סקירה: השבוע בסלולר

האנדרואיד משגע את העולם ומנסה נואשות להתחרות ב-iPhone, שמגיע או-טו-טו גם לישראל ● ההשקעה של מוטורולה ו-וריזון, הפיטורים של סוני-אריקסון, הופעת יישומים כחול-לבן ל-iPhone והכנסים של פלאפון וסלקום

האם הדרואיד של מוטורולה (Motorola) הוא חבל ההצלה של חטיבת מכשירי הסלולר של החברה? על פי חברת המחקר Flurry, העוקבת אחר נתחי שוק של טלפונים חכמים, מוטורולה מכרה בשבוע הראשון להשקה בארה"ב כ-250 אלף מכשירים. מספר יפה לעומת My Touch של HTC, שמכר רק 60 אלף בשבוע הראשון, 90 עד 100 אלף של מכשירי Pre של פאלם (Palm) בשבוע הראשון ו-1.6 מיליון מכשירי iPhone 3Gs של אפל (Apple), שנמכרו בשבוע ההשקה הראשון.

השאלה כעת היא מה יקרה בשבוע השני, השלישי והבאים אחריהם – כשעשרות מכשירי אנדרואיד (Android) חדשים יגיעו לשוק. כרגע, המכשיר זוכה לדחיפה שיווקית אדירה על ידי ורייזון (Vrizon), המפעילה שמוכרת אותו בארה"ב, והשקיעה לטובת המהלך סכום הנאמד ב-100 מיליון דולרים. מסתבר שפרסומת ה-"אני לא" המדוברת של ורייזון, שממקמת את הדרואיד כמתחרה האולטימטיבי ל-iPhone, עושה את שלה. בתרגום חופשי, אומרת הפרסומת: "אין לי מקלדת, אני לא מפעיל כמה יישומים במקביל, אני לא מצלם תמונות ב-5 מגה פיקסל, אי אפשר לעשות בי התאמות, אני לא מריץ יישומונים (Widgets), אני לא מאפשר פיתוח פתוח, אני לא מצלם בחושך, אין לי סוללה להחלפה… כל מה שאני לא יכול – הדרואיד יכול…".

גם אד זנדר, המנכ"ל הקודם של חטיבת הסלולר של מוטורולה, תוהה האם הצרכנים יתייאשו ממורכבות המודל האנדרואידי. "זה די גרוע עם ה-iPhone, כשאפל אחראית על המכשיר ו-AT&T אחראית על הרשת. עם אנדרואיד – האם קונים אותו מוורייזון, או מגוגל (Google), או ממוטורולה?". זנדר חושב שהמנכ"ל הנוכחי של מוטורולה עשה "עבודה אדירה", אבל הוא גם חושב, "שיהיו מתחרים רבים בתחום הזה. זה הולך להיות חג מולד מעניין".

ואם במוטורולה קצת מחייכים, אז בסוני-אריקסון (Sony-Ericsson) עדיין בוכים. החברה הודיעה שהיא מעבירה את המשרדים הראשיים שלה בארה"ב מצפון קרוליינה לאטלנטה, סוגרת חצי תריסר משרדים ברחבי העולם ומפטרת 1,600 עובדים נוספים. רק כדי לסבר את האוזן, בשנה האחרונה פוטרו 2,000 עובדים. כל זאת, כמובן, כדי לחסוך ולצמצם הוצאות, לקראת מה שהחברה מכנה "שוק מתוח". המצב קשה, והחברה מקווה לישועה עם מכשיר האנדרואיד Xperia X10 שיגיע לשווקים במחצית הראשונה של 2010.

גם ל-RIM, יצרנית הבלקברי (BlackBerry), הייתה השבוע סיבה לדאגה, כשאנליסטים הביעו הערכות שהבלקברי יתחיל לאבד נתח שוק לאור הצלחת מכשירי האנדרואיד וה-iPhone. חברת BMO אף הורידה את המלצתה לערך המניה של החברה.

אצלנו, כאן בישראל, שתי דקות לפני היסטריית ה-iPhone, מצטרפות כמה חברות לגל ההשקות של אפליקציות למכשיר. פלאפון השיקה השבוע את יישום ה-GPS Navigator שלה בחנות היישומים של אפל, וכעת הוא משודרג ותואם למסך המגע של המכשיר. WINWIN השיקה יישום חינמי ל-iPhone, שיאפשר למשתמשים לחפש מודעות, לגלוש ביניהן ואפילו להתקשר למפרסם ישירות מתוך המודעה. וגם וואלה! מצטרפת לחגיגה עם יישום חינמי, המאפשר גישה וצפייה בערוצי התוכן והמידע שלה ישירות מהמכשיר – כתבות, תוכני וידיאו, תמונות וכו'.

בראשית השבוע ערכה פלאפון כנס לראשי ההיי-טק והתעשייה שדן בתחום ההיי-טק והיזמות. השורה התחתונה: אי אפשר ללמוד בשום בית ספר איך לעשות את קפיצת הדרך משלב הסטארט-אפ עד לחברה גדולה ומוכרת. לדברי לגיל שרון, מנכ"ל פלאפון: "צריך להתמקד בפיתוח מערכי שיווק לא פחות מאשר בפיתוח הטכנולוגי, לשמור על אורך נשימה וסבלנות ולא לרוץ מיד לאקזיט לפני שממשים את הפוטנציאל הגלום במוצר החדש, ולדאוג למשקיע שהמודל העסקי שלו אינו מבוסס על מימוש ההשקעה בטווח הקצר, כמו קרנות ההון סיכון".

גם סלקום ערכה השבוע כנס, שדן בשינויים שעוברות תעשיות על מנת למנף את הסלולר כמדיה מרכזית בתחומים שונים, כמו משחקים, רשתות חברתיות, פרסום, מוזיקה, פיננסים ועוד. שורה תחתונה: המדיה הניידת מגלמת בתוכה פוטנציאל אדיר לקידום חוויית הצרכן ומהווה ערוץ שאי אפשר לוותר עליו לצמיחה עסקית של חברות התוכן והמדיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים