דו"ח חדש: אמזון מזלזלת בבטיחות עובדי מחסניה מזה שנים

"מכסות חסרות רחמים באמזון גורמות לנכות העובדים", זו הכותרת שניתנה לממצאי הדו"ח, שפורסמו בכתב העת The Atlantic - מיוזמי המחקר, שחשף את הנתונים המטרידים ממש לפתח חגיגות הקניות בלק פריידיי וסייבר מאנדיי

העובדים מועסקים בתנאים חמורים? מחסן של אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

במחסני אמזון – בהם העובדים צריכים לארוז משלוחים בקצב מסחרר ולפי מכסות הנקבעות מראש – נמצאו מספר מטריד של פגיעות במועסקים ותנאי בטיחות חמורים, כך חושף דו"ח חדש. מהתחקיר ניתן ללמוד כי בשנת 2018 אמזון יותר מהכפילה את הנתון הממוצע לפציעות קשות של עובדים בענף האחסון האמריקני.

התחקיר החדש, שביצעו The Atlantic ו-Reveal, מראה כיצד החברה מתעדפת יעילות על חשבון בריאות ושלום עובדיה – ולעיתים גם חייהם. אמזון עושה זאת, כך נטען, תוך צמצום נפח הבעיה, ומאשימה את העובדים בפגיעותיהם.

Reveal – המגדיר את עצמו כגוף ש-"מעצים את הציבור באמצעות עיתונאות חוקרת וסיפור סיפורים פורצי דרך המציתים פעולה, משפרים חיים ומגנים על הדמוקרטיה שלנו" – שוחח עם עובדי אמזון, ממש כעת, כשאירועי הקניות בלק פריידיי וסייבר מאנדיי מעבר לפינה. העובדים שצוטטו בתחקיר אמרו כי הם מצפים לעלייה גדולה בפציעות, משום שבזמנים האלו החברה מגבה את העבודה במחסנים בכוח עבודה גדול יותר, שאינו מורגל בעבודה.

בינתיים, אמזון מסרה כי מספרי הפגיעות הגבוהים של העובדים במחסניה נובעים מנטייה לדיווח-יתר על פציעות, אך סירבה לספק ראיות שתומכות בטענה זו. עובד פצוע אמר ל-Reveal: "כל מה שמעניין אותם זה לבצע את העבודה ולהוציא אותה מהר, ולא להבין כיצד זה משפיע עלינו ועל גופנו".

יחס כאל חלקי חילוף של מכונה

נזכיר טור שכתב עובד זמני של אמזון, ושפורסם בגרדיאן בדיוק לפני שנה, וממנו ניתן היה ללמוד כמה גרועים תנאי העבודה במתקני הענקית, כשלדברי הכותב, עובדי החברה זוכים ליחס של "חלקי חילוף חד פעמיים".

העובד סיפר כי: "אנחנו עובדים קשה, בחריצות, כדי לגרום לאמזון 'לרוץ'. בזמן שהמאמצים הקולקטיביים שלנו מניבים תוצאות מדהימות, אנו מפוקחים יותר ויותר. באמצעות שימוש בעוקבים דיגיטליים ואינדיקטורים, יום העבודה שלנו מנוהל על השנייה, כשכל משימה מתוזמנת על בסיס 'קצב' (rate) שנקבע על ידי מנהלים שדוחפים אותנו אפילו (לעבוד – ג"פ) מהר יותר. העבודה מאורגנת לעתים קרובות בכדי למנוע מעובדים לדבר או אפילו לקחת הפסקות, כשהזמן הזה נחשב 'מחוץ למשימה' (off-task). כמו עובדי מפעל על קו הייצור, אנחנו למעשה הרחבות של המכונה".

ידוע כי בתקופה של יום שישי השחור הדברים מגיעים לאסקלציה. עובד אחר ששוחח עם The Verge בעבר אמר כי ההזמנות במחסן שבו הועסק עולות מממוצע יומי של 10,000 ל-300,000, ושאחרי סייבר מאנדיי המצב אף גרוע יותר. "אני זוכר שהסתכלתי על הלוח וחשבתי שלעולם לא נצא משם", אמר. לדבריו, בשל הנסיקה במכסת ההזמנות נדרשים העובדים לשינוי בשעות העבודה שלהם, כשבמהלך בלק פריידי הם מחויבים לשעות נוספות – 10 שעות לעובדים הזמניים ועד 18 שעות למנהלים.

מה קורה במחסנים? חבילה של אמזון. צילום: BigStock

מה קורה במחסנים? חבילה של אמזון. צילום: BigStock

עד 2015 – נהגו להסתיר את היקף הפגיעות באופן שיטתי

הכתבה באטלנטיק מצטטת מנהלי בטיחות לשעבר, הטוענים כי לחברה הייתה מדיניות של ניסיון למזער את כמות הפציעות שדווחו בשנים שקדמו ל-2015. אז, על פי שלושה ממנהלי בטיחות לשעבר, אמזון קיימה מדיניות להסתרת פגיעות באופן שיטתי.

מהחקירה עולה כי העובדים במחסני אמזון נאלצים לפעול בתנאים מסוכנים, כשלא ניתן להם די זמן לנוח או אפילו ללכת לשירותים, מבלי שיפוטרו. מספר עובדים סבלו מפגיעות קשות, למשל מכיוון שלא היה להם מספיק זמן להרים באופן נכון ארגזים כבדים.

מקרה מחריד שפירט התחקיר – שכולל דיווח ארוך על תנאי ההעסקה ועל פגיעות בעובדים במחסנים – נמצא גם כי עובד אחד נפטר, מכיוון שאמזון מעולם לא הכשירה אותו לתקן בבטחה מלגזה, אך הורתה לו לנסות לעשות כן למרות זאת. הוא נמחץ למוות, ומדינת אינדיאנה – המתמודדת ומנסה להיבחר כמקום שבו יוקם המטה הבא של אמזון – עזרה לענקית הקמעונאות אונליין, כך לפי הטענות, להתנער מהאחריות למקרה, ולמותו הטרגי של העובד.

"כשאתה מזמין משהו מאמזון, ואחרי שעבדת בתוך אמזון, אתה תוהה, 'היי, האם להזמין את החבילה שלי יביא למותו של מישהו?'", אמר עובד לשעבר ל-Reveal.

בהצהרה שנמסרה ל-Engadget, אמזון מכחישה וטוענת כי אין זה נכון ש"מרכזי ההגשמה (fulfillment centers, כך החברה מכנה את המחסנים – ג"פ) שלנו אינם בטוחים, והמאמצים לצבוע את מקום העבודה שלנו ככזה, המבוססים אך ורק על מספר הרשומות של הפציעות, מטעים בהתחשב בגודל כוח העבודה שלנו".

המגזין ציין כי נכון ליוני 2019 אמזון העסיקה 125,000 עובדים ב-110 מחסניה ברחבי ארה"ב. הנתונים שצוינו ברישומי הפציעות של 23 ממרכזי ארה"ב של אמזון הצביעו על שיעור אירועים של 9.6 פציעות קשות לכל 100 עובדים במשרה מלאה אשתקד. הממוצע בענף לשנת 2018 בתנאים המפורטים ולכל 100 מועסקים היה – ארבעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים