הפנטגון: לא יכולים לחכות לעוד דיונים משפטיים על חוזה הענק בענן

לאחר עיכובים לא מעטים זכתה מיקרוסופט בחוזה בן 10 מיליארד הדולרים, וכעת הפרויקט מתעכב בשל תביעה מצד AWS, הטוענת לאפליה לרעתה מצד ממשל טראמפ

ביטול פרויקט הענן של הפנטגון. צילום: BigStock

משרד ההגנה האמריקני הודיע באחרונה לקונגרס כי הוא עשוי לשקול שלא לממש את פרויקט הענק בענן עם מיקרוסופט (Microsoft) – אם המאבק בבית המשפט על החוזה יימשך זמן רב יותר.

ההודעה הזאת מוזרה מעט: לעיתונות הטכנולוגית בארה"ב הגיע עותק מההודעה, אולם למרות שהעיתונאים אימתו את האותנטיות של המסמך – הוא אינו חתום, אינו מתוארך ואינו נושא את הלוגו של המשרד.

בספטמבר 2020 נמשך המאבק בין אמזון (Amazon) למי שהיה נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, סביב JEDI – פרויקט הענן הענק של הפנטגון. החברה יצאה נגד ההחלטה של משרד ההגנה בוושינגטון לאשרר מחדש את זכייתה בפרויקט של מיקרוסופט, ש-AWS, חברת הענן של אמזון, התמודדה בו נגדה. לדבריה, "מדובר בלא יותר מאשר ניסיון לתת תוקף להחלטה לקויה, מוטה ומושחתת פוליטית".

פרויקט JEDI הוא חלק ממאמצי הפנטגון לחדש את התשתית הטכנית שלו. אמזון ומיקרוסופט הגיעו לשלב הסופי במכרז בן עשרת מיליארדי הדולרים, כשחברות נוספות שהתמודדו בשלבים שונים שלו היו יבמ (IBM), גוגל (Google) ואורקל (Oracle) הודעת המשרד לקונגרס סותרת את הקו שלאורו המשרד פעל. בשנה שעברה המשרד בדק שוב את ההצעות של המתמודדים והודיע שהוא נחוש בדעתו כי הצעת מיקרוסופט מייצגת בצורה הטובה ביותר את המענה לצורכי הממשל. עוד נמסר בהודעה, כי "כל ההצעות במכרז טופלו בהגינות והוערכו בעקביות על פי קריטריוני ההערכה המוצהרים של המדינה".

אלא שאמזון חלקה על טענה זו בחריפות, תוך שהיא מציינת ליקויים, טעויות וכן "הטיה שאי אפשר לטעות בה" בתהליך ההערכה של המתמודדות במכרז. החברה טענה שאת ההטיה הוביל לא אחר מאשר טראמפ עצמו, שיש לו יריבות עמוקה עם אמזון ועם המייסד והמנכ"ל שלה, ג'ף בזוס. בכובעו האחר, בזוס הוא הבעלים של הוושינגטון פוסט – שמהווה חלק מ-"תקשורת הפייק ניוז", לפי הנשיא האמריקני. כמו כן, טראמפ טען, שאמזון לא משלמת מספיק מיסים. בחומרים שהגישה החברה לבית המשפט באחרונה היא ציטטה תגובה שהתפרסמה בספר, ובה צוין כי טראמפ אמר באופן פרטי לשר ההגנה דאז, ג'ים מאטיס, "לדחוק את אמזון" מהחוזה.

ההחלטה על הזכייה של מיקרוסופט פורסמה באוקטובר 2019, ואמזון הגישה את הערעור בנובמבר. הענקית מסיאטל טענה כבר אז, כי בחירת מתחרתה מרדמונד נעשתה באופן לא הוגן, כשבבסיס הטענה אמונתו של בזוס, שהחיכוכים האישיים בינו לבין טראמפ הם הסיבה לבחירה בה ולא בחברה שהוא מנהל. שלושה חודשים לאחר מכן, בפברואר 2020, קבע שופט פדרלי שלנוכח הערעור, על הפנטגון לעצור את יישום הפרויקט.

במסמך הנוכחי, שהוגש לקונגרס, נכתב, שבית המשפט לתביעות פדרליות יקבע בשבועות הקרובים "פסק דין משמעותי" הקשור להתמודדות המשפטית סביב חוזה הענן בסך 10 מיליארד דולר. על פי משרד ההגנה, "קיימת דרישה דחופה ובלתי מסופקת לשירותי ענן מסחריים, כלל-ארגוניים, לטיפול בנתונים בכל שלוש רמות הסיווג. הפנטגון אמר שהוא נותר "מחויב לחלוטין לעמוד בדרישה זו", אך "יהיה מוכן להבטיח שהדרישה תיענה בדרך זו או אחרת."

בנייר העמדה של משרד ההגנה משורטטים שני תרחישים פוטנציאליים שינבעו מ"פסק הדין המשמעותי" של בית המשפט. האחד, שבית המשפט מאשרר את אי קבלת אחת הטענות של אמזון, מה שיוביל להתדיינות בשלוש טענות אחרות שלה, מהלך שיביא, להערכת המשרד, לארבעה-חמישה חודשים של התדיינות משפטית. התרחיש השני, ציינו במשרד ההגנה, יביא לדיון בכל טענות אמזון, ויתניע תהליך התדיינות ממושך, בשל הצורך "להתדיין באופן מהותי", ויכוחים על טענות נוספות – כגון לגילוי – מה שיביא לזימונים לעדות של בכירי בבית הלבן לשעבר – וביניהם אולי אף טראמפ עצמו – ופקידי משרד ההגנה. "האפשרות לתהליך התדיינות כה ארוך עשויה להעמיד בסימן שאלה את עתיד רכש הענן של המשרד", נכתב בנייר העמדה, "ובתרחיש זה, מנמ"ר משרד ההגנה יעריך מחדש את האסטרטגיה בהמשך". משקיפים ציינו כי בהודעה טמון איום מרומז כלפי בית המשפט, לפיו יותר מדי דיונים על כשרות הליכי המכרז יביאו לעיכוב ארוך מדי בפרויקט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים