אחסון יעיל של ים של נתונים

חלק שני ואחרון

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

בחלק הראשון סקרנו את האתגרים שעימם נאלצים ארגונים להתמודד עקב הגידול האקפוננציאלי בכמויות הנתונים בהם הם נדרשים לטפל, גידול שרק יעצים עם המעבר למיחשוב ענן, לעולם הנייד, ולרשתות החברתיות.

כמות הנתונים הנדרשים לאחסון בחברת אשראי, למשל, היא עצומה, רגישה ודורשת זמינות גבוהה. אשר רשף, סמנכ"ל מערכות מידע בלאומי קארד, אומר שמערכות האחסון בלאומי קארד נבנו בתפיסה של שרידות גבוהה, לצד שימור רמת גמישות לשינויים התכופים ולדרישות השונות. "בעזרת הטכנולוגיות של נט-אפ (NetApp) בנינו ארכיטקטורה המאפשרת לנו לנהל ולתחזק את הסביבה עם השפעה מינימאלית על ביצועי המערכות הייצוריות, עקרון משמעותי מבחינתנו. כל נושא הגיבויים לאורך זמן (הורדה לקלטות) ומענה לסביבות נוספות (פיתוח, טסט, הדרכה וכו') מופרדות כך שלא יחלקו משאבים עם המערכות הייצוריות הקריטיות".

לדבריו, בשנת 2008 היו בלאומי קארד 35 מערכות אחסון שונות – כמות שהקשתה מאוד על הניהול והתחזוקה השוטפת. במהלך השנים האחרונות גדלו נפחי האחסון בלאומי קארד באופן משמעותי, אך לצד זאת בוצעה קונסולידציה של מערכות האחסון. כיום הם מנהלים ומתחזקים 20 מערכות אחסון בלבד, מגמה שהם מתכוונים להמשיך גם בשנת 2012.

רשף מציין שנבנתה תפיסה של שמירת מידע לשחזור בשתי רמות – שחזור מהיר מהעתק (snapshot) הזמין על מערך האחסון הייצורי לשחזור מיידי (שניות עד דקות), ושחזור ממערך אחסון מרכזי עם אפשרות לשחזור ממקור מידע זמין. אותו מערך אחסון מרכזי משמש כמקור שמולו מתבצע הגיבוי המרכזי לקלטות.

רשף מרחיב מעט יותר: "במהלך השנים, עם הזיהוי בגידול המשמעותי בנפחי המידע השונים, עלה הצורך לתייג את המידע שבמערכות השונות. אפליקציות של מסדי נתונים נדרשו לביצועים גבוהים ולכן הביצועים שסופקו למערכות אלו היו גבוהות (הן על-ידי כוח מיחשובי חזק והן על-ידי דיסקים מהירים), ומערכות אחרות אשר תויגו כפחות דורשות משאבים (כגון ארכיונים למיניהם, מערכות גיבוי, סביבות טסט ופיתוח וכו') הסתפקו במשאבים מופחתים ובהתאם מערכי אחסון ודיסקים פשוטים וזולים יותר. כל זאת עדיין מבוצע, אך מבוצע באופן ידני. כלומר הסיווג של המערכות מבוצע על-ידי מנהל האחסון בתיאום עם מנהלי הפרויקטים ואנשי הסיסטם הרלוונטיים. עד כה נושא האוטומציה של ה-ILM עדיין בחיתוליו בשוק. אין ספק שאוטומציה של נושא זה יסייע לנצל באופן מיטבי את משאבי מערכות האחסון, ואנו נשתלב עם הנושא ככל שיבשיל".

בלאומי קארד צופים המשך מגמת הגידול של המידע, כולל בשנה הבאה. עבור ה-DWH הם נערכים לשינוי תשתיתי-קונספטואלי שיסייע להתמודד עם אתגרי הנפחים, אך גם עם מענה מהיר יותר לדרישות העסקיות של הארגון. ה-DWH העתידי צפוי לתת פלטפורמה זמינה יותר, אך גם בעלויות תפעול נמוכות. נושא זה ייבחן מחדש במהלך החציון השני של 2012.

רשף גאה לומר שבסך הכל מערך האחסון שלהם מנוהל בצורה יעילה למדי (שני אנשים על מערך של כ-1 פטה-בייט), "על-פי מדדי STKI אנו נמצאים באחוזון ה-75, כלומר יחס גבוה של איש אחסון לכל טרה-בייט". יחד עם זאת, הם בטוחים שיש להם במה להתייעל, לכן הם מתכננים להתחיל בינואר 2012 בחינה של מערך האחסון על-ידי יועץ חיצוני שיבחן אותם במספר נושאים: ארכיטקטורה, נהלים, ניצולת ויעילות, טכנולוגיה ועוד.

קשה להתעלם מהעלויות הגבוהות של הקמת מערכת אחסון שתשרת את הארגון נאמנה לאורך זמן כולל התוכנות הנלוות והתפעול. בעידן בו כל סוגי המידע עוברים תהליך מיכון במערכות המיחשוב והאחסון בפרט, נוצרים אתגרים רבים אשר רק מערכת אחסון 'חכמה' מאפשרת לשלוט, לנהל ולהוזיל את עלויותיהם. מעבר הארגונים לתשתיות מבוססות וירטואליזציה כשלב בדרך ל-Cloud Computing מחייב פתרון אחסון התומך בגמישות גבוהה, גידול שאינו מוגבל, ניצול מקסימאלי ופשטות.

שלומי קוארטלר, מנכ"ל דל (Dell) ישראל, אומר שמענה לאתגרים אלו קיים בפתרונות האחסון שלהם. "התפיסה העומדת מאחורי כלל פתרונות האחסון של דל הינה יעילות עסקית". הוא אומר ומפרט: "מערכות אחסון נתונים נחשבו עד כה לטכנולוגיה המאופיינת ברמות מחיר גבוהות יחסית ודרשו רמה טכנית גבוהה מצד הארגונים שביקשו לאמץ אותן. אי לכך, עיקר השוק של יצרניות פתרונות האחסון, היו ארגוני האנטרפרייז הגדולים, שיכלו להרשות לעצמם לרכוש את המערכות היקרות, ולהעסיק מומחים טכניים לניהול האחסון ותחזוקתו השוטפת. עם השנים הבינו חברות האחסון את הפוטנציאל הטמון בשוק הארגונים הבינוניים והקטנים (SMB) ויצאו עם סדרת מוצרים ייעודית, תוך שהן זוכות להצלחה מסוימת, אך לא כזו שהצליחה להפוך את מערך האחסון לנגיש, כלכלי וזמין עבור כל ארגון. כתוצאה מכך נותרו ארגונים רבים ללא היתרונות החשובים הטמונים במערך אחסון מרכזי על כל יכולות ההמשכיות העסקית והזמינות המאפיינים אותו".

ב-דל רוצים לעשות מהפכה שקטה בשוק אחסון נתונים ולפשט אותו מכמה בחינות: מורכבות, התחזוקה, המחירים הגבוהים, והצורך במומחים ייעודיים. לדבריו, בעזרת רכישת חברת האחסון EqualLogic ושילוב טכנולוגיית ה-IP Storage, הם יצליחו לשבור את מחסומי המחיר והמורכבות שאפיינו את התחום ולבנות מערכי אחסון מתקדמים המהווים מחד את פסגת הטכנולוגיה בתחומי הגיבוי, הגנת הנתונים והתחזוקה האינטואיטיבית, ומאידך מוצעים במחיר שכל עסק יכול להרשות לעצמו.

קוארטלר מודע לכך שרק מחיר נמוך לא יהווה סיבה לרכוש מערכת אחסון נתונים שהיא קריטית ביותר לארגון. הוא מדגיש שמערכת אחסון הינה פתרון 'חי' ודינאמי שבו פונקציונליות המערכת היא ערך אינטגרטיבי המשולב ביכולות ויתרונות החומרה. לכן לדבריו הכיוון במערכות אחסון הוא ל: מודולריות, גמישות מירבית, תשלום על פי צריכה בלבד, רכיבי תוכנה (נוכחים ועתידיים) שכלולים בפתרון, פשטות התקנה ותחזוקה. לדבריו המערכות שלהם עונות על צרכים אלו.

"הוכחה לעוצמה המצויה בפיתרונות האחסון של Dell EqualLogic ניתן למצוא כיום בעשרות ארגונים בשוק הישראלי, החל מארגוני SMB וכלה בארגוני ענק, אשר הבינו את יתרונות הפחתת העלויות הטמונים במוצרים שלנו ואימצו אותם כחלק ממערך האחסון הכולל".

רעיונות והצעות תוכן למדור ניתן להפנות אל עצמון מינס בכתובת הדוא"ל הבאה.

* הכותב הוא מנמ"ר ויועץ בכיר למיחשוב

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים