לקראת המיזוג בין הטלפון החכם לרב קו

אחת המגמות בעולם התחבורה היא להחליף את הכרטיסים החכמים בטלפונים החכמים, ולאפשר לנוסעים לשלם באמצעותם על הנסיעה באוטובוס ● מומחים בתחום דנו על כך במסלול התחבורה בכנס eGov של אנשים ומחשבים

רולף גמבטה, המזכיר הכללי של איגוד קליפסו. צילום: קובי קנטור

"תקן קליפסו, התקן לתשלומים ולמסלקות לתחבורה הציבורית (למשל הרב קו), יהפוך לאפליקציה שניתן יהיה להוריד ולהתקין על טלפונים סלולריים, ארנקים אלקטרוניים או כרטיסי שירות עירוניים, למשל, ולא יהיה בהכרח רק בכרטיסים שהונפקו על ידי מפעיל תחבורה", כך אמר רולף גמבטה, המזכיר הכללי של איגוד קליפסו (Calypso). הוא ציין שעל מנת להשתמש בטלפון החכם בתחבורה הציבורית יהיה צורך בשימוש בטכנולוגיית NFC – קישוריות ב-"כמעט מגע".

קליפסו הוא תקן שמאפשר "שיח מאובטח" בין הכרטיס החכם למסוף ש-"קולט" אותו. הוא נידון במסלול התחבורה בכנס WORLD e-Gov Forum 2014, שהופק על ידי אנשים ומחשבים ונערך באחרונה במרכז הכנסים אבניו בקריית שדה התעופה. השתתפו בכנס מאות מקצוענים מהמגזר הציבורי, ובהם רבים העוסקים בתחום התחבורה.

"מפעילי תחבורה בעולם מאפשרים הכרה הדדית זה בכרטיסים של זה, תוך התחשבנות ביניהם", אמר גמבטה. "בניגוד לישראל, בה כרטיס הרב קו הוא כלל ארצי, בעולם חברות התחבורה הן אזוריות. עם הפיתוח החדש ניתן יהיה להשתמש באותו כרטיס גם מחוץ לשטח הפעולה של החברה האזורית, ואפילו בין מדינות. כל מה שיידרש מהמשתמש הוא להוריד אפליקציה".

הוא ציין כי "אימות והסמכה הם מרכיבים חשובים, משום שכאשר אתה, כמפעיל, לא מנפיק את הכרטיסים, אתה צריך לסמוך על המדיום שבו נמצא היישום. מחר יבוא אליך ספרדי שמחזיק בכרטיס בנקאי ממדינתו ותצטרך לתת בו אמון. לפיכך הקמנו באירופה את Smart Ticketing Alliance, שפועלת לאחידות ולהכרה הדדית בפתרונות ניידים בדרך מאובטחת".

יורם אורן, יועץ בכיר לאבטחת מידע. צילום: קובי קנטור

יורם אורן, יועץ בכיר לאבטחת מידע. צילום: קובי קנטור

עם תום הרצאתו העניק גמבטה אות הוקרה ליזם נדב מוסקוביץ' מחברת מוסקו-מובי, שפיתח אפליקציה שמאפשרת לטלפון בעל יכולות NFC לקרוא תכולה של כרטיסים בתקן קליפסו. הפיתוח נעשה עבור אפליקציית אוטובוס קרוב. מוסקוביץ' נבחר בקטגוריה "החדשנות הטובה ביותר".

הקרב על ה-NFC – אפל מול גוגל

יורם אורן, יועץ בכיר לאבטחת מידע, סקר בדבריו את ההיסטוריה של ה-NFC, שקיים כבר כעשור וכיום תומכים בו יותר מ-300 דגמים של טלפונים חכמים. המכירות של הדגמים האלה הצטברו לכדי חצי מיליארד מכשירים.

בהמשך הוא השווה בין הפתרון של אפל (Apple) – רכיב חומרה משובץ בלוח האם של הטלפון, החל מ-iPhone 6 – לפתרון של אנדרואיד: תקן HCE שמשתמש בכרטיסי מיקרו SD וכן רכיב אבטחה המטפל בעיבוד המידע שקשור לכרטיס החכם, מבלי לשתף בו את מערכת ההפעלה, שהיא החוליה החלשה.

"מול היתרון האבטחתי יש לאפל חסרון גדול: היא עצמה שולטת בתהליך והיא עשויה לבקש נתח מכל עסקה", אמר אורן. "באנדרואיד, לעומת זאת, מדובר בפתרון תוכנה ולכן הוא חשוף לנוזקות, אך מצד שני, הוא מודל פתוח שלא תלוי במודל עסקי. הוא גם עובד עם כל מכונת תיקוף קיימת. הפתרון הוא לחיות עם סיכונים מחושבים ולהצפין את הנתונים הרגישים".

"מאחורי HCE עומדות חברות ענק כמו גוגל (Google), ויזה (Visa) ומסטרקארד (MasterCard). הניצחון לכאן או לכאן יהיה בנקודות. HCE עשוי להיות התקן המנצח מכיוון שהוא קל מאוד למפתחים ואין בו חסמי מודלים עסקיים", אמר.

כריית מידע

לאה סולומוביץ', מנהלת אגף טכנולוגית תחבורה במלם-תים, הציגה את הפתרון מבוסס קליפסו שפיתחה החברה למפעילי תחבורה ציבורית וגופים עירוניים. "מדובר בשילוב בין מערכות ניהול ציי רכב, ציוד המורכב באוטובוסים ומערכת תכנון ובקרה של מפעיל התחבורה הציבורית", אמרה. "כך, לדוגמה, ניתן להשתמש במערכת על מנת להראות במסך באוטובוס לא רק את שם התחנה הבאה אלא גם מתי האוטובוס יגיעו לשם ומתי יוצאים משם אוטובוסים לנסיעות המשך".

לאה סולומוביץ', מנהלת אגף טכנולוגית תחבורה במלם-תים. צילום: קובי קנטור

לאה סולומוביץ', מנהלת אגף טכנולוגית תחבורה במלם-תים. צילום: קובי קנטור

"לכל מפעילי התחבורה הציבורית יש מערכות טכנולוגיות חכמות – הן במטה שלהן והן באוטובוסים, שהופכים למעשה להיות אוטובוסים חכמים. הם מכילים מצלמות, מערכת לספירת נוסעים ומערכות כריזה וצגים. המערכת שלנו יודעת בכל נקודת זמן היכן נמצא האוטובוס, מי קנה כרטיס ואיפה הוא קנה. בנוסף, אנחנו משתמשים בטכנולוגיה של פיזור חיישנים ברחוב, כך שנוכל לדעת מהיכן מגיעים האנשים לתחנה", ציינה סולומוביץ'.

"השאלה היא מה עושים עם המידע הזה, בנוסף לשימוש תפעולי", אמרה. "הרעיון הוא לכרות את המידע הזה ממערכות ה-BI וה-CRM, ולהפעיל עליו לוגיקה כדי להפיק ממנו תועלת לצורך שיפור השירות. אנחנו מוכנים להעמיד את הידע שצברנו לרשות המדינה והמפעילים. הם יביאו את המידע ואנחנו ננתח אותו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים