משבר אנשי הפיתוח במערכות ליבה במגזר הפיננסי: מיקוד והצעות לפעולה

בחברות הענק מערכות ליבה ותיקות ויציבות משמשות את אותם הארגונים כבר עשרות שנים ● השפות האלו כה ותיקות עד כי אין שום מוסד לימודי שמלמד אותן ● כך - לגופים הכלכליים החשובים ביותר בישראל יש היום מחסור חריף במאות מתכנתים - והמשבר יחמיר ויישאר ללא כל מענה

14/02/2018 14:53
כרמית גיא, משנה למנכ"ל SQLink. צילום: עדי גייגר

כמי שמלווה את ענף התוכנה כבר למעלה משני עשורים אשמח לשפוך אור על הסוגיה שבליבת המגזר הפיננסי. בחברות הענק מסוגם של בנקים, חברות אשראי, חברות ביטוח ודומיהן, יש מערכות ליבה ותיקות ויציבות שמשמשות את אותם הארגונים כבר עשרות שנים.

אותן מערכות פותחו בזמנו בשפות פיתוח יחסית וותיקות כגון Cobol ,Natural ,RPG ,PL1 וכל העת נדרשים עוד ועוד תכניתנים בעלי ניסיון וידע בשפות אלו על מנת לתחזק את המערכות, להמשיך לפתח בהן ולהחליף את כוח האדם הקיים שמתבגר, מתייקר או פשוט מעוניין להתרענן בכיוון חדש.

השפות האלו כה ותיקות עד כי אין שום מוסד לימודי שמלמד אותן, לא המכללות ובטח לא האוניברסיטאות. כך יוצא שלגופים הכלכליים החשובים ביותר בישראל יש כבר היום מחסור חריף במאות מתכנתים בתחום וככל שהשנים חולפות המשבר מחמיר וללא כל מענה.

כח האדם הנוכחי הוא בגילאי +45 ואין "דם חדש" שזורם למערכת. רק כהמחשה לבעיה, בעוד שלאתר ולגייס איש  פיתוח בעל ידע בשפות העכשוויות והרלוונטיות ייקח בממוצע חודש וחצי עד שלושה, הרי שלאתר איש מקצוע בעל ידע בשפות הנ"ל יכול לקחת גם חצי שנה ואף יותר, פשוט כי אין מספיק היצע של מועמדים כאלו בתחום. קיים שיח מתמיד המכוון להחלפת מערכות הליבה ושינוי בסביבת הפיתוח אולם בהינתן חשש אמיתי בשינוי מערכות יציבות וקריטיות וכן עלויות חריגות בצעד זה, ארגונים אינם ממהרים לעשות כן.

אם אין מועמדים – פשוט צריך "לייצר" אותם

מצוקת המועמדים המיומנים בשפות הנישה הללו פגשה גם אותנו בעבודת הגיוס השוטפת אצלנו ב-SQLink. לקחו חודשים רבים אם בכלל עד שהצלחנו לאתר ולגייס תוכניתני COBOL וכמות התקנים רק עלתה, המצב הפך להיות מצוקה של ממש ובדיוק מהמקום הזה הגענו למסקנה שאם אין מועמדים בנמצא פשוט צריך "לייצר" אותם.

כתוצאה מכך, פתחנו את SQLabs – במרכז ההכשרות למקצועות ההיי-טק אנו מכשירים בוגרי פקולטות טכנולוגיות בעלי מוטיבציית שיא בקורס מעשי ביותר לפיתוח בשפות הללו. מדובר במתן מענה ופתרון לצורך שהולך וגובר ודומה שאין אף גוף אחר שנותן על כך את הדעת.

לסיכומו של דבר, דווקא מהמקום הזה, של מחסור בידיים עובדות של מתכנתים, שהוא גורף בכל הענף אני קוראת לאלו שרוצים להשתלב בהייטק לנצל את ההזדמנות לבוא וללמוד. יש מחסור גדול במתכנתים בעלי ידע בתחומים הללו וזו הזדמנות מצוינת להיכנס לתפקיד טכנולוגי נדרש בחברות פיננסיות שלרוב מקנות גם ביטחון תעסוקתי, תנאי העסקה מצוינים ואיזון עבודה–בית.

מעבר לצורך קיומי, הזדמנות זו מצוינת עבור לקוחות המעוניינים לגוון בכוח עבודה חדש ונמרץ וגם להוזיל משמעותית בעלויות.

כספק שירותים אנו לוקחים אחריות מלאה על התהליך כולל ליווי צמוד עד להשתלבותו המיטבית של בוגר ההכשרה בצוות הלקוח ולשביעות רצון ארוכת טווח של לקוחותינו. לטעמנו מימוש מיטבי לשלושת הצדדים, עובד-לקוח-ספק WIN-WIN-WIN.

הכותבת הינה משנה למנכ"ל SQLink.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ניסים בראל

    כמנהל מערכות מידע שנים רבות, אני יכול להעיד שגיוס תוכניתנים בתחומי העיסוק שצויינו נהפך לאתגר כמעט בלתי אפשרי. העובדים בתחום בדרך כלל מועסקים, הם אינם צעירים, אין כניסה בכלל של עובדים חדשים לתחום, ומי שכבר פנוי מוכר מאוד בשוק, מבקש שכר גבוה ולא בהכרח בעל "ניצוצות בעיניים"... לנו כמעסיקים אין את המשאבים והיכולת להכשיר עובדים במקצועות הללו והדרישה הולכת וגוברת. אני מברך על היוזמה של חברת SQLINK שלקחה על עצמה את האתגר ו"מייצרת" לשוק תוכניתנים צעירים ומוכשרים שאנו כמעסיקים נוכל לשלם עלויות שפויות ונקבל "דם חדש" ורוח צעירה. ולחבר'ה שנכנסים לתחום, יש יתרונות: הבטחון התעסוקתי גדול, הארגונים המעסיקים בדרך כלל גדולים ומבוססים, שעות העבודה שפויות ( אני לא מכיר סטארטאפ שמפתח ב COBOL ) והטכנולוגיה אינה מתחלפת כל חצי שנה... מהכרותי את חברת SQLINK והעומדים בראשה שנים רבות, אני בטוח שהמודל יצליח מפני שהם יודעים כיצד לשמר את החבר'ה הצעירים מצד אחד ולשמור על קשר רציף עם המנהלים המצד המעסיקים. בהצלחה !!!

  2. מרים

    הבעיה היא שלדעתכם גיל 45+ קשיש וצריך דם חדש. יש מספיק מתכנתים מבוגרים ואפילו פנסיונרים שישמחו לעבוד שוב בCOBOL ו RPG. באמריקה אין בעיה לעבוד עד גיל 70+ אזי יש מספיק כוח אדם. בארץ יש בעיה של אי אקיפת החוקים.

אירועים קרובים