היום: הצבעה היסטורית לאיגוד עובדי אמזון במחסן החברה באלבמה

המועצה הלאומית ליחסי עבודה בארה"ב סיכלה ניסיון של אמזון לדחות הצבעה לאיגוד, ו-6,000 עובדים יחלו בהצבעה בדואר - הראשונה לאיגוד במתקן אמזון בארה"ב מאז 2014 ● אם יבחרו להתאגד, יהיה זה האיגוד המקומי הראשון לעובדי הענקית מסיאטל

יגובו ברובוטים. מרכזי ההגשמה של אמזון. צילום: BigStock

עובדי אמזון (Amazon) במרכז ההגשמה שלה באלבמה החליטו שברצונם להתאגד במהלך 2020. הם ביקשו להצביע על השאלה האם רוב המועסקים מעוניין בהתאגדות. ואולם הרעיון הזה לא קסם במיוחד לענקית מסיאטל, שפנתה למועצה הלאומית ליחסי עבודה בארה"ב, ה-NLRB – אשר תמכה בעובדים מראשית כוונתם להתאגד – וביקשה לעצור את ההצבעה.

העובדים במתקן ב-בסמר, אלבמה, הגישו לראשונה בנובמבר את הפנייה ל-NLRB והכוונה לקיום בחירות להתאגדות עם איגוד הקמעונאות, הסיטונאות וחנויות הכלבו, ה-RWDSU. בערך מאותו הרגע פעלה אמזון לחבל בהתאגדות באמצעות עורכי דינה. החברה התקוממה נגד ההליך, בתוך הישענות על סוגיית ההצבעה בדואר (בשל הקורונה) במקום הצבעה פיזית, ובטענה כי זו לא קבילה לצורך המהלך התקין. אלא שה-NLRB דחתה בשבוע שעבר את הניסיון לסכל את התאגדות העובדים, והתירה את ההצבעה, שמתחילה היום (ב'). 6,000 העובדים במחסן יחלו בהצבעה בדואר – הראשונה לאיגוד במתקן אמזון בארה"ב מאז 2014. אם המצביעים יבחרו להתאגד, זה יהיה האיגוד המקומי הראשון לעובדי הענקית מסיאטל.

כאמור, אמזון עשתה מאמצים לפגוע בהתאגדות העובדים ב"מרכז ההגשמה" – כינוי שהדביקה למחסנים שלה, בהם אורזים חבילות ללקוחות ו"מגשימים להם חלומות". בסוף החודש שעבר הגישה הענקית מסיאטל התנגדות להחלטת ה-NLRB הראשונית, שאפשרה את ההצבעה. ואולם ה-NLRB ממקום מושבה בוושינגטון הבירה אישרה את ההליך ההיסטורי של העובדים במחסן שב-בסמר, אלבמה. לפיכך, למרות מאמציה של אמזון הענקית לעכב את הבחירות, פתקי ההצבעה לאיגוד של העובדים ישלחו בדואר החל מהיום.

הגבירה עוד יותר את הצורך באיגוד העובדים. הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

הגבירה עוד יותר את הצורך באיגוד העובדים. הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock צילום: BigStock

"הגיע מזמן הזמן שבו אמזון תתחיל לכבד את עובדיה"

העבודה במחסני אמזון מעולם לא נחשבה קלה או נוחה, והתנאים הקשים אף תועדו במחקרים ודווחו על ידי העובדים לאורך השנים. אך אפשר להניח כי הרצון לחבור לאיגוד עובדים הגיע משום שתנאי העבודה במחסנים הלכו והורעו במהלך המגיפה. החברה שכרה מאות אלפי עובדים ברחבי העולם, כ-100,000 בארה"ב בלבד, כדי לתמוך בזינוק בביקוש שחל בזמן הקורונה עקב הפנייה של הציבור לרכישות אונליין במקום אלו הפיזיות שנעצרו כמעט לגמרי. מספר עובדי מחסן של הענקית גם מחו העלו בפני התקשורת את החששות שלהם בכל הנוגע לבטיחותם ובטיחות בני משפחותיהם העומדת בסיכון, לדבריהם, מאז תחילת המגיפה.

"קיום איחוד באמזון ייתן לנו את הזכות להתמקח באופן קולקטיבי על תנאי העבודה שלנו, כולל פריטים כמו תקני בטיחות, הכשרה, הפסקות, שכר, הטבות ונושאים חשובים אחרים שיעשו את מקום העבודה שלנו טוב יותר", נכתב באתר התמיכה באיחוד עובדי בסמר של אמזון.

סטיוארט אפלבאום, נשיא ה-RWDSU, שמנהל את מסע האיחוד עבור העובדים במרכז ההגשמה של אמזון אמר בהצהרה לתקשורת: "שוב עובדי אמזון ניצחו במאבק נוסף במאמץ לזכות בקול האיגוד. ההתעלמות הבוטה של ​​אמזון מבריאות ובטיחות כוח העבודה שלה, הוכחה שוב על ידי התעקשותה לבחירה אישית בעיצומה של המגיפה. ההחלטה של ​​היום מוכיחה כי הגיע מזמן הזמן שבו אמזון תתחיל לכבד את עובדיה ולאפשר להם להביע את קולותיהם ללא הפחדות והתערבות".

יצוין כי אמזון דווקא ניסתה לצייר את התנגדותה להצבעה ככזו הנובעת מדאגה כנה להליך, ומרצונה שייצלח. "המטרה שלנו היא שכמה שיותר עובדים שלנו יצביעו, ואנחנו מאוכזבים מההחלטה של ה-NLRB לא לספק את הפורמט ההוגן והיעיל ביותר להשגת השתתפות עובדים מקסימלית", אמרה דוברת אמזון, מריה בושטי, בהצהרה שפרסמה החברה ביום ו'. "אנו נמשיך להתעקש על צעדים לבחירה הוגנת, המאפשרים לשמוע את רוב קולות העובדים שלנו".

למרות הצהרה זו, יותר סביר להניח שאמזון קיוותה כי שכר המינימום שהועלה על ידיה ל-15 דולר לשעה, והייאוש של העובדים בשל המצוקה הכלכלית והקורונה ירתיעו אותם מהתאגדות. אלא שה-RWDSU הצליח לנטוע בעובדים הבנה ותקווה לכך שהבחירות וההתאגדות יגרמו ל"יתרונות" לכאורה של ההעסקה באמזון להחוויר לעומת התמורות שיקבלו מהתאגדות. ובעיקר, האיחוד מתחייב למשהו אחר שאמזון חוששת ממנו ככל הנראה יותר מכל – מקום עבודה דמוקרטי יותר.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים