רמו"ט למפלגות: כך תשמרו מידע מפנקס הבוחרים

הרשות פירטה כיצד על המפלגות לשמור מידע על החברים שלהן ועל ציבור הבוחרים, לאחר שבמערכות הבחירות הקודמות גילתה הפרות של החוק

עו"ד אלון בכר, ראש הרשות להגנת הפרטיות. צילום: שרון דרעי

לקראת הבחירות המתקרבות לכנסת הפיץ ראש הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים, עו"ד אלון בכר, הנחיות למפלגות השונות שמפרטות את החובות שחלות עליהן בנוגע לשמירת המידע.

פנקס הבוחרים הוא רשימה שמית שמופקת על ידי יחידת הפיקוח הארצי על הבחירות וכוללת את כל בעלי זכות הבחירה לכנסת. מרמו"ט נמסר כי המפלגות מקבלות עותק מהפנקס והן רשאיות להשתמש במידע הכלול בו אך ורק לצורך ההתמודדות בבחירות לכנסת ויצירת קשר עם הבוחרים. אסור למפלגות לעשות במידע שימוש אחר, כולל העברתו לצד שלישי, ועם סיום הליך הבחירות עליהן להחזיר את פנקס הבוחרים ולמחוק את המידע כך שלא ניתן יהיה לאחזר אותו.

רמו"ט עורכת פיקוח על מנת לבדוק האם המפלגות מיישמות את ההנחיות האלה, שמוצאות לפני הבחירות לכנסת. בבחירות לכנסות ה-18 וה-19 התברר כי היו מפלגות פעלו שלא בהתאם להוראות החוק ולא הגנו כמו שצריך על המידע. לדוגמה, היו מפלגות שהטמיעו את המידע שקיבלו במערכות המחשב שלהן ומסרו עותק מהפנקס לגורמים לא מורשים. כמו כן, הרשות מצאה בחלק מהן ליקויים באבטחת המידע.

לצד פנקס הבוחרים, רמו"ט הדגישה בפנייתה כי על המפלגות לשמור על מאגר המידע הכולל את חבריהן. על פי ההנחייה, מפלגות צריכות להחליט למי לתת גישה למאגר תוך מודעות והתחשבות בזכותם של החברים בהן לפרטיות ביחס לדעותיהם הפוליטיות, ובפרט תוך צמצום החשש כי מידע אודות חברותם במפלגה יועבר למי שלא נדרש לכך, או שייעשה בו שימוש שלא קשור במטרות הלגיטימיות שהגדירה המפלגה, במגבלות החוק.

ככלל, הרשות דרשה מ-"הנהלות המפלגות, העובדים שלהן ומי מטעמן לפעול בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות, לשם שמירה על פרטיות הבוחרים וחברי המפלגה ולמניעת סיכונים מיותרים לפרטיותם".

עו"ד בכר, המשמש גם כרשם מאגרי המידע, אמר כי "המפלגות מקבלות לידיהן מידע אודות אזרחי המדינה לצורך קיום הליך הבחירות. כמחזיקות בנאמנות במידע זה במסגרת ההליך הדמוקרטי, עליהן להקפיד הקפדה יתרה שהשימוש בו יעשה בהתאם להוראות החוק ושיינקטו כל האמצעים הנדרשים להגנה עליו ועל פרטיות ציבור הבוחרים. בכוונת רמו"ט להמשיך ולפקח ביתר שאת על קיום הוראות חוק הבחירות וחוק הגנת הפרטיות, ולשמור על פרטיותם של הבוחרים בישראל וחברי המפלגות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    ופעם המי יודע מה שוב דלף מאגר מידע רגיש של תושבי מדינת ישראל. העיצומים הכספיים הם בדיחה. עלות המאגרים בחוץ עולה עשרות מונים על ערך העיצומים הכספיים, ולפיכך נשאלת השאלה מדוע רמו"ט לא דורשת ענישה פלילית כנגד הנהלת המפלגות...

אירועים קרובים