ישראל – מדינת הסטארט-אפ Health

מיזם ראשון מסוגו של מכבי שירותי בריאות ובית החולים קליבלנד קליניק הוליד חממה טכנולוגית, שתטפח סטארט-אפים ישראליים ותסייע להם לפתח ולייצא פתרונות בתחום הרפואה הדיגיטלית

בריאות מחוץ לקופסה. צילום אילוסטרציה: BigStock

הרפואה הדיגיטלית נחשבת לאחד התחומים החמים ביותר ועל פי חברת המחקר Mercom Capital, היקף ההשקעות בו נאמד ב-4.5 מיליארד דולר בשנה – גידול של מאות אחוזים לעומת 2010.

יזמים ומוסדות בריאות בינלאומיים זיהו את הפוטנציאל הטכנולוגי הגלום בתחום זה בארץ ומשקיעים בפרויקטים רלבנטיים. גם ארגוני הבריאות בישראל גילו את הפוטנציאל בסטארט-אפים שיש להם רעיונות נפלאים אבל קשה להם לפרוץ את מעגל ה-SEED ולהתקדם.

אחד הארגונים שזיהה זאת ולקח את התחום קדימה הוא מכבי שירותי בריאות. החברה הבת, מכבי יזמות וניהול, מקימה בימים אלה מיזם בתחום הרפואה הדיגיטלית, יחד עם מרכז החדשנות של בית החולים קליבלנד קליניק – אחד מארגוני הבריאות הגדולים ביותר בעולם. שני הגופים הקימו חברה משותפת בשם eHealth Ventures, שתפעל בארץ לקידום היזמות והפיתוח של פתרונות בתחום הרפואה הדיגיטלית, בשותפות עם משקיעים מארצות הברית, סין וישראל.

יו"ר החברה החדשה הוא עופר ויסברג, המשמש גם כמנכ"ל מכבי יזמות וניהול, אליה עבר לאחר שסיים את תפקידו כמנמ"ר מכבי שירותי בריאות. בימים אלה מתבצע תהליך הגיוס של החברות הראשונות, שייכנסו לעבוד בחממה, שהוקמה באזור מודיעין. החממה היא חלק מתוכנית החממות של המדען הראשי.

עופר ויסברג, יו"ר eHealth Ventures ומנכ"ל מכבי יזמות וניהול

עופר ויסברג, יו"ר eHealth Ventures ומנכ"ל מכבי יזמות וניהול

לדברי ויסברג, "זוהי שותפות ראשונה מסוגה, כשבצד המקצועי יש את קליבלנד קליניק ומכבי שירותי בריאות – מארגוני הבריאות הגדולים בעולם, בצד המשקיעים יש גורמים מסין ומארצות הברית, וכולם ביחד נותנים ערך מוסף משמעותי לקידום הטכנולוגיה בבריאות, שישראל נחשבת למובילה בה".

הזדמנויות עבור היזמים

מכבי שירותי בריאות משרתת יותר משני מיליון חברים והיא הקופה עם מספר המצטרפים החדשים הגבוה ביותר בשנים האחרונות. היא מעסיקה כ-8,000 עובדים ובנוסף, יותר מ-5,000 רופאים. תקציבה עומד על כ-13 מיליארד שקלים.

קליבלנד קליניק הוא אחד משלושת בתי החולים המובילים בארצות הברית, עם 5.5 מיליון ביקורי מטופלים בשנה, יותר מ-40 אלף מועסקים ו-27 ארגונים המעניקים שירות ב-120 התמחויות.  על פי הפרסומים, מדובר בבית חולים מוביל בחדשנות רפואית ובמסחור פטנטים. עד 2014, הגיש מרכז החדשנות שלו 2,850 בקשות לפטנטים ויש ברשותו 450 רישיונות לתמלוגים. בפורטפוליו של קרן ההשקעות של בית החולים מצויות 75 חברות, מתוכן שש ישראליות. עד היום גייס המרכז עבור החברות 833 מיליון דולר ונתן להן מענקים בסך של 168 מיליון. מדובר ביצירת 1,200 משרות.

מנכ"ל החממה הוא טלאור זק"ש, בעל ניסיון של 15 שנים בתחום. לצדו נמצא המנהל הרפואי של החממה, ד"ר יוסי רוזנבלום, רופא בהכשרתו, שעשה הסבה מקצועית ועבר לעסוק בטכנולוגיה ובמחשוב של הרפואה, לאחר שזיהה את הפוטנציאל הרב בה. ד"ר רוזנבלום הוא גם מנהל מחלקת האינפורמטיקה הרפואית של מכבי.

לדברי זק"ש, "אנחנו מחפשים חברות צעירות שיתנו מענה לאתגרי עולם הרפואה. התהליך יכלול איתור, הכוונה וצמיחה, תוך התאמה לדרישות רגולציה, שמירה על קניין רוחני ויתר הדברים הנדרשים".

תהליך המיון והגיוס של החברות החל לפני כחצי שנה, שבמהלכה ראיין צוות הניהול של החממה כ-150 חברות. התוכנית האסטרטגית כוללת טיפול וטיפוח של כ-40 חברות במהלך שמונה השנים הקרובות.

"קיימת היענות רבה מצד סטארט-אפים ויש תהליך סינון מובנה ושקוף", אמר זק"ש. "התהליך כולל התרשמות ראשונית, הבנת הפוטנציאל העסקי, מה החברה רוצה לפתח, הערך הקליני, טכנולוגיה, תוכניות עסקיות וכמובן, בדיקת היבטי שוק".

"אובר ברפואה"

ד"ר רוזנבלום ציין כי "שוק הבריאות עובר שינוי מהותי: אנשים רוצים לקבל שירותי בריאות ברמה גבוהה, עם זמינות גבוהה יותר ומינימום טרחה. כאן באה הטכנולוגיה לסייע. מצד שני, היא מאתגרת את מוסדות הבריאות ומחייבת אותם להתאים את עצמם. ברור שהרפואה הקונבנציונלית תמשיך להיות באינטראקציה ישירה בין הרופא למטופל, אבל אנחנו רואים מודלים חדשים, אובר (Uber) ברפואה. המודלים האלה לא יחליפו את הרופא ואת בתי החולים, אבל הם יוכלו להציע שירותים טובים וגמישים יותר. אנשים ימשיכו לרצות לקבל את שירותי הרפואה הרגילים, אבל הם יוכלו בנוסף לדבר עם הרופא כל אימת שנוח להם והם לא יצטרכו ללכת לבית המרקחת. זו המהפכה וזה האתגר שלנו".

ד"ר יוסי רוזנבלום, המנהל הרפואי של החממה החדשה

ד"ר יוסי רוזנבלום, המנהל הרפואי של החממה החדשה

מעבר לליווי המקצועי של אנשי מכבי ומומחים אחרים, הפעילות בחממה תכלול מעקב צמוד ובניית תוכניות אסטרטגיות לקראת גיוס ומימוש הפוטנציאל של המוצרים. כאן באים לידי ביטוי היכולות והניסיון העצום של נציגי השותפים הזרים בחברה המשותפת. כל חברה שתיכנס לחממה תהנה מסיוע וליווי צמוד במהלך של שנתיים, ומחשיפה לכל השווקים והידע של השותפים.

מיזם ציוני

השותפות החדשה פותחת בפני היזמים שוק ענק והזדמנויות לא רגילות, שיעצימו את היותה של ישראל אחת המדינות המובילות בכל מה שקשור לרפואה דיגיטלית. ומה יוצא למכבי מהמיזם? ד"ר רוזנבלום לא מהסס לומר: "קודם כל, מדובר בציונות. אני רואה את הפוטנציאל הענק שיש לחברות ישראליות ותפקידנו לסייע להן לפרוץ ולתרום לתעשיית הבריאות בישראל".

בספטמבר ייכנסו לחממה שתי החברות הראשונות שיהיו חלק ממנה, אלא שמנהלי החברה החדשה מתכוונים להשקיע גם בחברות שמחוץ לחממה, כדי להעצים את היעד להוביל את חזון הרפואה הדיגיטלית בישראל.

חשיפה ראשונה של המיזם החדש של מכבי שירותי בריאות וקליבלנד קליניק תהיה בוועידת בכירי ההיי-טק, בהפקת אנשים ומחשבים. הוועידה תתקיים ביום ג' הקרוב, 28 ביוני, באודיטוריום של NICE ברעננה, בהשתתפות ויסברג ובכירי ארגוני המדיקל באזור השרון.

לפרטים נוספים ולהרשמה לאירוע לחצו כאן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    כל עוד אין השקעה בתיק רפואי אחוד אזי מה שווה כל ההשקעות שכל קופות החולים משקיעות הדבר הכי טוב היה שכאשר אדם מגיע לבית החולים ולא משנה מאיזה קופת חולים הוא ישר ידעו את ההיסטוריה הרפואית שלו ולא יהיה צורך לבזבז זמן מיותר בסיפור קורות חיים ולצערי הרב אני מדבר מניסיון

אירועים קרובים