סקירת ביניים: מהפכת ה-AI – היסטריה או היסטוריה בהתהוות?

לפני כשנה הושקו כמה יישומי AI ואיתם הבשורה שהמהפכה החלה ● כיצד AI השתלבה בחיינו בשנה החולפת ולמה ניתן לצפות? ● סקירת ביניים של אחת הטכנולוגיות עם פוטנציאל השיבוש הגדול ביותר אי פעם

14/08/2023 12:34
אמיר עוז, מומחה בהקמת מערכות לאשראי חוץ בנקאי.

אם נאמין לכותרות החדשות, חיינו אמורים לחוות מהפכה 3-4 פעמים בשבוע. חברת תקשורת משיקה אינטרנט מהיר? מהפכת תקשורת. שר כלשהו מבטיח הקלה במיסים? מהפכה תקציבית. תוכנית בישול חדשה? מהפכה קולינרית.

האמת, המהפכות האמיתיות נדירות. מהפכה היא תהליך ממושך, עם השפעות עצומות שמתגלות שנים בעתיד. דוגמה לכך היא המהפכה האמריקנית, שהובילה לניתוק ארצות הברית מבריטניה. לא מדובר בארוע אחד, אלא בתהליך שנמשך 18 שנים (מ-1765 עד 1783). תוצאות המהפכה ניכרות עד היום, שכן היא הובילה ליצירת המעצמה החזקה בעולם.

גם במילה "שיבוש" איני משתמש בקלות דעת. כפי שכתבתי לאחרונה, טכנולוגיה משבשת היא אחת שמשנה את אורחות החיים של המונים. GPS הוא דוגמה לטכנולוגיה משבשת, הודות לשינוי בהרגלי הנהיגה שיצר בעולם כולו.

בספטמבר 2022 חל ארוע שרבים תופסים כתחילת מהפכת ה-AI: חברת OpenAI פתחה לציבור את מחולל הטקסט-לתמונה שלה, Dall E 2, ובנובמבר 2022 היא הציגה את ChatGPT, מודל בינה מלאכותית מבוסס צ'אט, שיכול לעשות בערך הכל: לספק מידע, לכתוב, לתרגם, לערוך, לכתוב קוד ועוד.

כאשר שני אלו הושקו, ובעיקר ChatGPT, מילים כמו "מהפכה", "שיבוש" ו"עידן חדש" מיד יוחסו אליהם. הזמינות הגבוהה והתוצאות המרשימות משכו עשרות מיליוני משתמשים קבועים, והתממשקויות API הפכו אותם לנגישים לכל חברה שמעוניינת לשלב AI במוצריה.

אז מה קורה עכשיו, כשנה אחרי שה-AI נכנס לחיינו? היכן נוכל לפגוש בו, מי משתמש בו, והאם מדובר באמת במהפכה?

מחשב לכל ילד, AI לכל מחשב: המנצחת הגדולה במרוץ 

כל חברות הטק הגדולות מפתחות כבר שנים יכולות AI. אולם נכון לעכשיו, מיקרוסופט היא המנצחת הגדולה במירוץ, בזכות מהלך חכם אחד: היא השקיעה ב-OpenAI מיליארד דולר ב-2019. המשמעות היא ש-OpenAI, שבמקור הוקמה כמכון מחקר ללא מטרות רווח, שזורה עסקית וטכנולוגית במיקרוסופט. זה הרגע להיזכר שמיקרוסופט, שמהפכות ושיבוש לא זרים לה, היא בעלת נוכחות על לפחות 70%-80% מהמחשבים בעולם בזכות מערכת ההפעלה Windows. היא גם המפתחת או הבעלים של אינספור יישומים, שמשרתים מיליארדי אנשים, וכמעט בכולם היא החלה לשלב AI.

למשל, Edge, דפדפן ברירת המחדל של Windows, שימש עד לאחרונה בעיקר להורדת Chrome של גוגל. מיקרוסופט שילבה בדפדפן כפתור שיחה עם ChatGPT, ובכך העניקה ל-Edge יכולות AI נגישות. משמעותי מכך, מיקרוסופט שילבה תוצאות חיפוש מבוססות AI במנוע החיפוש שלה Bing, ובכך לראשונה יצרה סדק בשליטה הבלתי מעורערת של גוגל בתחום החיפוש.

מיקרוסופט גם משלבת AI במגוון יישומים תחת המותג Copilot. ב-Teams יכולת זו מסכמת אוטומטית פגישות בזמן אמת. באקסל Copilot צפוי לנתח נתונים ולהפיק מהם מסקנות. ב-Word הוא יכתוב טקסטים שלמים על בסיס Prompt. ב-Outlook הוא ינסח מיילים ויכלול בהם נתונים מהתכתבויות קודמות. הוא גם יוכל לסכם מסמכים שונים ולבנות על בסיסם מצגות Power Point. אלו רק חלק מהיכולות החדשות של מיקרוסופט, ונראה שזו רק ההתחלה.

מי שיבש את ה-AI שלי: הסטנדרט החדש של חברות טכנולוגיות

באופן טבעי, AI יוצרת עניין רב. ניתן לראות זאת בגרף הבא מגוגל Trends, שמציג עלייה תלולה בחיפוש הביטוי "AI" (בכחול) בשנה החולפת. לשם השוואה, הגרף מציג את יחס החיפושים של כמה טרנדים נוספים מהתקופה החולפת: Cloud Computing (אדום), Big Data (צהוב), Bitcoin (ירוק).

 מסימני המהפכה: עלייה תלולה במגמת החיפוש של המונח AI (כחול) בין החודשים אוגוסט 2022-2023. לשם השוואה, העניין במונחים Cloud Computing (אדום), Big Data (צהוב) ו- Bitcoin (ירוק). מקור: גוגל טרנדס

חברות טכנולוגיות רבות מודעות לעניין הרב ב-AI ופועלות לשלב אותה בפיתוחים שלהן. חלקן עושות זאת על בסיס API עם ChatGPT (או טכנולוגיות צד ג' אחרות), אחרות מפתחות את הטכנולוגיה בעצמן. וכך, בשנה האחרונה מיליוני משתמשים החלו לקבל יכולות AI במאות תוכנות ויישומים.

לדוגמה, פלטפורמת Canva, שמספקת פתרונות עיצוב גרפי לכ-135 מיליון משתמשים הוסיפה לאחרונה תכונות מבוססות AI, כמו "מחק קסם" – שמשלים רקע של אזורים שנמחקו, ותכונת טקסט-לתמונה – כמו Dall E 2.

שתי חברות נוספות שכללו יישומי AI בממשקים שלהן הם פלטפורמות הפרסום הישראליות טאבולה (Taboola) ו-אאוטבריין (Outbrain). לאחרונה הוסיפו שתיהן מחוללי טקסטים למודעות: המפרסם מזין למערכת את הלינק של עמוד הפרסומת ומקבל הצעות לטקסטים. טאבולה גם כללה מנגנון יצירת תמונות מטקסט.

אלו רק שלוש דוגמאות מיני עשרות שבהן נתקלתי לשילוב AI במוצרים קיימים. סביר שבשנים הקרובות נראה עוד מאות כאלו.

כרונולוגיה של שיבוש: איש פוגש מכונה

ומה איתנו, האנשים? כיצד טכנולוגיה כה עוצמתית משפיעה על בני אדם? חלק רואים ב-AI כהזדמנות. לדוגמה, אחד מחבריי הוא יזם סדרתי. שבוע אחרי שגילה את ה-API של ChatGPT הוא כבר גייס הון ראשוני לפיתוח אפליקציית עצות זוגיות, שבה כל התשובות מסופקות על ידי AI. יזמים נוספים מרחבי העולם מספרים ב-יוטיוב כיצד הם משתמשים במחוללי תמונה כמו Midjourney ופלטפורמות הדפסה על ביגוד כדי לייצר מותגי אופנה באמזון או אטסי תוך שעות.

חלמתם להקים מותג אופנה? כך תעשו זאת עם AI וכמה שעות פנויות

אבל כמו כל שינוי, לרבים הוא קשה. לדוגמה, חבר אחר שלי הוא בעל סטודיו לעיצוב גרפי. רוב שנת 2023 הוא לא ענה לשיחותיי. רק לאחרונה יצר קשר ושיתף עימי, שנפל לדיכאון קשה עקב החשש לעבודתו. אותו חבר נמנה עם אוכלוסיה הולכת וגדלה של בעלי מקצועות, שמביעים חשש לעתידם המקצועי עקב עליית ה-AI: כותבי תוכן, אדריכלים, אפילו מתכנתים ואנשי QA.

הקצב שבו יישומי AI השתלבו בחיינו השנה מהיר במיוחד. תודות לשילובו במוצרי מיקרוסופט והרצון של מאות חברות ליישר קו עם הטכנולוגיה החדשה, ה-AI מחלחלת לחיינו במגוון אפיקים. אני זהיר מאוד עם מילים גדולות כמו מהפכה או שיבוש, אבל הפעם נראה שאנו בתחילתו של תהליך שישנה היבטים רבים בחיינו.

 

הכותב עוסק בהקמת מערכות בתחום האשראי החוץ בנקאי.

 

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עובד מימון ישיר

    ואוו! סקירה מעניינת!

אירועים קרובים