טכנולוגיית הבינה המלאכותית היוצרת מנקודת מבט ההנהלה

מה ההנהלה צריכה לדעת כדי להתכונן לקראת כניסת הארגון לטכנולוגיה החדשה של בינה מלאכותית יוצרת? והפעם חלק א' בסדרה של שלושה מאמרים בנושא – מבוא

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital.

חלק א'*

אין ספק שאנו עדים ממש בימים אלו לנקודת מפנה (Inflection Point) שבה טכנולוגיה חדשה מחוללת שינוי דרמטי. טכנולוגיית הבינה המלאכותית היוצרת, Generative AI (או בקיצור GenAI) היא בעלת פוטנציאל עצום לשנות את צורת עשיית העסקים ואת חיינו. ההשפעה שלה מגיעה לנושאים כמו חדשנות, אסטרטגיה, צורות למידה ומחקר, פרודוקטיביות של עובדים ועוד.

יחד עם ההתלהבות העצומה ואחוז החדירה המרשים שלה, חובה על מנהלים לנווט ולאמץ אותה בארגונים, מתוך הבנה ומודעות לייתרונות העצומים שלה, אבל גם לסיכונים שבה. נדרשת זהירות ואחריות בהטמעתה בארגונים. 

ברור שהטמעת GenAI בארגון מחייבת שילוב נכון בין אחריותיות לבין חדשנות. הרגולציה נמצאת בשלביה הראשונים, מנסה להבין וללמוד את הסיכונים, אבל אין ספק שהיא תגיע

בשני מאמרי הקודמים, שהתפרסמו באנשים ומחשבים בחודש יוני ויולי 2023, הצגתי את היכולת של טכנולוגיית GenAI בכלל, ושל ChatGPT בפרט, לסייע בתהליך פיתוח רעיונות עסקיים חדשניים בשלב גיבוש מודלים עסקיים ובגיבוש האסטרטגיה. המאמר הנוכחי מפנה את הזרקור למספר נקודות הראויות לתשומת לב ומספר נקודות אי ודאות שצריך לזכור. על הנהלות להכיר נושאים אלה בתהליך קבלת ההחלטות על יישום הטכנולוגיה.

יש מספר שאלות שמעסיקות כיום הנהלות והן: האם, מתי וכיצד להטמיע את הטכנולוגיה החדשה בארגון. מצד אחד יישום מוקדם, כלומר First Mover, עשוי להקדים את המתחרים ולאפשר יתרון תחרותי, למרות אי הוודאות והחשש שיתברר כי הטכנולוגיה עדיין לא בשלה ויש בה סיכונים רבים. מצד שני, עיכוב ביישומה עלול לאפשר למתחרים לפתח יתרון תחרותי שיקשה לסגור את הפער בעתיד.

פרופ' גארי האמל, מומחה לאסטרטגיה, אמר ש-"אחד ההיבטים העיקריים של האסטרטגיה הוא עיצוב העתיד ולא רק להגיב להתרחשויות". הופעת ה-GenAI מהווה הזדמנות של ארגונים לעצב מחדש את עתידם.

המאמר הנוכחי מבוסס בעיקרו על מאמר שפורסם ביולי 2023 ונכתב ע"י פרופ' מיכאל ד. ווטקינס מביה"ס למנהל עסקים IMD וראלף וויסבק, לשעבר CIO בקבוצת ADDECO, וכותרתו: The executive’s guide to generative AI: 10 essential truths, 5 unresolved uncertainties and one overarching imperative.

המאמר שלי מחולק לשלושה חלקים:

חלק א' – מבוא קצר: חלק זה מהווה מבוא קצר של ההתפתחות טכנולוגיית GenAI וחשיבותה לארגונים עסקיים.

חלק ב' – 10 נקודות שחשוב לזכור: הצגת 10 נקודות שחשוב שמנהלים יבינו ויזכרו, כדי להבטיח יישום מוצלח.

חלק ג' – 5 נקודות אי ודאות: הצגת 5 נקודות אי וודאות שיש לזכור וסיכום.

יוצרת תוכן ומשנה את העולם. ה-GenAI.

יוצרת תוכן ומשנה את העולם. ה-GenAI. צילום: אילוסטרציה. ShutterStock

GenAI – מהפכה של ממש מבחינת העסקים והאנושות

טכנולוגיית ה-ChatGPT, המהווה יישום של בינה מלאכותית יוצרת, הושקה על ידי חברת Open AI בנובמבר 2022, והגיעה תוך חודשיים ליותר מ-100 מיליון משתמשים. הגרסה החדשה ChatGPT-4, הושקה בנובמבר 2023, ומהווה גרסה משופרת המתבססת על מודל שפה גדול ועדכני יותר.

חברות רבות כבר משלבות את הכלי החדשני בהצעותיהן ללקוחות, כשבראשן מיקרוסופט – שאף השקיעה סכום גדול בחברת Open AI והכניסה את הכלי אל מוצרי החיפוש, האופיס, הדיינמיקס ושירותי הענן שלה. ChatGPT של Open AI מבוסס על מודל שפה גדול (LLM – Large Language Model), היכול לנתח טקסט ולחולל תשובות. ישנם יישומים נוספים המבוססים על מודל שפה זה, למשל של גוגל, ואילו אפל מפתחת מודל משלה. אנחנו רק בתחילת הדרך.  

לטכנולוגיית GenAI אינספור יישומים – היא יכולה לנהל דו שיח חכם ולענות של שאלות כמעט בכל תחום, ליצור תקציר של מאמר, לסייע בכתיבת מייל או קורות חיים, לסייע לנציג מכירות בעת שיחת מכירות עם לקוח, לחולל קוד תוכנה, המלצות לתכנון מסלול לטיול בחו"ל, הפיכת טקסט לתמונות ועוד.

הטכנולוגיה קלה לשימוש ולכן לא דורשת מומחיות ב-AI ולהבין כיצד היא עובדת. התפתחה גם מיומנות חדשה – הנדסת פרומפטים (Prompt engineering). כלי הבינה המלאכותית היוצרת מושפע מצורת כתיבת השאילתה, ולכן קיימות טכניקות מומלצות כיצד לכתוב שאילתות בצורה הטובה ביותר. מאחורי הקלעים מדובר על אלגוריתמים של Deep Neural Networks, תהליכי אימון מורכבים ויקרים, צורך ב-Data ענק ומתאים, עוצמת מחשוב גדולה ועוד.

יחד עם ההתלהבות, נדרשת גם זהירות, הטכנולוגיה עדיין לא מושלמת ויש בה סיכונים. היא נוטה להמציא עובדות, מאמרים ונושאים (תופעת Hallucinations – הזיות שמקורן עדיין לא ברור) ולעיתים גם להציג הטיות (Bias) הנובעות מהנתונים ששימשו באימון המערכת.

מדען המחשב, הפסיכולוג הקוגניטיבי ואחד מחלוצי ה AI והלמידה העמוקה, פרופ' ג'פרי הינטוןעזב לאחרונה את גוגל), הביע את דאגתו מהסיכונים הכרוכים בטכנולוגיה. מדענים רבים אף קראו לעצור לזמן מה את פיתוח הטכנולוגיה.

ברור שהטמעת GenAI בארגון מחייבת שילוב נכון בין אחריותיות לבין חדשנות. הרגולציה נמצאת בשלביה הראשונים, מנסה להבין וללמוד את הסיכונים, אבל אין ספק שהיא תגיע.

לסיכום – המסע לאימוץ ושילוב טכנולוגיות ה-GenAI בארגון נמצא רק בתחילתו. הפוטנציאל עצום ומגוון. מנהלים בכירים בארגון חייבים להכיר אותה, להבין את הפוטנציאל, ולנווט את היישום בהתאם לסדר עדיפויות התואם את האסטרטגיה הארגונית. ועליהם לכוון את מאמצי היישום לנושאים החשובים באמת.

בשני החלקים הבאים של המאמר, נפרט נקודות חשובות לתשומת לב המנהלים, וכאלו שנכון להיום עדיין לא ברורות ויש לקחת בחשבון. בהצלחה במסע חשוב זה. 

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

*חלק ב' של הסדרה יפורסם מחר

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים