מחשבים מסלול חדש?

אפליקצית Waze, שהפכה לגאווה ישראלית עם מכירתה לגוגל ב-1.1 מיליארד דולרים, היא סיפור יוצא דופן בתעשייה בה הסיכוי להרוויח כסף הוא קלוש מאוד ● עובדי החברה יזכו למענקים יפים, אך הסוגיה החשובה היא שימור בסיס העבודה וההון האנושי בישראל

היכן מוצדק לנהוג עם חיוך על השפתיים? Waze

שמחה גדולה בשכונה. עוד חברה ישראלית הצליחה לעשות אקזיט. השמחה כפולה: ראשית, משום מדובר באקזיט קצר יחסית – ארבע-חמש שנים, לא יותר, עם השקעה של יזמים ושותפים הנאמדת בכ-60 מיליון דולרים שהניבה קצת יותר ממיליארד דולרים. הסיבה השנייה לשמחה בשכונה הקטנה שלנו היא העובדה ש-"הכלה" אותה הצליחו למכור היזמים, פיתחה אפליקציה. נכון לעכשיו היא הוכתרה כאפליקציה היקרה ביותר בעולם.

יש לזה משמעות לא קטנה. זאת משום שתחום הפיתוח בסלולר וברכיבים ניידים הפך להיות אחד התחומים החמים ביותר, שאלפי צעירים, בישראל לפחות, עוסקים בו. זהו החלום הרטוב של כל אמא יהודייה: "לך ללמוד מחשבים ומינהל עסקים, פתח אפליקציה ונהיה מסודרים לכל החיים". לפני כחודשיים השתתפתי בכנס בוגרים ותלמידי הפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב על שם רקאנטי, שעסק בשאלת מיליון הדולר – איך עושים כסף מאפליקציות, או במילים אקדמיות יותר: מונטיזציה של האפליקציה. כל הדוברים באותו כנס הסתכלו לכמה מאות הצעירים שישבו באולם, חלקם כבר מפתחים ואחרים בדרך לשם, ואמרו להם ברחל בתך הקטנה: הסיכוי להיות מיליונרים מאפליקציה – קלוש. הים גדול, אבל צפוף מאוד, והמאפיין העיקרי שלו הוא שרוב האפליקציות הן חינמיות.

חשוב לומר את הדברים האלו דווקא היום, על רקע החגיגות של Waze. אפליקציה אמנם לא דורשת הרבה משאבי פיתוח, אבל היא ממכרת ויוצרת הרבה אשליות, שבסופו של דבר יש להן מחיר כלכלי (לעתים נזק בלתי הפיך). אם כן, המסר פשוט: Waze זה נהדר, אבל נא לא להסתנוור. כמו בדרכים, צריך להדליק אורות גבוהים ולסוע לאט כדי להגיע ליעד בשלום. ויש נקודה נוספת – Waze היא המימוש היקר ביותר של מה שקרוי חוכמת ההמונים. היום, החוכמה הזו שווה יותר ממיליארד דולרים.

להשאיר את העובדים בארץ
בסיפורי האקזיט, כמו תמיד, העובדים הם הנעלם הגדול במשוואה. החברות הרוכשות והנרכשות דואגות לציין בהודעות שלהן כי הן דואגות לעובדים, אבל למיזוגים בין חברות אמריקניות לבין חברות ישראליות יש דינימקה שסופה, מרבה הצער, ידוע מראש. זה הדין לגבי Waze. העובדים מתוגמלים יפה ומיידית על האקזיט – 550 מיליון דולרים יתחלקו בין כ-100 עובדים – אבל יש לזכור שחלקם הגדול בוודאי ירצה להמשיך ולעבוד. האם הם ימשיכו לבוא לעבודה ברעננה גם בשנים הבאות? הרוכשת גוגל (Google) לא מתחייבת – וזה לא במקרה, כמובן. בנקודה זו צריכים לפקוח עין רשויות המדינה, משרדי הכלכלה והגורמים הרלוונטים. במילים אחרות, לעשות הכל כדי ש-Waze תמשיך להיות מרכז פיתוח ישראלי. זה לא רק מסיבות ציוניות גרידא.

אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה, אמר הבוקר (ד') במשדר בקול ישראל, כי Waze היא סיפור מעניין – פיתוח אפליקציות מכניס למעגל ההיי-טק קבוצה גדולה מאוד של עובדים למעגל השני הכרוך ליישום, בעיקר אנשי גרפיקה, מדיה ופרסום. כלומר התהליך מייצר עוד מקומות עבודה לעוד בוגרי הנדסה ומדעים, ומגדילה את כמות המצטרפים להיי-טק בשנים הבאות. אבל כדי שזה יקרה, צריך שהאפליקציה תישאר כחול לבן. זה תפקידו של ינאי, בין היתר, וגורמים אחרים. אקזיטים שמקבלים כסף, סוגרים ונוסעים לחו"ל זה טוב ויפה ואולי גאווה למדינה – אבל משאירים אותנו כאן עם הבעיות והצרות.

פה צריך להזכיר שוב ושוב נקודה חשובה: עם כל הכבוד לחברות ההזנק (ויש לא מעט כבוד), תעשיית ההיי-טק הישראלית, זו המכניסה לישראל חלק גדול מהייצוא של 21 מיליארד דולרים בשנה, עדיין נמצאת במקום אחר. היא נמצאת בכל הארץ: במפעלים, בתעשיות, בפריפריה. אלו הם מפעלי האלקטרוניקה וההיי-טק, שמייצרים ומפתחים לחו"ל. אצלם, אקזיט הוא לא ממש באג'נדה. הם סובלים מאדישות כל הממשלות שמתנהגות כמו בת יענה, וסבורות שהם המפעל הוא "טכנולוגי" אז הכל בסדר אצלם, ועכשיו צריך לעזור לאחרים. תעשייה זו, על כלל יצרניה ולרבות ענף התוכנה כמובן, תשרוד אם היא תוכל לגדל דור עתיד של מהנדסים בוגרי אקדמיה שיבואו אליה, אם יכינו לה את כל התשתיות הפיזיות והאנושיות. נכון ל-2013, המצב בתחום הזה עגום עד מאוד.

ולכן, כדי לסיים את חגיגות Waze ולהישאר עם טעם טוב, כדאי להתחבר לתגובה של שר המדע הנכנס יעקב פרי: "כולי תקווה כי תמשיכו את עשייתכם והצלחתכם כאן בישראל בלי 'לחשב מסלול מחדש'".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים