כדי לסכל את המהלך, החל מאתר נגד איחוד שיצרה אמזון וכלה בהחלפת רמזורים ליד המרכז, שגם מאחוריה לטענתם עומדת האג'נדה הנסתרת של ה"בוסית" שלהם נגד ההתאגדות.

בהמשך קמה אפילו קבוצה של יותר מ-70 משקיעים של אמזון והתערבה בפרשה, כשהיא דורשת מענקית הקמעונאות אונליין להפסיק להפריע להצבעה על התאגדות עובדים של מועסקי המחסן באלבמה, כך על פי דיווח של הפייננשל טיימס.

אמזון. צילום: BigStock

אמזון. צילום: BigStock

אמזון מצידה אמרה במספר הצהרות כי היא מאמינה שהאיחוד אינו מייצג את רוב דעות עובדיה, והסבירה שמגוון פעולותיה למניעת המהלך נבע מכך, כמו גם מחששותיה לשלום העובדים בעת קורונה.

בדברים שאמר בסרטון רמז ביידן לטענות שהעלו מארגני האיגוד נגד מעסיקתם העוצמתית, באומרו כי "לא צריכה להיות הפחדה, לא כפייה, לא איומים, ולא תעמולה נגד האיחוד. אף מפקח לא צריך להתעמת עם העובדים על העדפות האיגוד שלהם".

הסרטון, שפורסם לפני מספר שעות, הוא מפגן התמיכה הרשמי הדרמטי ביותר בעובדים ובמארגני האיגוד באלבמה, ומגיע מהאיש החשוב בארה"ב, ביידן – נשיא שמייצג מנהיגות ותפישת עולם שונה בתכלית מזו של קודמו, דונלד טראמפ, שמעולם לא הראה כוונה לתמוך באיגודים או במטרתם לשמור על תנאי ההעסקה וזכויות העובדים.

פתקי ההצבעה נשלחו אל יותר מ-5,000 עובדי המחסן הענק בתחילת החודש והם הצביעו ומצביעים עדיין בדואר. בעוד קצת יותר מחודש אמורות הקלפיות בבסמר להיספר, ולגלות את התשובה של העובדים לשאלה האם להתארגן תחת RWDSU אם לאו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים