מצעד הג'אווה

שפת התכנות ששינתה את פני הטכנולוגיה חוגגת 20 שנה ● קצת היסטוריה ומבט קדימה על היכולת של ג'אווה להמשיך להשפיע על האופן שבו אנחנו עובדים וחיים ● ויש גם קליפ

האם גוגל השתמשה בג'אווה ללא רשות? מקור: BigStock

הג'אווה (Java) חוגגת כבר 20 שנה. שפת התכנות (או הפיתוח, אם תרצו) ששינתה את העולם הטכנולוגי, בלי קלישאה, אתנו כבר שני עשורים. הנה עוד לא-קלישאה: איך הזמן טס כשנהנים.

מי שאחראי על פיתוח הג'אווה הוא ג'יימס גוסלינג, שהיה ראש הפרויקט שעסק בנושא בסאן (Sun). התוכנית, שנקראה בהתחלה "פרויקט החמקן" ולאחר מכן שונה שמה ל-"פרויקט הירוק", החלה בדצמבר 1990. בתחילה רצו היוזמים לפתח מערכות משובצות מחשב למכשירים חכמים כמו סייען אישי ואפילו תנור או מקרר, אולם במרוצת הזמן שינו כיוון פעמיים: לאחר השינוי הראשון הם ייעדו אותה לממירי טלוויזיה ורק לאחר מכן – לרשת.

לא ברור מה מקור השם ג'אווה – גרסה אחת אומרת שמדובר בראשי תיבות של שמות האנשים שהשתתפו בפגישה שהתקיימה בבית קפה ביולי 1994, וגרסה שנייה אומרת ששפת התכנות קרויה על שם הקפה שהם שתו באותה הפגישה (שמקורו בג'אווה שבאינדונזיה).

קליפ ראפ שהוציאה אורקל ב-2011 לכבוד ג'אווה.

כך או כך, הטכנולוגיה נוסתה בתחילה על דפדפן נטסקייפ (Netscape) עליו השלום – והתקבלה בהתלהבות. היא עברה לבעלותה של אורקל (Oracle) לאחר שזו רכשה אותה ב-2007.

כיום, ג'אווה היא עמוד שדרה חיוני בעולם התוכנה, ומשפיעה על החיים שלנו – הן האישיים והן בעבודה. היא כרוכה בקשר חזק עם Big Data, ענן, מדיה חברתית, מובייל, משחקי וידיאו, מכוניות מחוברות והאינטרנט של הדברים.

"ג'אווה גדלה והתפתחה עד שהפכה לאחת הטכנולוגיות החשובות והאמינות ביותר בתעשייה שלנו", לדברי ג'ורג' סאב, סמנכ"ל פיתוח Java Platform באורקל. "האקו-סיסטם של ג'אווה מציעה ספריות, מסגרות ומשאבים יוצאים מהכלל, המסייעים למתכנתים מתחילים ומומחים כאחד. פיתוח השפה עצמה מתבצע בשקיפות בקהילת OpenJDK. בזכות ההשקעה הניכרת של אורקל וגורמים אחרים בקהילה, אנחנו מצפים לקראת 20 השנים הבאות של ההתפתחות והצמיחה שלה".

באורקל מסבירים כי ג'אווה מצליחה "בגלל הגמישות המובנית שלה ובעיקר בגלל הקהילה העצומה שמפתחת אותה ותומכת בה", אמר רונן וולף, CTO אגף הטכנולוגיות ומנהל קבוצת הפריסייל באורקל ישראל. "מה שיפה בקהילה הוא שהיא מורכבת ממיליוני מפתחים, חברות ענק כמו אורקל, יבמ (IBM), גוגל (Google) וסאפ (SAP), מהמוני חברות קטנות ואולי הכי חשוב – מתמיכה אדירה בעולם הקוד הפתוח. יכולות השפה והקהילה העצומה והמגוונת שלה אפשרו לה לצלוח 20 שנים סוערות מאוד בעולם הפיתוח – מעידן ה-Client-server דרך מהפכת האינטרנט ועד לענן. אין כיום שום שפת תכנות בעולם שנהנית מתמיכה רבה ומגוונת כל כך של מפתחים, סביבות פיתוח וסביבות ריצה, ושמשמשת למגוון גדול כל כך של יישומים".

התפתחותה של ג'אווה

ג'אווה היא כיום שפת התכנות הנבחרת של יותר מתשעה מיליון מפתחים ומניעה את פעולתם של שלושה מיליארד התקנים. שיפור בטיחות בדרכים ובטיסות, איסוף מידע ממי האוקיינוסים לצרכי יישומים מדעיים, הגברת איכות יבול החיטה ומשימות כימות במטרה לסייע לפתרון בעיות רעב בעולם, הדמיות של המוח האנושי ומערכת השרירים וכן משחקים – כל אלה הם רק חלק מהפרויקטים המסקרנים שעושים שימוש בטכנולוגיית ג'אווה.

מפתחים ארגוניים יכולים לבחור מתוך אקו-סיסטם של 30 יישומי ג'אווה תואמים במפרטים EE 6 ו-EE 7, שמציעים 12 ספקים שונים. בנוסף, מאז שהשפה יצאה לשוק נפרסו יותר מ-125 מיליון התקני מדיה מבוססי ג'אווה ונמכרו יותר מ-10 מיליארד כרטיסי ג'אווה.

תחת הנהגתה של אורקל הושקו שתי גרסאות פלטפורמה מרכזיות שכללו את Java 7 ו-Java 8, כאשר Java 9 מיועדת לצאת ב-2016. בנוסף, קהילת OpenJDK, בה משתפים מפתחים פעולה סביב יישומי קוד מקור פתוח של פלטפורמת ג'אווה במהדורה הסטנדרטית, מושכת אליה בהתמדה משתתפים חדשים, שמרחיבים את הבסיס הקיים והרחב ממילא.

במרץ 2014 הכריזה אורקל על Java SE 8,לאחר שקיבלה אישור סופי מ-Java Community process. גרסה זו, שכללה את השדרוג הגדול ביותר למודל התכנות של ג'אווה מאז יציאת הפלטפורמה הראשונה ב-1995, פותחה בשיתוף עם קהילת OpenJDK. כחודש לאחר מכן, באפריל 2014, יצאו Java ME 8 והגרסאות הקשורות של מוצרי Java Embedded מבית אורקל, גם כאן לאחר אישור סופי של Java Community Process. הודות לפלטפורמת Java 8 עקבית בכל ההתקנים המשובצים, שולחנות העבודה, מרכזי הנתונים והענן, יכולים הלקוחות לפרוס יישומים מהר יותר, לעבד ולנתח נתונים תוך כדי תנועה ולהגיב לאירועים מיד עם התרחשותם.

מה הלאה?

אורקל וקהילת ג'אווה מתמקדים בימים אלה בהצגת פתרונות חדשניים ב-Java 9. התכונה המרכזית המתוכננת בגרסה זו היא Project Jigsaw, שמיועדת למדל את הפלטפורמה על מנת להפוך אותה למדרגית עבור טווח רחב יותר של התקנים, וכך להקל על מפתחים לבנות ולנהל ספריות ויישומים גדולים, כמו גם לשפר אבטחה, אחזקה וביצועים. תכונות נוספות שמיועדות לגרסה החדשה כוללות את Java Shell – כלי אינטראקטיבי להערכת קטעי קוד ג'אווה, HTTP client API חדש לתמיכה ב-HTTP/2 וב-WebSockets, יציאה לארכיטקטורת ARM AArch64 בלינוקס (Linux) ומגוון עדכונים לממשקי API קיימים.

לסיכום אמר מרטין ורבורג, מנהל שותף של קבוצת משתמשי הג'אווה בלונדון: "שפת ג'אווה נוגעת בכמעט כל אדם על פני כדור הארץ, בין אם ישירות ובין אם בעקיפין. היא הדבק שמאפשר שירותי בריאות ובנקאות ניידים באזורים מרוחקים של העולם, מבדר מיליונים בזכות משחקים כמו מיינקראפט ומניע את המנוע הכלכלי של השווקים הגלובליים שלנו. מסקרן לראות מה יהיו ההמצאות שיביא עמו הדור הבא של המהנדסים. אפשרויות השימוש בג'אווה נראות אינסופיות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים