בתו של סטיב ג'ובס מעוררת סערה לקראת פרסום ספר על אביה

בספר זכרונותיה, שיתפרסם בקרוב, שוטחת ליסה - בתו מלפני הנישואים של מייסד אפל וממציא ה-iPhone - את סיפור חייה, ומציירת את ג'ובס כאדם בעייתי ● לקראת יציאת הספר היא אמרה שהייתה רוצה לתרום את כספו הרב לקרן של ביל גייטס, המתחרה הגדול ביותר שלו

מאסק דומה לו או שונה ממנו? עניין של שיתוף פעולה עם ביוגרפים. סטיב ג'ובס. צילום: מתוך ויקיפדיה

ספר חדש שעוסק בסטיב ג'ובס ושכתבה בתו, ליסה ברנן-ג'ובס, מעורר הדים בתקשורת העולמית. במסגרת פרסומים שלפני הגעת הספר למדפי החנויות ולאתרי הקמעונות צוטטה בתו של מייסד אפל וממציא ה-iPhone כאומרת שהייתה מוכנה לתת את המיליארדים של אביה לקרן ביל ומלינדה גייטס אילו יכולה הייתה.

ברנן-ג'ובס אמנם קיבלה ירושה של מיליוני דולרים אחרי מות אביה, אבל אין לה שליטה על ההקצאה של נכסי המייסדים של אפל, ששוויים 20 מיליארד דולר – אלה עברו לידי האם החורגת שלה, לורן פאוול-ג'ובס. ואולם, לדברי הבת בראיון לניו-יורק טיימס, אילו היא הייתה האחראית על הכסף, היא הייתה תורמת את הירושה השמנה דווקא לקרן של המתחרה המיתולוגי של אביה. היא הסבירה שהיא התרשמה במיוחד מקרן גייטס, מכיוון שזו משקיעה מיליארדים בין היתר בחינוך, בסיוע חירום לנזקקים ובבריאות עולמית.

כספי ג'ובס מושקעים בחינוך, אבל בלי שקיפות

ההפתעה מהצהרתה של ברנן-ג'ובס מגיעה בעיקר לנוכח העובדה שעם חלק נכבד מההון שהוריש אביה בצוואתו לאשתו מנהלת הרעיה ארגון פילנתרופי המכונה אמרסון קולקטיב. במהלך השנים האחרונות השקיע הארגון רבות בתרומה לתכנית הסללה למכללות. בנוסף, הרים הארגון תרומה של 50 מיליון דולר לפרויקט בשם XQ, שמטרתו חשיבה ותכנון מחודש של התנהלות בתי ספר תיכוניים.

אלא שאמרסון קולקטיב הוקמה כחברה בעלת אחריות מוגבלת, כלומר – היא לא נדרשת לחשוף פרטים על הוצאותיה ונכסיה. לעומתה, קרן גייטס נוהגת לפרסם דו"חות שנתיים מפורטים על השקעותיה והנכסים שבהם היא מעורבת, וטורחת על שקיפות גבוהה בנוגע לכלל התנהלותה.

דמותה של ברנן-ג'ובס זכתה להבלטה בסרטו של אהרון סורקין "סטיב ג'ובס", שניסה לפענח את אישיותו האלמותית של מייסד ומקים אפל. מדובר בבת הבכורה של ג'ובס, מיחסיו עם אישה שהכיר בצעירותו ולפני נישואיו, ושג'ובס התכחש שוב ושוב לתוצאת אותה ההיכרות. במהלך השנים ג'ובס אמנם הכיר בליסה כבתו, אך יחסיו אתה היו טעונים ומאוד מרוסנים מבחינתו.

הספר החדש שכתבה ברנן-ג'ובס, ושיצא לאור בקרוב, זכה לחשיפה מוקדמת ב-Vanity Fair. בציטוטים שהובאו ממנו מתארת בתו של ג'ובס את החיים שלה יחד עם אמה, כריסן ברנן, שנאבקה על קיומן הפיננסי בזמן שאביה הגאון והמיליארדר היה נוכח נפקד בחייהן, ובעיקר לא סייע לשתיים כלכלית.

לפי הפרסומים, ברנן-ג'ובס בחרה לשטוח, בסגנון ספרותי שמתובל בכנות נוגעת ללב, את קורותיה, והתקשורת כבר עוסקת במספר אמירות של הבת הדחויה למדי על האב ועל מורשתו – וכעת גם על הירושה שלו. הספר החדש, Small Fry שמו, עתיד לצאת לאור ב-4 בספטמבר. יש להניח כי אחרי הפרסום יצוצו עוד עניינים שישפכו אור נוסף על אישיותו השנויה במחלוקת של ג'ובס, שנפטר ב-2011 אחרי מאבק קשה בסרטן הלבלב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים