מי את OpenAI? הכירו את היוצרת של DALL•E2 ו-ChatGPT

שני יישומי ה-AI המרשימים במיוחד מייצרים תמונות ותוכן טקסטואלי לפי בקשה ● היוצרת שלהם היא OpenAI, שהקימו אילון מאסק, סאם אלטמן ואחרים • מהו החזון הייחודי שמאחורי המעבדה, והאם הוא יציל אותנו מקטסטרופה?

01/01/2023 13:58
אמיר עוז, סמנכ"ל דיגיטל, מימון בקליק.

בינה מלאכותית (Artificial Intelligence או בקצרה AI) איתנו כבר שנים. חלק מהיישומים נגישים לנו כגולשים רגילים, כמו יישומי AI לייצור תמונות פרופיל מדליקות, או צ'אטבוטים לשירות לקוחות. במקביל, מאחורי הקלעים פועלים יישומי AI שמשפיעים עלינו באופן כלשהו. הדוגמאות הטובות ביותר לכך הן מכונות הבינה המלאכותית של פייסבוק, גוגל ושאר ענקיות הטכנולוגיה, שמנטרות את פעילותינו הדיגיטלית לטובת ייצור רווחים לבעליהן. 

מאסק ואלטמן הציגו באותה ישיבה את החזון שלהם למעבדה עצמאית שתחקור ותייצר יישומי AI לטובת האנושות ורווחת הציבור. זה דרש קצת שכנוע (ומימון של כמיליארד דולר ממאסק, אלטמן ותורמים נוספים), אבל בינואר 2016 התקבצו 10 חוקרי AI מובילים בסן פרנסיסקו, ו-OpenAI התחילה לעבוד

בים המכונות החכמות שנועדו לייצר רווחים בעזרתנו (מאיתנו?), בולטים שני יישומים ספציפיים שהושקו השנה, משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא שמדובר בשני יישומים חינמיים, פתוחים לציבור, שאפילו מתירים שימוש מסחרי בתוצרים שלהם. הסיבה השנייה שמבליטה אותם היא שמדובר ביישומים איכותיים במיוחד, שמנגישים את הכוח של AI, ומתגמלים את המשתמש על שימוש יצירתי בהן. 

הראשון משני היישומים שיצא לאור השנה הוא DALL•E2, ששמו מהווה מחווה לצייר סלבדור דאלי וגם לרובוט Wall-E מהסרט של פיקסאר. זאת עקב טבעו של היישום, כצייר הדיגיטלי האולטימטיבי.

תהיתם פעם איך נראה הזמן שחולף? או שאולי אתם צריכים הדמיה תלת-ממדית של תחנת חלל עתידנית עם אפס כבידה, טכנולוגיות רפואיות ויישומי בינה מלאכותית? אין בעיה. פשוט כתבו תיאור מפורט ככל האפשר ביישום, ותוך רגעים תקבלו את התמונה. 

הציורים שיצרה ה-DALL•E2 על פי תיאור בלבד.

הציורים שיצרה ה-DALL•E2 על פי תיאור בלבד. צילום: אמיר עוז

היישום השני הושק ממש לאחרונה ונקרא ChatGPT. מדובר בצ'אט-בוט שיכול ליצור… ובכן, כמעט הכל. אתם יכולים לנהל איתו שיחה, לבקש שיספר לכם סיפור, שיכתוב לכם הרפתקת D&D, קטע קוד לשילוב בפיתוח שלכם, תיאור מוצר לאתר האיקומרס שלכם ועוד. אתם יכולים אפילו לבקש ממנו שיעזור לכם להבין האם אילון מאסק באמת הגיע מהעתיד, כפי שטוענים רבים, ואתם יכולים גם לבקש שיכתוב לכם תיאור ליצירת תמונה ב-DALL•E2, כמו התיאור השני של תחנת החלל מהפסקה הקודמת שיצרתי בעזרתו. 

התכתבות עם הצ'אטבוט ב-ChatGPT.

התכתבות עם הצ'אטבוט ב-ChatGPT. צילום: אמיר עוז

שני היישומים האלו בהחלט מרשימים טכנולוגית. מפליאה לא פחות ההנגשה שלהם לציבור הרחב וזכויות השימוש המסחרי, שגם ברישיון הסטנדרטי החינמי יכולות להפוך לכלי עסקי עוצמתי בידיים הנכונות (למשל ליצור תמונות עבור מודעות, או מקור לטקסטים עבור אתר העסק). 

הכירו את חברת ה-AI שרוצה להציל אותנו מ-AI

המפתחת של שני היישומים האלו היא מעבדת מחקר מסחרית בחלקה, בשם OpenAI. מרשימים ככל שיהיו היישומים, אחרי שתגלו את הסיפור שמאחורי הקמת החברה – הם יהיו מרשימים אפילו יותר. 

כמו כל דבר שקשור ל-OpenAI, גם ההתחלה שלה כאילו לקוחה מסרט מד"ב. 

ב-2015, במלון רוזווד המפואר שבסיליקון ואלי, התקיימה ארוחת ערב מאוד מעניינת. יוזם האירוע היה סאם אלטמן, דמות ידועה בעמק, שבאותה תקופה ניהל את Y Combinator: אקסלרטור יוקרתי שלאורך השנים היה מעורב בחלק מהחברות המובילות של השנים האחרונות, כולל AirBnB, דרופבוקס (DropBox), רדיט (Reddit), טוויץ' (Twitch) ועוד. 

בין הנוכחים באותה ארוחה היו חוקרי AI מובילים וגם אילון מאסק, שיחד עם אלטמן היה ממובילי הפגישה. מטרתה היתה לדון בעתיד ה-AI, מתוך מטרה להקים מעבדת AI בלתי תלויה באף גורם מסחרי.

מה הקשר של מאסק לכל זה? לאורך השנים מאסק טען פעמים רבות שבינה מלאכותית היא כנראה האיום הגדול ביותר על האנושות. אי אפשר להתעלם מדעתו. הרי בתור הבעלים של חברת מכוניות חשמליות שעתידות להפוך לאוטונומיות, וחברה נוספת ששואפת ליישב את מאדים, מאסק הוא הוא אחד הצרכנים הגדולים של בינה מלאכותית כיום.

לאור זאת, מאסק ואלטמן הציגו באותה ישיבה את החזון שלהם למעבדה עצמאית שתחקור ותייצר יישומי AI לטובת האנושות ורווחת הציבור. זה דרש קצת שכנוע (ומימון של כמיליארד דולר ממאסק, אלטמן ותורמים נוספים), אבל בינואר 2016 התקבצו 10 חוקרי AI מובילים בסן פרנסיסקו, ו-OpenAI התחילה לעבוד. 

בשש השנים שעברו מאז, חוקרי OpenAI הציגו מגוון יישומים פורצי דרך: סביבת הפיתוח OpenAI Gym, היד הרובוטית Dactyl, שנועדה לפתור בעיות ולבצע פעולות שונות, OpenAI Five, שהינה למעשה תוכנה שלמדה את משחק הוידיאו הפופולארי Dota 2 והביסה שחקנים מקצועיים, ועוד.

מבחינה עסקית, ב-2018 מאסק ויתר על תפקידו בחבר המנהלים, עקב ניגוד עניינים אפשרי עם פיתוחי AI שמתקיימים בטסלה, אך הוא ממשיך לתרום כספים למעבדה. שינוי גדול נוסף שהתרחש בחברה לאחרונה הוא פתיחת חברה בת עסקית, שנועדה לייצר רווחים, שאף קיבלה השקעה בסך מיליארד דולר ממיקרוסופט.

סרטון מרשים שמדגים את Dactyl 

לאן הולכים מכאן: האם בוטים חולמים על עתיד האנושות? 

כיום, האוטוריטות המובילות של AI בעולם הן החברות המסחריות הכי גדולות וחודרות פרטיות. עד כמה שחדירה שכזו לפרטיות מטרידה, החשש העיקרי של מאסק, אלטמן ושותפיהם ב-OpenAI הוא בינה מלאכותית שתצא משליטה ברמה טכנולוגית, סיטואציה שכנראה עדיין לא הגענו אליה. 

לפי החזון, OpenAI נועדה לשמש כגוף שיגן על האנושות מפני בינה מלאכותית סוררת שכזו, כאשר הטכנולוגיה תבשיל והאיום יהפוך לממשי, עשורים מעכשיו. היא שואפת לעשות זאת הן מעצם היותה מרכז ביקורת על גופים אחרים, אבל גם מעצם ההנגשה של כלי AI לציבור הרחב. זאת מאחר שלפי טענתם של מייסדי המעבדה, אם כולנו נשתמש ב-AI נצליח להכיל את התוכנות שיצאו משליטה. כך ניתן יהיה למנוע מצב שבו גוף מסחרי אחד איבד שליטה על הבינה המלאכותית, שיוצאת כנגד ציבור חסר אונים או אמצעים. כלומר, כלי ה-AI שהמעבדה יצרה והנגישה לציבור אמורים להוות היכרות ראשונה של הציבור עם AI ככלי עבודה יומיומי, כהכנה לעתיד לבוא. 

האם החזון של OpenAI יהיה מה שיציל אותנו מעליית המכונות בעתיד? אפשר רק לקוות שבזכות יוזמות כמו OpenAI יחסיה של האנושות עם בינה מלאכותית לא יהיו כמו בסרטי שליחות קטלנית, אלא יותר כמו זו שתיאר אייזיק אסימוב בספריו, כאשר שלום האנושות מובטח תודות לשלושת חוקי הרובוטיקה.

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ New Advice

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. טמבליקו

    אסימוב דרך אגב בסיפוריו הוכיח שוב ושוב איך חוקי הרובוטיקה ניתנים לעוות ולעקיפה. לפי ספריו השימוש ברובוטים הוביל לנוון, וכדי לפתח את האנושות היה צריך לוותר על הרובוטים

  2. עובד מימון ישיר

    הכתבות של אמיר מעולות! הוא איש נדיר ומנהל מוכשר

אירועים קרובים